03.04.2017/14:55

Na polskim rynku powstaną nowe koncepty i formaty handlowe

Zdaniem ekspertów dynamiczne zmiany zachodzące na rynku detalicznym w Polsce doprowadzą do powstania nowych konceptów handlowych, hybryd łączących różne koncepty i technologie, lepiej dostosowania do nowej cyfrowej rzeczywistości. - To jest fakt i nie podlega on dyskusji – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający firmy Nielsen na Polskę.

- Ewolucja handlu jest procesem, który trwa i który aktywnie wykorzystuje wiedzę o konsumencie oraz możliwości, jakie daje technologia. Wszystko po to, aby się rozwijać, nadążyć za potrzebami konsumenta oraz wyprzedzić konkurencję, która przecież chce osiągnąć to samo. Niech tylko przykład tego, co zamierza zrobić Amazon ze sklepami bez kas będzie odpowiedzią jakie są możliwości. Nieograniczone – dla tych, którzy zainwestują czas i ludzi w rozwój innowacji – wyjaśnia w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Szymon Mordasiewicz.

Według danych firmy Nielsen 7 tys. sklepów wielkopowierzchniowych generuje aktualnie 57 proc. obrotów na polskim rynku detalicznym. Te dane pokazują, że w ciągu ostatnich 20 lat obraz branży zmienił się diametralnie. Udziały w rynku systematycznie przejmują zorganizowani operatorzy, którzy mają nie tylko efektywny model biznesowy, fundusze na rozwój, ale przede wszystkim odpowiednie know-how.

Warto więc zapytać w jakim kierunku obecnie zachodzące zmiany poprowadzą rynek, a także poszczególne formaty sklepów? - To pytanie, które zadajemy sobie od wielu lat. Te zmiany są wynikiem strategii: od klasycznego dyskontu, obrazowo to opisując - od sklepu z paletami na podłodze, do przyjaznej przestrzeni zakupowej, z ładnym wnętrzem, z dobrym asortymentem, świeżymi warzywami, ciepłym pieczywem, generalnie ze wszystkim tym, czego klient naprawdę potrzebuje – tłumaczy dyrektor zarządzający firmy Nielsen na Polskę.

I dodaje: - Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój Biedronki czy Lidla myślę, iż w dalszym ciągu będziemy obserwować umacnianie się tego formatu. Ekspansja dyskontów nie będzie jednak trwała w nieskończoność, chociażby z powodu coraz mniejszej ilości miast, w których nie ma jeszcze Biedronki.

Z drugiej strony – zastrzega ekspert firmy Nielsen - pamiętajmy o bardzo ważnej rzeczy, o niezwykle istotnym trendzie. - W polskich warunkach mały format zawsze był mocny, był blisko, był niejako sąsiadem, który świetnie znał potrzeby swojego klienta z domu na rogu. Dlatego właśnie są pewne kategorie produktów sprzedają się najlepiej właśnie w małych formatach. Jeśli dodamy do tego także fakt, iż w wielu małych sklepach wdrażana jest i konsekwentnie realizowana dobra strategia - czyli coś, co jeszcze parę lat temu charakteryzowało tylko duży biznes - to myślę, że mały format w Polsce nie jest zagrożony – argumentuje Szymon Mordasiewicz.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.