26.06.2020/20:49

Omnichannel podczas pandemii. Inwestycje w e-commerce a handel tradycyjny [BADANIE]

W reakcji na pandemię firmy rozpoczęły inwestycje w digitalizację, komunikację, kanały sprzedaży i dostaw oraz wzrost sprzedaży online. Koronawirus przyspieszył dynamikę ewolucji handlu w kierunku sprzedaży wielokanałowej.

Colliers International w raporcie "Omnichannel - z ewolucji w rewolucję" podaje, że od początku roku do końca kwietnia liczba sklepów internetowych w Polsce zwiększyła się 1,7 tys.

Zwiększoną aktywność wykazały również firmy działające na platformach zakupowych oraz w sklepach w systemie SaaS. Platformie Allegro przybyło 15 tys. nowych firm, Facebook uruchomił Facebook shop, natomiast Shoper w kwietniu odnotował wzrost liczby transakcji w sklepach spożywczych o 374 proc., a w drogeriach o 126 proc.

Z badań firmy Colliers International wynika, że aż 69 proc. ankietowanych zwiększyła inwestycje w digitalizację firmy w związku z pandemią Covid-19. Firmy nawiązywały kontakty z kolejnymi partnerami marketplace, współpracę z operatorami taxi, rozwój usług click&collect i wprowadzały zamówienia bezkontaktowe. Przedsiębiorcy przyznają jednak, że u wielu z nich strategia transformacji technologicznej jest w fazie testów, których rezultaty będą widoczne w dłuższej perspektywie czasowej.  

Dla sieci działających w oparciu o sklepy stacjonarne udział e-commerce w strukturze sprzedaży nie był znaczący przed pandemią. Teraz największa grupa ankietowanych (32 proc.) oceniła, że udział ich sprzedaży internetowej wzrósł od 51 do 100 proc. U 24 proc. respondentów sprzedaż e-commerce wzrosła o 101-200 proc., ale aż 27 proc. ankietowanych odnotowało sprzedaż poniżej 20 proc.

Eksperci Colliers International oceniają, że trend sprzedaży on-line będzie w przyszłości wzrostowy, a dla wielu firm osiągnie w perspektywie kilku lat poziom ok. 20-25 proc. całości sprzedaży. Ważnym aspektem jest to, że koszty obsługi sprzedaży internetowej również wzrastają. Marże maleją na skutek wysokich kosztów marketingu on-line, logistyki, technologii i obsługi zwrotów.

Koniec handlu w formie tradycyjnej na razie nam nie grozi. Według ankietowanych sklepy stacjonarne dalej będą odgrywać duża rolę w budowaniu sprzedaży i rozwoju firm handlowych, ale zmodyfikowana zostanie strategia odnośnie liczby, typu lokalizacji, czy formatu. 

- Dynamiczny rozwój parków handlowych, jaki obserwowaliśmy w ostatnich latach, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i sieci handlowych, oceniających tego typu obiekty jako bezpieczne. Potwierdzają to spływające pierwsze dane o odwiedzalności po pełnym otwarciu handlu w maju br. Sektor gastronomiczny natomiast, zwrócił swoją uwagę na projekty typu „mixed-use" – 23 proc. tej grupy ankietowanych przygląda się lokalizacjom w projektach wielofunkcyjnych, w największych aglomeracjach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.