20.10.2016/07:34

Janusz Lella, prezes firmy Małpka - pełny wywiad

O restrukturyzacji w Małpce, nowej strategii rozwoju firmy, koncepcie sklepu MExpress, wznowieniu ekspansji oraz planowanych inwestycjach portal wiadomoscihandlowe.pl rozmawiał z Januszem Lellą, prezesem firmy Małpka SA, do której należą sieci sklepów Małpka Express i MExpress.

Gdy Małpka przejmowana była niemal półtora roku temu przez fundusz PineBridge od Czerwonej Torebki, znajdowała się w nieciekawej sytuacji. Sieć kurczyła się, kolejne sklepy były zamykane, pojawiały się braki towarów na półkach. W jakiej kondycji firma, prowadzona przez nowy zarząd i pod okiem nowego właściciela, znajduje się dzisiaj?

Faktycznie, w momencie gdy firma przejmowana była przez fundusz, znajdowała się w trudnej sytuacji finansowej. Zarówno dostawcy, właściciele lokali, jak i pracownicy, mieli wątpliwości, czy  firma zdoła utrzymać się na rynku. Dziś mogę już powiedzieć, że tamte problemy są przeszłością. W tej chwili realizujemy na bieżąco swoje zobowiązania, nie mamy problemów, jeżeli chodzi o rozliczenia z dostawcami, właścicielami lokali, czy innymi naszymi partnerami. Nasz średni sklep nie odbiega już w niczym od średniego sklepu obecnego na polskim rynku. Teraz koncentrujemy się już tylko na wyzwaniach dotyczących przyszłości: znalezieniu swojego miejsca na rynku, zbudowaniu logicznej przewagi, poszukiwaniu wartości dodanej, czegoś, co nie byłoby tylko kopiowaniem tego, co na rynku już jest.

Istnieje takie powiedzenie: "co nas nie zabije, to nas wzmocni" i ono do naszej firmy bardzo pasuje. Odczuwam dziś ogromną satysfakcję, rozmawiając z ajentami związanymi z nami od dwóch-trzech lat, którzy widzą, jak bardzo firma się zmieniła. Ci ajenci doświadczyli naprawdę kłopotliwych sytuacji, kiedy klient przychodził do ich sklepu, nie znajdował produktu, który chciał kupić i zastanawiał się, o co chodzi. Dziś tych problemów już absolutnie nie ma, ale to była dla całej firmy pewna nauka. Owszem, Małpka popełniła w przeszłości wiele błędów, ale zdołała potem wyjść z ciężkiej sytuacji. Dziś jesteśmy już bogatsi o te doświadczenia i dzięki temu unikniemy błędów, które popełnią inni.

Nowy zarząd zaczął wdrażać w Małpce zupełnie nową strategię rozwoju. Jakie są jej główne cele i założenia?

Mamy świadomość tego, że budowanie kolejnej sieci handlowej z tym samym asortymentem, z tym samym postrzeganiem oferty, nie ma najmniejszego sensu. Podobnych do siebie sklepów jest już na polskim rynku wiele. Z mojej perspektywy takie sklepy jak Abc, Groszek, Żabka, czy wiele innych, są do siebie w dużym stopniu podobne. Wszystkie mają bardzo podobny mix asortymentowy. Polski klient w dużej mierze nie widzi dziś różnicy w doświadczeniu zakupowym.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Olo 12.10.2017

    Baj baj, właśnie go zwolnilli.

  • 14 20.10.2016

    Ciekawy wywiad, z mądrym człowiekiem. Właśnie kogoś takiego Malpka potrzebowała.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.