31.03.2017/15:55

J. Bogucki, MRiRW: Pierwsze produkty ze znakiem "Polski Produkt" mogą pojawić się w sklepach za kilka miesięcy

W ubiegłym roku zajęliśmy się porządkowaniem systemu oznaczania produktów. Obecnie kontynuujemy tę pracę, lecz jednocześnie dajemy sobie czas na opracowanie strategii, która podkreślałaby jakościowy - nie tylko krajowy - charakter oznaczenia „Produkt Polski” – mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Jacek Bogucki, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Panie ministrze, jak dużą popularnością cieszy się oznaczenie „Produkt Polski” kilka miesięcy po jego udostępnieniu?

Już na samym początku odebraliśmy kilkanaście telefonów od producentów zainteresowanych umieszczeniem logo na swoich wyrobach. Dopytywali oni o wiele szczegółów związanych z używaniem tego znaku. Mieliśmy nawet jeden przypadek, kiedy to przedstawiciele producentów mięsa zgłosili nam do akceptacji projekt swojej marki zawierającej oznaczenie „Produkt Polski”, chociaż do jego używania nie jest wymagane żadne oficjalne pozwolenie.

Dodanie nowego znaku do opakowania produktu nie dzieje się zazwyczaj z dnia na dzień i uzależnione jest od wielu czynników. Kiedy realnie zobaczymy logo „Produkt Polski” umieszczone na konkretnych artykułach spożywczych?

Jakkolwiek korzystanie ze znaku jest bezpłatne i nie wymaga od producenta żadnych dodatkowych nakładów finansowych, wiąże się ono z koniecznością zgromadzenia dokumentacji, która potwierdza, iż wszystkie składniki danego produktu pochodzą z terenu naszego kraju. Wymagania te mogą czasami wykraczać poza to, co wytwórca jest w stanie przedłożyć we własnym zakresie, toteż cała procedura umieszczenia logo na produkcie może zająć nawet kilka miesięcy.

Przedsiębiorstwa z branży mięsnej są pod tym względem w nieco lepszej sytuacji, ponieważ pochodzenie zwierząt jest już monitorowane przez Główny Inspektorat Weterynarii. Tak więc producent wędlin jest w stanie na podstawie posiadanej dokumentacji zweryfikować pochodzenie surowca i ewentualnie nanieść oznaczenia.

Czy ministerstwo zamierza w jakiś sposób zachęcać przedsiębiorców do używania znaku „Produkt Polski”?

Tak, działania promocyjne planujemy zarówno wobec producentów jak i samych konsumentów, przy czym producenci są już świadomi istnienia opracowanego przez nas wyróżnika. Jeszcze w ubiegłym roku zajęliśmy się porządkowaniem systemu oznaczania produktów.

Obecnie kontynuujemy tę pracę, lecz jednocześnie dajemy sobie czas na opracowanie strategii, która podkreślałaby jakościowy - nie tylko krajowy - charakter oznaczenia „Produkt Polski”. Oczywiście producenci już używający naszego logo nie będą w żaden sposób stratni wobec tych, którzy dołączą do systemu w późniejszym terminie. Mówimy bowiem o rozszerzeniu aktualnej formuły znaku, a nie o zmianie całej koncepcji.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.