05.08.2016/13:49

Poprawa nastrojów konsumenckich w Polsce - analiza firmy Nielsen

Badanie nastrojów konsumenckich Nielsena wskazuje na dość znaczną poprawę sytuacji w Polsce, gdzie wskaźnik podskoczył aż o 5 pkt. Jednak przy globalnej średniej 98 pkt. w Polsce wskaźnik nastrojów wciąż osiąga zaledwie 87 pkt.

Jak wynika z raportu Nielsena, w II kw. 2016 r. wskaźnik nastrojów konsumenckich w skali globalnej nie zmienił się, pozostając na poziomie 98 pkt. To o 2 pkt więcej niż przed rokiem. Poziomy samopoczucia konsumentów od I kw. 2014 r. pozostają w granicach 96 – 99 punktów. Ameryka Północna to jedyny region, w którym utrzymały się wrosty nastroju, tym razem o 3 pkt. do poziomu 111 pkt. W pozostałych regionach sytuacja pozostaje w zasadzie niezmienna, poziomy w kolejnych kwartałach są stabilne.

- Globalny wzrost gospodarczy jest wciąż dość ślamazarny, ze sporymi różnicami lokalnymi. Są problemy ekonomiczne, jak niskie ceny towarów czy bezrobocie, są też polityczne, jak terroryzm czy stabilność polityczna wielu krajów. Naturalnie, najbardziej niepokoją one konsumentów w krajach bezpośrednio nimi dotkniętych. Jednak na wielu rynkach wydatki konsumenckie wydają się jasnym punktem. Choć wskaźnik nastrojów konsumenckich w wielu krajach jest poniżej granicznych 100 pkt. to przynajmniej jest on stabilny od kilku kwartałów - wyjaśnia Louise Keely, starszy wiceprezydent Nielsena, prezydent The Demand Institute.

Przed rokiem tylko na 12 z 61 badanych krajów wskaźnik osiągnął próg optymizmu, czyli 100 pkt. Obecnie badane były 63 rynki, z których również 12 osiągnęło lub przekroczyło 100 pkt. Wśród nich były Filipiny (132, +13), Indie (128, -6), Indonezja (119, +2), USA (113, +3), Dania (112, +7), Zjednoczone Emiraty Arabskie (109, +5), a także Wietnam, Chiny, Pakistan, Arabia Saudyjska, Peru i Tajlandia.

Spośród bardziej znaczących krajów europejskich warto odnotować liderów: Wielka Brytania (98, +1), Czechy (98, +1), Turcja (98, +2), Niemcy (96, -1), Holandia (91, +6). Najgorsze nastroje wśród Europejczyków panują na Ukrainie (52, +6), w Grecji (52, -1), Włoszech (55, -4), na Węgrzech (57, -4) w Portugalii (65, -6) Rosji (66, +3) i Francji (66, +2)

W tej stawce Polska ze wskaźnikiem 87 pkt. plasuje się mniej więcej pośrodku, za to po Holandii i Ukrainie odnotowaliśmy największą poprawę nastrojów konsumenckich.


Nielsen Consumer Confidence Index bada postrzeganie przez konsumentów perspektyw na lokalnym rynku pracy, stanu osobistych finansów oraz gotowość do wydatków. Wskaźnik powyżej 100 pkt wskazuje na optymizm, poniżej tego poziomu – na pesymizm. Zmiany międzyokresowe na poziomie poszczególnych krajów o 7 lub więcej punktów należy traktować jako statystycznie znaczące. W skali globalnej, zmiany 0 2 lub więcej punktów są statystycznie znaczące.

Raport powstaje od 2005 r. Obecnie obejmuje 30 tys. respondentów z 63 krajów świata.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.