26.09.2018/09:14

Internet głównym źródłem informacji dla klientów sklepów z elektroniką

Ponad połowa Polaków szuka informacji o sprzęcie elektronicznym w Internecie, ponad 30 proc. radzi się sprzedawców, a tylko 8 proc. – znajomych – wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu przez Grupę AdRetail i Hiper-com Poland na terenie Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania i Łodzi.

O ile w przypadku sklepów stacjonarnych respondenci nie poszukują aktywnie informacji na temat takich placówek, o tyle aż 74 proc. klientów interesuje się jaką renomą cieszy się e-sklep, w którym zamierza kupić sprzęt elektroniczny. Natomiast ci, którzy chcą wiedzieć więcej o fizycznych placówkach, przeważnie rozmawiają o nich ze znajomymi.

Zdaniem Tomasza Jankowskiego z Ceneo.pl opinie o produktach i o sklepach to, zaraz po cenach, kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe. – Zmieniają się tylko źródła informacji, z których najchętniej czerpią wiedzę nabywcy towarów. Patrząc na to, jak często ludzie dzielą się swoimi wrażeniami, szczególnie w Internecie, przewiduję, że znaczenie recenzji produktów jeszcze wzrośnie w kolejnych latach – komentuje Jankowski.

72% konsumentów twierdzi, że przed zakupem sprzętu elektronicznego sprawdza opinie na jego temat. Należy pamiętać jednak, że 14% badanych nie ma jednak potrzeby sprawdzania opinii na temat sprzętu przed jego zakupem.
Ponad połowa respondentów (53 proc.) opinię o wybranym sprzęcie elektronicznym sprawdza głównie w Internecie.
– Z badania także wynika, że 31 proc. respondentów kieruje się opiniami sprzedawców w sklepach. Ich rola jest istotna, ponieważ w niektórych grupach cieszą się dużym zaufaniem. Dotyczy to szczególnie starszych osób, które mają potrzebę przeprowadzenia bezpośredniej rozmowy z drugim człowiekiem. Ponadto klienci, bez względu na ich wiek i doświadczenia, bardzo często chcą otrzymać potwierdzenie informacji, do których samodzielnie dotarli, np. w Internecie – zwraca uwagę Tomasz Jankowski.

Inny ekspert, Maciej Tygielski z Hiper-com Poland przypomina, że poleganie na opinii sprzedawcy jest dość ryzykownym sposobem zdobywania informacji o towarze. Rolą pracownika sklepu jest zachęcanie klientów do kupna danego sprzętu, zgodnie ze strategią pracodawcy. Zdanem eksperta często wynika ona z kontraktów zawieranych pomiędzy siecią handlową a producentem.

Badanie zostało przeprowadzone przez Grupę AdRetail i Hiper-com Poland na terenie Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania i Łodzi we wrześniu br. W ankiecie wzięło udział ponad 500 konsumentów w wieku od 18. do 55. roku życia, bezpośrednio robiących zakupy w sklepach ze sprzętem elektronicznym. Wśród respondentów było 56% kobiet i 44% mężczyzn. Badano tylko te osoby, które na wstępie rozmowy wyraźnie zadeklarowały, że minimum raz w roku same nabywają takie urządzenia, a także szukają na nie promocji w papierowych lub w elektronicznych gazetkach handlowych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.