28.09.2016/11:05

Lidl vs Biedronka. Różne strategie asortymentowe liderów rynku

Strategie asortymentowe Biedronki i Lidla, dwóch największych sieci handlowych w Polsce coraz bardziej różnią się od siebie. Biedronka szybko poszerza asortyment, w dużej mierze w oparciu o produkty brandowe, zaś stara się go ograniczać, stawiając na produkty, które sprzedają się najlepiej i  marki własne. Jednocześnie niemiecki operator stawia na akcje tematyczne, w których jest niezwykle mocny, a które mocno napędzają sprzedaż w sklepach.

Jak wynika z danych firmy ABR Sesta – cytowanych przez gazeta.pl - jeszcze półtora roku temu przeciętna Biedronka miała ok. 1,2 tys. produktów. Teraz ma ich ponad 2,3 tys. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyła asortyment o jedną dziesiątą. Lidl ogranicza asortyment i wyrzuca z półek te, które sprzedają się najsłabiej. W sumie jej oferta skurczyła się w porównywalnym okresie o 5 proc.

Tym samym przeciętny sklep Biedronki – jak informuje gazeta.pl - ma już o jedną czwartą większy asortyment niż Lidl. Rok temu ta różnica wynosiła zaledwie 7 proc.

Według analiz ABR Sesta Biedronka wyprzedziła Lidla, zwłaszcza jeśli chodzi o alkohole (217 produktów na półkach do 103). Teraz w Biedronce jest blisko 100 win. W Lidlu - 40. Z piwami jest podobnie (54 do 22). Obie sieci mocno inwestują za to w karmy dla zwierząt. Biedronka powiększyła liczbę takich produktów o 40 proc., Lidl zaś o 12 proc. Lidl wymienił w tym czasie połowę artykułów dziecięcych, niemal połowę artykułów do pielęgnacji i higieny oraz 37 proc. produktów spożywczych oraz chemicznych.

Sebastian Starzyński, prezesa ABR Sesta powiedział gazeta.pl komentując wyniki badań, że na podstawie tych danych wyraźnie widać, że obie sieci mają zupełnie inne strategie. Biedronka prowadzi bardzo intensywną wymianę asortymentu, co musi być dość skomplikowane z punktu widzenia logistyki. Szybko zmieniający się asortyment daje klientom poczucie, że zawsze mogą znaleźć coś nowego w sklepie. W Biedronce nowości pojawiają się zwłaszcza wśród artykułów spożywczych oraz chemicznych.

Lidl wyraźniej niż Biedronka stawia na markę własną, czyli robioną na zamówienie sieci. Aktualnie jest to 70 proc. sprzedawanych tam produktów (dla porównania w Biedronce - 48 proc.).

Źródło: gazeta.pl

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.