O wyborze sklepu decydują nie tylko niskie ceny
Wśród czynników ważnych dla handlu, które zwiększają częstotliwość zakupów w określonym sklepie – poza ceną – wyraźnie widać znaczenie dobrej lokalizacji, atrakcyjnych promocji, dogodnych godzin otwarcia i miłej obsługi – wynika z danych TNS Polska.
Według badania TNS Shopper DNA 2016, niska cena odgrywa najważniejszą rolę w przypadku klientów dyskontów, mając przy tym znaczną przewagą nad drugim w kolejności czynnikiem – ofertą/asortymentem. Jeśli chodzi o hipermarkety, to tuż za ceną, z różnicą wynoszącą zaledwie 3-4 punkty procentowe, plasują się oferta/asortyment i udogodnienia. W supermarketach rozkład czynników decydujących o wyborze tego rodzaju punktów jest dość równomierny, a niewygórowane ceny wygrywają z ofertą/asortymentem i lokalizacją.
Co ciekawe, ani dla kanału tradycyjnego niezależnego, ani kanału tradycyjnego niezależnego, cena nie jest najistotniejsza. W obu wygrywa lokalizacja, przy czym dla niezależnego zaledwie o włos przed funkcjonowaniem sklepu (obsługą).
Autorzy badania zwracają uwagę, że póki co, żadna sieć sklepów nie oferuje wszystkich zalet „pod jednym dachem”, przez co przeciętny Polak robi zakupy spożywcze średnio w sześciu różnych miejscach. Widać też, że każdy rodzaj sklepu ma swoją charakterystykę i Polacy szukają w nim czegoś innego.
8