16.10.2020/08:02

Małgorzata Michalik, Uber Eats: Pandemia bardzo wzmocni rynek dostaw w sektorze HoReCa

Przedłużanie czy rozszerzanie restrykcji sanitarnych w czasie pandemii wzmocni kanał delivery w gastronomii. Szybko rozwijać się będzie koncept dark kitchen – kuchni dedykowanych do obsługi zamówień online. Uber Eats wspiera te trendy, ale rozwija też inne obszary aktywności, np. dostawy lodów – mówi w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Małgorzata Michalik, Leading Account Manager Uber Eats w Uber.

Nadchodzi czas Big Data w gastronomii?

Istotnie, zwrócenie uwagi na dane jest w tej chwili kluczowe. Notujemy znaczne zwiększenie zainteresowania analityką danych. Otrzymujemy coraz więcej pytań od naszych partnerów – jak interpretować określone dane, jak budować punkty odniesienia – zawsze staramy się coś podpowiedzieć, ale żeby systemowo ułatwić te czynności restauratorom, wprowadziliśmy wspomniane rozwiązania.

Nasuwa się refleksja, że – podobnie jak w przypadku handlu detalicznego, płatności bezgotówkowych i wielu innych dziedzin – polski sektor HoReCa może dzięki trwającej na rynku rewolucji „przeskoczyć” pewien etap rozwoju. W Polsce jedzenie poza domem nigdy nie było tak popularne, jak choćby w krajach śródziemnomorskich. Skoro obecnie obserwujemy trend, tak to nazwijmy, wirtualizacji gastronomii, to być może branża ma szansę ominąć fazę rozwoju stacjonarnego i dołączyć do grona liderów w adaptacji do tych nowych trendów?

W bardzo dużym stopniu zależy to od dalszego rozwoju sytuacji pandemicznej. Przedłużanie się czy wznawianie restrykcji wzmocni kanał delivery, natomiast już teraz obserwujemy społeczną potrzebę powrotu do tradycyjnych form kontaktu, spędzania czasu, a więc także wychodzenia do restauracji. Bez wątpienia u konsumentów wykształcą się nowe nawyki, a zadaniem restauracji będzie wykorzystanie związanych z tym okazji. Rozwój tzw. wirtualnych restauracji jest świetnym przykładem na to, jak technologia może pomóc tak tradycyjnej branży jaką jest gastronomia. Także w Polsce widzimy wzrost zainteresowania konceptem, czego przykładem może być nasza współpraca z siecią Salad Story i ich wirtualna restauracja WrapMe!.

Koncept dark kitchen istotnie zyskuje popularność, m.in. AmRest, jeden z liderów rynku stacjonarnego, zapowiadał niedawno, że będzie go rozwijał.

Myślę, że sieci będą budowały kuchnie dedykowane dla segmentu delivery, np. wyszukując dla nich lokalizacje korzystniejsze pod względem logistycznym, ale także tańsze, bo przecież nie muszą się mieścić na najdroższych ulicach w centrach miast. Z kolei te restauracje, które mają nadmiar przestrzeni na zapleczu i nie są w stanie w pełni jej wykorzystać, będą jej część przeznaczać na obsługę kanału online.

Są też restauracje, które musiały całkowicie zamknąć się na czas lockdownu i walczą o przeżycie, a jednocześnie mają wspaniale wyposażone zaplecza, które starają się wykorzystać do obsługi zamówień online – dla tych firm to wspaniała okazja, by przetrwać trudne chwile, odrobić straty i wrócić na rynek w nowej odsłonie, być może z nowym menu i nowymi usługami dla klientów.

Nie poruszyliśmy jeszcze tematu pewnej niszy, jaką są dostawy lodów. Wiem, że Uber współpracuje w tym zakresie z Unileverem. W Polsce niedawno firma Grycan zaskoczyła rynek, uruchamiając sprzedaż online.

Współpraca Uber Eats z Unileverem obejmuje także rynek polski.

I jak ona wygląda? Jakie są jej wyniki i perspektywy?

Obecnie spora część portfolio lodów Unilevera jest dostępna w naszej aplikacji, w znacznej części jest to marka Ben & Jerry's, ale też inne, bardziej masowe marki tego producenta. Rozpoczynaliśmy tę współpracę od kilku punktów testowych, a gdy testy przyniosły pożądane rezultaty, uruchomiliśmy dodatkowe lokalizacje. Ponieważ testy miały miejsce w trakcie pandemii, rozwinęliśmy system dostaw bezpośrednio pod drzwi, w trybie bezpiecznej dostawy bezkontaktowej. Nasi użytkownicy mogą zamówić lody nie tylko w Warszawie, gdzie zaczynaliśmy, ale także w Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Lublinie czy Kielcach.

W Polsce swój sklep internetowy z lodami uruchomiła marka Grycan, czy to może być potencjalny partner do rozwoju w obszarze delivery dla Uber Eats?

Jesteśmy otwarci na wszystkich nowych partnerów. Z pewnością będziemy mogli podzielić się informacjami o kolejnych markach, jak tylko zapadną stosowne decyzje.

Jak wygląda pokrycie w Warszawie – kiedy Uber Eats obejmie swoim zasięgiem całą aglomerację?

Warszawa była pierwszy miastem w którym udostępniliśmy aplikację Uber Eats. Po pięciu największych dzielnicach, przyszedł czas by dodać kolejne takie jak Ursynów, Białołęka czy Bemowo. Na początku tego roku rozszerzyliśmy strefę dostaw o obszar większy od samej Warszawy. Do aplikacji dołączyły Wawer, Piaseczno oraz Pruszków.

Jak wygląda pokrycie w innych dużych aglomeracjach? Gdzie UberEats jest najsilniejszy?

Uber Eats jest obecny w 39 miastach w całej Polsce. Tylko w aglomeracji górnośląskiej jesteśmy obecni w 11 miastach. W okresie pandemii dodaliśmy do platformy 19 miast z czego 10 w okresie ścisłego lockdownu. Oprócz dodawania nowych lokalizacji poszerzamy także istniejące strefy jak choćby

W jakim tempie rósł rynek HoReCa przed pandemią w Polsce? Jak wygląda to obecnie, a jak wyglądają perspektywy na kolejne 2-3 lata?

Trzy lata to w tej branży dość długo. Niewiele więcej minęło od momentu, w którym uruchomiliśmy pierwsze miasto na platformie. Od tego czasu dla nas zmieniło się bardzo wiele zarówno pod kątem wprowadzanych usług (Pick Up, Bring Your Own Courier), dobrych praktyk rynkowych (kodeks partnerów dla dostawców, zasady bezpiecznej dostawy) partnerów współpracujących z aplikacją czy nawyków użytkowników. Rynek ciągle się zmienia i choć obserwujemy trendy i dokładamy starań by kreować nowe, wciąż musimy być elastyczni by szybko dostosować się do zmieniających się okoliczności.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także