07.12.2016/23:08

Emperia może szukać większych akwizycji

Strategia Emperia Holding oparta na intensyfikacji wzrostu w segmencie detalicznym (przychody w 2016 +19% r/r; w 2017 +13% r/r) pozwala generować stabilne przepływy operacyjne, a obecny poziom gotówki netto (80 mln PLN) jest wystarczający aby myśleć o przejęciach (przegląd opcji strategicznych). Jednak dużym obciążeniem dla spółki może być przegranie sporu z Urzędem Skarbowym o zapłatę podatku CIT ze sprzedaży Tradisu.

Motorem wzrostu wyników w segmencie detalicznym, który wygeneruje w 2016 r. blisko 45% zysku EBITDA będą nowe otwarcia (+100 zaplanowane na 2017 r., w tym intensyfikacja otwarć franczyzowych), wzrost sprzedaży LFL na poziomie 3-4% oraz oczekiwany powrót inflacji cen żywności.

Szacujemy, że przychody Stokrotek w 2016 r. osiągną poziom 2,43 mld PLN (+19% r/r) i stanowić będą 98% przychodów całej grupy Emperia, zysk EBITDA segmentu wyniesie 47,5 mln PLN (+11% r/r), a zysk netto 6,5 mln PLN (-7% r/r). Analitycy szacują, że segment detaliczny ma jeszcze około 15-20 mln PLN straty z lat poprzednich do rozliczenia w podatku, co może być widoczne w postaci tarczy podatkowej (czego jednak nie zakładamy w naszych prognozach).

Od 2017 r. spodziewamy się spadku marży brutto w grupie, ze względu na przyspieszenie otwarć w formule franczyzowej, gdzie marża brutto jest do 3x niższa niż na sklepach własnych.

Zakładamy, że Emperia otworzy w 2016 r. blisko 60 nowych sklepów, zamykając rok na poziomie 379 sklepów (+17% r/r) przy wzroście powierzchni handlowej do 178 tys. m2 (+11% r/r). Na koniec 3 kwartału 2016 Emperia miała 358 sklepów Stokrotka (+34 otwarte w 2016).

Cel na 2017 wydaje się być ambitny, Emperia chce otworzyć do 100 nowych sklepów, bez sklepów convenience i ewentualnych przejęć, przyspieszając rozwój w formule franczyzowej (do 50% nowych otwarć w 2017).

Spółka zarządza portfelem nieruchomości, w skład którego wchodzi 88 nieruchomości, których łączna powierzchnia wynosi blisko 86,5 tys. m2, z czego ponad 60% wynajmowana jest pod sklepy Stokrotka. Segment nieruchomości generuje przychody na poziomie 70 mln PLN na relatywnie stabilnej marży EBITDA 60% i marży zysku netto 40% r.

Emperia pracuje obecnie nad nowym konceptem sklepu w formacie convenience. Pierwsze sklepy w formule franczyzowej mają zostać otwarte już na początku 2017 r. Będą to małe sklep z relatywnie szeroka ofertą świeżych towarów, w których będzie można zrobić kompleksowe zakupy. Analitycy DM PKO BP spodziewają się, że w 2017 uda się otworzyć około 10 sklepów w formacie conveniece i na tej podstawie zostanie podjęta decyzja co do dalszego rozwoju nowego konceptu.

Podatek handlowy został oficjalnie zawieszony po tym jak Komisja Europejska zakwestionowała obecną ustawę. Na chwilę obecną nie ma też nowego projektu ustawy, który zmieniałby formę bieżącej i pozwalał na oszacowanie wielkości daniny w nowej wersji. Jeśli jednak podatek handlowy zostanie wprowadzony eksperci oczekują, że niezależnie od jego ostatecznego kształtu, przedsiębiorcy podwyższą ceny, co w ostatecznym rozrachunku przeniesie ciężar podatku na klienta.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.