29.06.2017/10:41

Obroty w handlu detalicznym w Polsce wzrosną w tym roku o 5,3 proc. - raport

Według prognoz GfK, w 2017 r. w Unii Europejskiej obroty w handlu wzrosną o 1,4 proc. Po wyłączeniu rynku Wielkiej Brytanii ze wspólnoty, obroty sektora handlu detalicznego wzrosną o 2,2 proc. W Polsce prognozowany wzrost ma wynieść 5,3 proc. ze względu na umocnienie polskiej waluty oraz rosnące dochody i ceny.

Dla regionów, w których obserwowane były wzrosty w ubiegłym roku, również i w tym roku prognozowany jest wzrost. Wyjątkową dynamiką wzrostu mogą pochwalić się Rumunia (9,8 proc.) oraz Węgry (5,7 proc.). Prognozy GfK wskazują, iż Chorwacja, Bułgaria i kraje bałtyckie odnotują zwyżki na poziomie 4 i 5,5 proc. Nawet grecki handel, po dwóch latach malejących obrotów, może w 2017 roku zanotować niewielki wzrost, na poziomie jednego procenta.

Jak wynika z raportu GfK, w 2016 r. europejscy konsumenci ze wszystkich krajów Unii dysponowali średnio kwotą 16 153 euro na osobę, co oznacza wzrost (nominalny) siły nabywczej o 0,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost siły nabywczej nastąpił pomimo różnic kursowych, które miały negatywny wpływ na poziom tego wzrostu, w szczególności spadek wartości brytyjskiego funta. W ramach Unii Europejskiej największy przyrost siły nabywczej odnotowały kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

Rok 2016 upłynął pod znakiem kontynuacji długofalowego trendu kurczenia się udziału stacjonarnych sklepów w wydatkach konsumpcyjnych Europejczyków. Według skorygowanych danych udział ten wyniósł w krajach UE w 2016 r. 31,3 proc., podczas gdy w roku poprzednim 31,4 proc. Wynika to z faktu, iż europejscy konsumenci przeznaczają coraz większą część swoich rozporządzalnych dochodów na opiekę zdrowotną, zakupy online oraz koszty życia.

W 2016 roku wzrost cen wyniósł 0,3 proc. w skali wszystkich 28 krajów UE, niewiele powyżej zerowej inflacji, obserwowanej w 2015 roku., a w jedenastu krajach zanotowano deflację, głównie w krajach wschodniej i południowo-wschodniej Europy. Na 2017 r. Komisja Europejska prognozuje stopę inflacji w krajach członkowskich na poziomie 1,8 proc. Jedynie konsumenci w Estonii (2017: 2,8 proc.), a przede wszystkim w Wielkiej Brytanii (2017: 2,5 proc.), muszą pogodzić się z wyższą inflacją.

Ogólnie rzecz biorąc powierzchnia sprzedaży w krajach UE zwiększyła się w 2016 r. o 0,7 proc. Równocześnie, w tym samym okresie, zwiększyła się także liczba ludności, co powoduje, że faktyczne nasycenie powierzchnią sprzedaży per capita urosło o 0,4 proc. osiągając 1,17 m². W różnych krajach europejskich te wskaźniki osiągają różne wartości. Austria i Holandia w 2016 r. nie zanotowały takiego nasycenia powierzchnią sprzedaży, co w roku ubiegłym. Mimo to oba to kraje wraz Belgią ciągle znajdują się w czołówce z najwyższymi wskaźnikami w grupie krajów objętych badaniem. W Europie Środkowej i Wschodniej nasycenie powierzchnią handlową wzrosło w kontekście pozytywnych nastrojów konsumenckich oraz ponadprzeciętnego wzrostu wyników branży detalicznej. Podobnie w Hiszpanii i we Włoszech – ekspansja oraz otwieranie nowych sklepów wielkopowierzchniowych przyczynia się do wyższych wartości wskaźników nasycenia.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.