01.07.2021/14:06

Jacek Palec, prezes Frisco.pl: W najbliższym czasie rozegra się walka o serca i portfele Polaków w obszarze quick commerce

Moim zdaniem w najbliższym czasie rozegra się walka o serca i portfele Polaków w obszarze quick commerce – mówił Jacek Palec podczas Retail & FMCG Congress 2021. Według prezesa Frisco.pl może być to korzystne dla całego rynku e-grocery, a dostawy w modelu quick commerce czy emergency shopping nie kłócą się z działalnością Frisco, które koncentruje się na kompleksowej dostawie produktów spożywczych.

– Ten rok był specyficzny. Od 10 lat forsuję tezę, że rynek będzie rósł dynamicznie nie tylko bazując na popycie ze strony klientów, ale też na tym, że ten popyt musi być dobrze zagospodarowywany. Okres pandemii nie przyczynił się do wsparcia tej tezy bezpośrednio, bo usług było na rynku za mało w stosunku do potrzeb, ale na pewno wygenerował znaczące przyspieszenie – powiedział prezes Fricso.pl.

Zdaniem Jacka Palca to był bardzo nierówny rok. - Skupiliśmy się we Frisco na rzeczach, którymi chcieliśmy się zająć za 2-3 lata. Musieliśmy przeformułować nasze plany. Walczyliśmy o to, aby powiększać nasze capacity, żeby dowozić klientom zamówienia na czas, żeby organizować towar, żeby zwiększać skalę naszego biznesu. Ale ten rok było również nagradzający. Pod koniec roku potwierdziliśmy, że obrany przez nas model biznesowy ma sens. Wygenerowaliśmy zysk EBITDA, co nie jest na tym rynku takie oczywiste i łatwe – stwierdził.

Szybkość dostawy jest jednym z elementów sprzedaży internetowej żywności. - Oprócz tej szybkości musimy patrzeć jak wygląda kompletność dostaw i jakość. Nie mamy do czynienia z różnymi typami klientów, ale z różnymi potrzebami. Według Jacka Palca, klient który jest w stanie zaplanować sobie zakupy tygodniowe, będzie też - od czasu do czasu - potrzebował skorzystać z zakupów w formule quick commerce, kiedy skończą mu się aktualnie potrzebne produkty. – Od czasu do czasu każdy z nas będzie potrzebował szybkiej dostawy konkretnego produktu.

Jacek Palec mówił, że obecnie jest dużo firm, które są w stanie realizować misję zakupową w 10-15 minut i to one niedługo stoczą walkę o klienta. - To będzie interesujące do oglądania. Wydaje mi się, że będzie to korzystne dla całego rynku, nawet w obszarze dużych zakupów, bo pozwoli to klientowi pokonać kolejną barierę związaną z zamówieniem – ocenił. Dodał też, że na pewno takie firmy, jak Frisco będą patrzyły na możliwość rozszerzania portfela dostępnych produktów, bo to bardzo dobrze wpływa na wartość koszyka. – A w naszym biznesie wartość koszyka to podstawowy parametr dzięki któremu możemy myśleć o rentowności – mówił.

Według szefa Frisco w nadchodzących latach firmy z segmentu e-grocery skupią się na inwestycjach w rozwiązania technologiczne i automatyzację centrów dystrybucji.

Jacek Palec odniósł się również do korzystania z maszyn paczkowych w e-grocery. Frisco testowało ten model dwa lata temu w maszynach sieci Coolomat, które oferowały skrytki o różnych stopniach chłodzenia. Test tych usług trwał około roku, ale Jacek Palec nie jest przekonany do tego modelu dostawy. Polscy konsumenci odchodzą od kupowania jak najtaniej do sposobów najbardziej wygodnych dla nich. – Dziś używanie chłodzonych maszyn paczkowych nie jest convenience – ocenił Jacek Palec i dodał, że przeciętne zakupy z Frisco musiałyby wypełnić 8 skrytek w takiej maszynie. Dodatkowo klient musiałby podjechać po odbiór produktów. To wszystko nie powoduje „efektu wow”, który wywołuje dostawa produktów bezpośrednio do domu. – Wydaje się, że nie jest to model, w którym moglibyśmy się rozwijać w skalowalny sposób – ocenił szef Frisco.  

Jaki Frisco ma pomysł na przyciągnięcie klientów? Jacek Palec powiedział, że spółka ma cały czas dopływ nowych klientów, którzy zamawiają produkty spożywcze, aby poeksperymentować i sprawdzić, czy jest to usługa dla nich lub ze względu na marketing i powszechność usługi. – Mocno pracujemy nad klientami, którzy podczas pandemii przyszli i spróbowali tego modelu. Dziś jesteśmy w stanie zatrzymać klienta, który nawet z powodu „przymusu” zrobił swoje pierwsze zamówienie podczas pandemii i musiał trochę dłużej na nie poczekać – mówił Jacek Palec, prezes Frisco.pl, podczas Retail & FMCG Congress 2021. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz Komentarz dodany pomyślnie - oczekuje na weryfikację

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także