Gunnar Günther, prezes Kaufland Polska: Nasza strategia się sprawdza [PEŁNY WYWIAD]
- Działamy na wyjątkowo trudnym i wymagającym rynku, ale mimo to nasza strategia się sprawdza, a wyniki są dobre – podkreśla w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.
Codziennie przejeżdżam obok sklepu Kaufland w Ząbkach pod Warszawą. Przed sklepem na trzech kolejnych bilbordach widzę hasła (od lewej): 1. Jakość, 2. Wybór, 3. Cena. Te trzy elementy definiują obecnie strategię sieci w Polsce?
Jakość, różnorodność i cena to kwintesencja oferty Kaufland i to nie od dzisiaj, ale od początku działalności naszej sieci w Polsce. Jest jeszcze jeden ważny element, do którego przykładamy ogromną wagę – jest nim prostota. Te cztery wartości charakteryzują potrzeby polskiego konsumenta, który w zasadzie od zawsze miał takie oczekiwania. W ostatnich latach istotnej zmianie uległa świadomość zakupowa klientów. Klienci zwracają jeszcze większą uwagę na jakość i świeżość czy też skład produktów, a my nieustannie staramy się sprostać ich oczekiwaniom.
Jeżeli chodzi o różnorodność, klienci mogą znaleźć na naszych półkach ok. 15 000 produktów – takiego wyboru nie mają w żadnym z dyskontów. Coraz więcej klientów, z racji swoich specjalnych preferencji żywieniowych, sięga po produkty wegetariańskie czy wegańskie, których duży wybór znajdą także w naszych sklepach. Tak samo jest z produktami regionalnymi.
Różnorodność bez jakości niewiele znaczy, dlatego duży nacisk kładziemy na wybór produktów świeżych, z których Kaufland zawsze był znany. Owoce i warzywa, pieczywo, sery, mięso i wędliny czy ryby dostępne przy ladach obsługowych – to codzienność w naszych sklepach.
Co jeszcze jest ważne dla polskich konsumentów: wygoda, lokalność, bliskość, obsługa?
Niezwykle ważne jest ogólne wrażenie, jakie ma klient w trakcie zakupów, dlatego też ważną rolę odgrywa wygląd sklepów i wygoda. Z tego względu inwestujemy w zmianę wystroju zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz, strefy kawiarniano-gastronomiczne, ogólnodostępne Wi-Fi, uporządkowane i przestronne parkingi, udogodnienia dla niepełnosprawnych. Dzięki temu z naszych sklepów korzysta coraz więcej klientów.
Mówiąc o wygodzie, nie można zapominać o bliskości, dlatego staramy się budować nasze sklepy w najbliższym sąsiedztwie osiedli, tak żeby klienci mogli podejść lub podjechać na większe zakupy o każdej porze. To, co nas odróżnia od dyskontów i hipermarketów, to przede wszystkim świeżość, lada obsługowa i duży wybór.
Wydaje się, że cały 2018 r. w polskim handlu minie pod znakiem „jakości”. Stawia na nią nie tylko Kaufland, ale także jego konkurenci, tacy jak Biedronka, Lidl, Carrefour, czy Netto. Co się zmieniło, że sieci handlowe postanowiły z ceny przejść na jakość?
22