20.06.2018/14:26

Franczyza sklepów spożywczych bronią w rynkowej batalii

W Polsce co roku zamyka się około 5 tys. małych i średnich sklepów spożywczych. Na tle tej spadającej liczby, sklepy sieciowe rosną rok do roku o 6 proc. – mówi Irmina Trefoń z Makro Polska.

To oznacza, że właściciele małych sklepów tradycyjnych szukają wsparcia w dużych podmiotach, które mogą im pomóc.

Z raportu GFK „Dystrybucja FMCG w Polsce” wynika, że największą korzyścią z przystąpienia do sieci franczyzowej w oczach franczyzobiorców jest lepsza oferta produktów w sklepie, rozpoznawalność sieci, co przekłada się na większą liczbę klientów oraz korzystniejsze warunki zakupu.

Liczy się też możliwość obniżenia kosztów związanych z zaopatrzeniem sklepu, wsparcie w postaci materiałów promocyjnych oraz możliwość korzystania z centralnego systemu dostaw.

Jak zauważa Irmina Trefoń, właściciele małych sklepów spożywczych mają świadomość tego, że prowadząc biznes tak, jak to się odbywało w latach 90. nie da się utrzymać na rynku.

– Naszym pierwszym flagowym rozwiązaniem dla sklepów tradycyjnych jest program franczyzowy OdiDo. To tzw. miękka franczyza, co oznacza, że stawiamy na kooperację z franczyzobiorcami – opowiada Irmina Trefoń.

Sieć OdiDo ma już ponad 2100 sklepów, w których codziennie dokonuje się ponad 630 tys. transakcji. Powierzchnia sprzedaży wszystkich placówek działających pod tym szyldem liczy ponad 150 tys. mkw.

Makro współpracuje też z niezależnymi przedsiębiorcami. W ramach programu Super Sklep firma szkoli zarówno właścicieli sklepów franczyzowych działających pod szyldem OdiDo, jak i niezależnych placówek handlowych.

– Pomagamy m.in. wykorzystywać obecne trendy rynkowe. Uświadamiamy, jak duże znaczenie w sprzedaży mają marki własne produktów, jak pomagają w budowaniu marży sklepu i wyróżniają go na rynku. Dajemy też szansę właścicielom sklepów na kooperację, wymianę doświadczeń – kontynuuje Irmina Trefoń.

Zaznacza też, że właściciele mniejszych sklepów nie traktują siebie nawzajem jako rywali. Dla nich konkurencją są duże formaty – dyskonty, supermarkety i hipermarkety.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.