27.07.2020/12:11

Mere nie ma szans z Biedronką i Lidlem - ocenia ekspert od rosyjskiego handlu

Paweł Musiał, były członek rady nadzorczej rosyjskiej sieci X5 Retail, ekspert handlu detalicznego z wieloletnim doświadczeniem z rynków rosyjskiego, ukraińskiego i rumuńskiego, uważa, że sieć Mere (znana w Rosji jako Svetofor) nie ma większych szans na podbój polskiego rynku handlu FMCG.

Ekspert udzielił portalowi wiadomoscihandlowe.pl komentarza na ten temat, gdy Mere zapowiadało wejście do Polski. Dziś, gdy debiut Mere rzeczywiście nastąpił (o czym szerzej piszemy w innym tekście, do którego załączyliśmy galerię zdjęć pierwszego sklepu rosyjskiego dyskontera), przypominamy wypowiedź Musiała.

Jak podkreśla ekspert, podstawowym problemem dla sieci jest fakt, iż polski rynek detaliczny jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie. To zupełnie inaczej niż w Rosji, gdzie rynek jest jednym z najmniej konkurencyjnych i gdzie działa się znacznie łatwiej, a konsument ma mniejsze wymagania. Oznacza to zdaniem Musiała, że hard dyskontowy model biznesowy trudno będzie w sposób bezpośredni przenieść do Polski.

- Z tego co mi wiadomo, sieć Svetofor jest doskonale zarządzanym podmiotem, który sprawia wiele kłopotów konkurentom na rynku rosyjskim, w tych regionach w których działa. Operator potrafił zbudować model funkcjonowania oparty na efektywności sieci dyskontowej, połączonym z odpowiednim zbudowaniem oferty, opartej na bardzo niskich cenach i stosunkowo niskiej jakości oferowanych produktów. Jednak tego właśnie oczekiwali klienci - podkreśla Paweł Musiał.

Ekspert jest zdania, że obecnie w Polsce nie ma miejsca na sieć oferującą - obok niskich cen - niski poziom doświadczenia zakupowego, czy jakości produktów. - Po prostu konsument nie chce tego typu oferty, oczekuje oczywiście niskiej ceny, ale produkt ma być wysokiej jakości, podany w atrakcyjny sposób, a zakupy mają być wygodne. W dodatku, klient oczekuje szerokiej oferty produktów świeżych, której hard dyskonty ze względu na niskokosztowy model biznesowy nie są w stanie zaoferować. To dlatego dyskonty takie jak Biedronka i Lidl rozszerzają ofertę o produkty markowe i lokalne, rozbudowują ofertę produktów świeżych, pracują nad jakością marek własnych, a także modernizują sklepy i pracują bardzo mocno nad customer experience - wskazuje były przedstawiciel X5 Retail.
 
Paweł Musiał zauważa, że dyskonty w Polsce i Europie przechodzą proces supermarketyzacji i przesuwają się ze swoją ofertą z ceny w kierunku jakości i wygody. Jednak jego zdaniem wcale nie oznacza to, że powstaje nisza dla hard dyskontu, którą mógłby zagospodarować nowy gracz, taki jak np. rosyjski Svetofor/Mere.

 - Co więcej, hard dyskont aby zaoferować niskie ceny, musi mieć odpowiednią skalę i sprzedawać odpowiednio duże wolumeny produktów. To dla nowego gracza na polskim rynku będzie bardzo trudne, szczególnie że firma będzie musiała podpisać umowy z polskimi dostawcami, bo produkty z Rosji nie mają w Polsce dobrej renomy, chociaż wielu producentów ze wschodu oferuje towary bardzo wysokiej jakości. Odpowiednio skonstruowana oferta produktów lokalnych to także niezwykle silny element budowania konkurencyjności, zarówno na polskim rynku, jak i w Rumunii. Wynegocjowanie na nowych rynkach bardzo niskich cen będzie więc ogromnym wyzwaniem, a niskie ceny i wąska oferta produktowa, a także doskonałość operacyjna to fundamenty konceptu hard dyskontu - komentuje Musiał.

Jak zauważa ekspert, do momentu uruchomienia przynajmniej kilkuset sklepów w Polsce, Svetofor nie będzie miał raczej szans na konkurowanie z Biedronką czy Lidlem. To oznacza, że właściciel będzie musiał przynajmniej przez kilka kolejnych lat mocno finansować w rozwój firmy w Polsce. Pytanie, czy go na to stać? - Podsumowując, ani w Polsce, ani w Rumunii czy innych krajach Europy, szczególnie Europy Zachodniej, nie ma przyszłości dla sieci sklepów hard dyskontowych - prognozuje Musiał.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także