02.07.2020/07:10

Netto + Tesco i wszystko jasne! Polacy wybrali dyskonty! Przejęcie potwierdza trend

W Niemczech udział dyskontów w rynku detalicznym już dawno przekroczył 40 proc., w Polsce jest to według szacunków firmy PMR ok. 27 proc. Przejęcie hiper- i supermarketów Tesco przez duńskiego dyskontera Netto potwierdza to, że Polacy tak jak niemieccy sąsiedzi wybrali mix niskiej ceny i dobrej jakości z ograniczoną, ale dokładnie wyselekcjonowaną ofertą. Z danych GfK wynika, że polscy konsumenci w dyskontach wydają już ponad 37 proc. swoich budżetów na FMCG, czyli m.in. na żywność i produkty drogeryjne.

Przejęcie sklepów Tesco przez Netto potwierdza wieloletni rynkowy trend, który pokazuje dynamiczny wzrost udziałów sieci dyskontowych w polskim rynku FMCG. Eksperci PMR jeszcze w 2019 r. prognozowali, że Biedronka, Lidl, Netto i Aldi, zwiększą udział wartościowy z ok 80 mld zł do niemal 109 mld zł w 2024 r., co oznacza wzrost o 37 proc. Teraz eksperci będą weryfikować swoje prognozy ze względu na skokowy wzrost liczby dyskontów, do którego może dojść w ciągu dwóch najbliższych lat. Netto będzie musiało – ze względu na proces integracji Tesco – ograniczyć w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy otwarcia własnych, nowych sklepów do kilku rocznie (zapowiadany był wzrost liczby otwarć do 35-40 rocznie). Nadal będzie jednak prowadziło intensywną modernizację swoich sklepów w naszym kraju. Według nieoficjalnych informacji sprzed kilku tygodni firma miała ambicję podnieść do standardu Netto 3.0 lub Netto 3.0 Light ok. 60 placówek.

 
 
 
 
 

Po przejęciu sieci ponad 300 sklepów od brytyjskiego operatora, duńskie Netto liczące obecnie niemal 390 punktów, będzie miało w Polsce znacznie ponad 650 sklepów (niektóre przejęte placówki Tesco mają zostać zamknięte). Dzięki temu dyskonter podwoi swoje udziały w rynku FMCG, ale wcześniej musi dokonać rebrandingu i remodelingu placówek do konceptu Netto 3.0 i przywrócić im rentowność.

Jak to może wyglądać w liczbach? W 2019 r. przychody Netto wyniosły 3,5 mld zł. Tesco zamknęło swój rok księgowy w lutym, a przychody brytyjskiej sieci za rok 2019/2020 to ponad 7,1 mld zł. W tę kwotę wchodzą jednak przychody zarówno supermarketów, jak i hipermarketów, a Netto nie będzie zainteresowane większym formatem. Średnia sprzedaż jednego hipermarketu Tesco wynosiła ponad 75 mln zł rocznie, wiec od przychodów Tesco odejmujemy około 1,4 mld zł. Netto może zatem zyskać dodatkowe niemal 5-6 mld zł obrotu z przejętej sieci. Gdyby uwzględnić obroty osiągnięte przez Netto i Tesco w ostatnim roku podatkowym, połączona sieć uplasowałaby się pomiędzy Auchan a Kauflandem, ale zakładamy że w pierwszych latach po zakupie Netto może osiągać przychody na poziomie ponad 9 mld zł, co sugeruje, że sieć zajmie miejsce pomiędzy Carrefourem a Żabką.

Obecnie na polskim rynku działa ponad 4250 sklepów dyskontowych. Największą siecią jest należąca do Grupy Jeronimo Martins sieć sklepów Biedronka, na drugim miejscu jest Lidl z 723 placówkami, a na trzecim Netto z 386 punktami. Stawkę zamyka Aldi z ponad 140 dyskontami.Kilka tygodni temu władze Grupy Jeronimo Martins odwołały plany inwestycyjne, które zakładały otwarcie 100 nowych sklepów w Polsce. Można jednak przypuszczać, że operator nie rezygnuje z rozwoju sieci. Można założyć, że firma będzie dążyła do realizacji poprzednich celów, i o ile otwarcie 100 sklepów będzie trudne, to dyskonter będzie chciał zbliżyć się do tej granicy.

Dodaj komentarz

7 komentarzy

  • Klient Tesco 06.07.2020

    Jak zamkną Tesco.to dobrze że Kaufland jest obok. Jeśli Netto myśli że przyciągnie z Tesco klientów to się myli ,pociągną góra z 5 lat

  • Sheeee 05.07.2020

    Dlaczego wszędzie się pisze, że ludzie wolą dyskonty? Ja robię zakupy jedynie w Tesco lub Kauflandzie. Nie cierpię tych wszystkich Biedronek Nett i innych klaustrofobicznych bud bez możliwości wyboru artykułów. W Tesco w którym najczęściej robię zakupy jest akurat porządek, kasy się nie zawieszają, kasjerki uprzejme, szerokie alejki i sporo różnorodnych towarów.

  • Klient 04.07.2020

    Obecne Tesco w Polsce ze swoją mizerną ofertą, skrajnym dziadostwem na hali sprzedaży, które do zakupów zachęca tylko totalnego desperata, kasami samoobsługowymi, które na tle tego co ma i oferuje konkurencja w tej płaszczyźnie, jest tak żałosne (awarie, userfriendly szorujące po podłodze, bardzo często "zwiechy" terminali płatniczych itd.), że nawet trudno porównywać to do oferty niemieckich dyskontów, które tak jak wspomnieli przedmówcy na tle Polski wypadają dość przeciętnie. Jeżeli netto chce nadal prowadzić taką politykę cenową jak ma to miejsce obecnie i wyglądać tak jak wygląda obecnie no to wielkiego sukcesu nie wróżę. W przejętych sklepach będzie taka sama kaszana jak w jeszcze działających Tesco. Konkurencja w postaci Lidla, Biedrony czy Kauflandu może zatem spać spokojnie.

  • iwa9 04.07.2020

    Pracuję w Tesco. Zakupy robię w Carrefur, Tesco, Biedronce. Oprócz tych sklepów w mojej miejscowości jest również Netto. Tam robię zakupy może z 2 razy w roku jak zobaczę gazetkę i coś ekstra. Tam nic nie ma, mały asortyment, brak artykułów jak jest jakas ekstra promicja......

  • klient konkurencji 03.07.2020

    Niech wprowadzą sklepy typu REWE i EDEKA. Tam to jest wielki asortyment! W mojej miejscowości jest na odcinku 500 metrów Lidl, Kaufland i Netto. Tłumy są w tych dwóch pierwszych, w tym ostatnim to rzadko kiedy widać połowę ruchu jaki normalnie ma w godzinach szczytu nasz loaklny Lidl i Kaufland.

  • Kuba 02.07.2020

    W tych dyskontach absolutnie nic nie ma. Byłem dwa lata temu w Aldi, chciałem kupić 20 produktów a kupiłem trzy. Jedyny poczciwy sklep to Kaufland.

  • Dddd 02.07.2020

    Ja bym nie porównywał dyskontów w Niemczech do dyskontów w Polsce. Nawet te niemieckie sieci, mają 2-3 krotnie większą różnorodność produktów w Pl w porównaniu z dyskontami u siebie. Krótko oferta dyskontów w Niemczech jest bardzo uboga. O Biedronce nie wspominam bo to już można napisać dobrze wyposażony supermarket. Netto na bazie Tesco z pewnością będzie też szło w tym kierunku jeżeli nie chcą utracić teściowych klientów - po prostu zrobią takie mixy: dyskontu z supermarketem

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.