24.07.2017/11:15

Jak UOKiK będzie interpretował pojęcie przewagi kontraktowej? - analiza

Kluczowym pojęciem dla praktyki stosowania ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi  będzie zdefiniowanie przez UOKiK dwóch pojęć w ustawie. Chodzi o pojęcia „przewagi kontraktowej” oraz „nieuczciwego wykorzystywania pozycji kontraktowej” - komentują dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Maciej Żelewski i Tomasz Kaczyński, prawnicy z kancelarii DZP.

Przypomnijmy, że ustawa o której mowa weszła w życie 12 lipca br. Celem ustawy od początku prac ustawodawczych była ochrona praw drobnych przedsiębiorców, których interesy mogły być zagrożone przez przedsiębiorców posiadających znaczną przewagę ekonomiczną i mogących ją wykorzystać w celu wymuszenia stosowania niekorzystnych dla drobnych przedsiębiorców rozwiązań umownych. Ustawa wprowadziła nowe kompetencje prezesa UOKiK w zakresie oceny umów na dostawy i zakup produktów rolnych i spożywczych pod kątem ich zgodności z dobrymi obyczajami handlowymi.

- Kontroli w tym zakresie podlegać mogą zarówno: treść umów, negocjacje handlowe jak i spory biznesowe między dostawcami i nabywcami produktów rolno-spożywczych - tłumaczą prawnicy z DZP. - UOKiK uzyskał również uprawnienia do prowadzenia kontroli lub przeszukań przedsiębiorców również w zakresie naruszeń przepisów ustawy - dodają.

Jak zauważają Kaczyński i Żelewski, ustawa bezpośrednio umożliwia przedsiębiorcom podejrzewającym naruszenie ustawy złożenia zawiadomienia do prezesa UOKiK. Jako sankcję, ustawa przewiduje karę finansową w wysokości do 3 proc. obrotu przedsiębiorcy. Ponadto, w przypadku - choćby nieumyślnego - utrudniania przeprowadzenia kontroli lub nieudzielenia informacji żądanych przez prezesa UOKiK, możliwe jest nałożenie kary w wysokości do 50 mln euro.

Ustawę stosować można wyłącznie do wybranych relacji pomiędzy przedsiębiorcami, mianowicie, gdy obrót pomiędzy stronami wynosił w dowolnym z ostatnich dwóch lat więcej niż 50 tys. zł, a obrót całościowy podmiotu (lub jego grupy kapitałowej), który dopuszcza się nadużycia wyniósł ponad 100 mln zł.

Zdaniem ekspertów z DZP, kluczowym pojęciem dla praktyki stosowania ustawy będzie zdefiniowanie przez UOKiK pojęć zawartych w tejże ustawie, takich jak „przewaga kontraktowa” oraz „nieuczciwe wykorzystanie pozycji kontraktowej”.

- UOKiK nie określił do tej pory jednoznacznej wykładni przepisów lub wytycznych dotyczących ich stosowania, przepisy będą interpretowane na podstawie pojawiających się spraw. Niemniej jednak, urząd nie chce działać jako arbiter w sprawach indywidualnych - tłumaczą prawnicy w komentarzu dla portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Jak podkreślają, celem urzędu będzie zapobieganie praktykom, które uznawane są za szkodliwe dla interesu publicznego. - Urząd wskazał, że relacje handlowe przedsiębiorców oceniane będą kompleksowo, w tym uwzględniając proces negocjacji, tworzenia umowy, pozostałe obszary współpracy lub ewentualne spory. Kontroli będą podlegać głównie mechanizmy kształtowania cen, w tym opłat, i zasad współpracy handlowej i marketingowej, zwłaszcza w kontekście ich potencjalnej nieuczciwości - tłumaczą przedstawiciele DZP.
 
Działalność przedsiębiorców oceniana będzie w kontekście trzech czynników: bezpieczeństwa żywności, sytuacji konsumenta, sytuacji konkurencji na rynku właściwym. Urząd wskazał też, że kontroli podlegać będą wszystkie praktyki przedsiębiorców, a nie wyłącznie indywidualne i wydzielone zachowania handlowe. UOKiK nie będzie natomiast sprawował funkcji regulacyjnej – nie będzie oceniał wysokości cen produktów ani ingerował w indywidualne interesy przedsiębiorców.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.