07.11.2016/06:44

Hipermarkety trzymają się mocno. Udziały w rynku zyskują dyskonty

Według danych GFK Polonia w ciągu ostatnich ośmiu lat struktura rynku FMCG w Polsce mocno się zmieniła. O ile udziały hiper- i supermarketów utrzymały się na „podobnym” poziomie, to  dość mocno traciły udziały sklepy tradycyjne, a zyskiwały sieci dyskontowe.

Jeszcze w 2008 r. udziały sklepów tradycyjnym w polskim rynku FMCG sięgały 51 proc. Przez ostatnie lata systematycznie traciły one udziały w rynku, aby w roku 2015 osiągnąć 35 proc.

Udziały sklepów tradycyjnych przejęły głównie sieci dyskontowe, takie jak Biedronka, Lidl, Netto, czy Aldi, których udział w latach 2008-2015 wzrósł z 12 do 26 proc.

Co ciekawe, udziały hipermarketów, które od kilku lat są w dość dużym kryzysie wzrosły w latach 2008-2015 z 13 do 15 proc. Warto podkreślić, że od czterech lat utrzymują udziały na podobnym poziomie. Dzieje się tak, chociaż jak wynika z danych firmy Nielsen od 2013 roku do połowy 2016 r., czyli przez 14 kwartałów, sklepy tworzące kategorię hipermarketów tylko dwa razy były na „plusie”, przez pozostałe notowały spadki sprzedaży.

Dość stabilne udziały w rynku utrzymują przez ostatnie lata supermarkety. Jednak w przypadku tego formatu nie jest to pozytywna informacja. Jeszcze kilka lat temu analitycy twierdzili, że supermarkety są jednym z tych formatów, które będą zyskiwać udziały w rynku, dane jednak tego nie potwierdzają.  W latach 2008-2015 supermarkety zmniejszyły swoje udziały w rynku z 19 do 18 proc.

Nic nie wskazuje, aby w roku 2016 trendy na rynku FMCG miały się odwrócić. W kolejnych latach sklepy tradycyjne nadal będą tracić udziały, a zyskiwać będą placówki wielkopowierzchniowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.