05.12.2021/12:08

Pandemia zahamowała rozwój zachowań prośrodowiskowych. Mogą powrócić ze zdwojoną siłą

Jak tłumaczą analitycy Santander Bank Polska, wzrost świadomości ekologicznej był przed pandemią jednym z najważniejszych globalnych trendów konsumenckich. Powszechna izolacja nieco go wyhamowała, ale niebawem czekać nas może „papierowa rewolucja” w opakowaniach.

Z danych Euromonitora wynika, że na świecie już 60 proc. konsumentów deklaruje chęć zmniejszenia zużycia plastiku, a prawie połowa chętniej wybiera produkty ze zrównoważonej produkcji. Również Polacy wykazują coraz większe poparcie dla proekologicznych postaw.

Troskę o środowisko naturalne jako świadomą postawę najczęściej określają osoby z generacji pomiędzy pokoleniami X (urodzeni w latach 60. i 70. XX wieku) oraz milenialsów (urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku) i przewyższają pod tym względem młodsze pokolenia.

Co jednak istotne, to jednak młodsze pokolenia są gotowe na większe wydatki na rzecz ochrony planety. Tak deklaruje ponad 30 proc. przedstawicieli tej grupy.

Opakowania (Santander Bank Polska)

– Globalnie, aż 85 proc. konsumentów deklaruje zmiany w swoich nawykach zakupowych nakierowane na bardziej zrównoważone produkty, a dla 60 proc. z nich jest to istotne kryterium zakupowe. Kraje, gdzie konsumenci deklarowali największe zmiany w swoich nawykach to przede wszystkim rozwinięte rynki Europy Zachodniej, które są bardzo istotne dla polskich eksporterów opakowań. Można oczekiwać, że niebawem zainteresowanie kwestiami środowiskowymi wróci do poziomu sprzed pandemii i zacznie dalej rosnąć – zauważa Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska. 

Jak zwracają uwagę eksperci, ekotrendy cieszą przede wszystkim producentów opakowań, także tych w naszym kraju. Branży sprzyjał stabilny, wieloletni rozwój polskiej gospodarki. Dodatkowo firmy działające w tym segmencie korzystają także na zapotrzebowaniu za granicą – nawet pomimo pandemii Polska trzyma się w unijnej czołówce pod względem wzrostu eksportu. W ciągu ostatniej dekady krajowa produkcja opakowań rozwijała się w średnim tempie prawie 9 proc. rocznie – wyraźnie szybciej niż cała gospodarka.

Jednak utrzymanie tego tempa wzrostu będzie wymagało od firm opakowaniowych licznych inwestycji, co może stanowić istotne wyzwanie. Pod tym względem polscy producenci opakowań wyróżniają się na tle szerokiego sektora przetwórstwa przemysłowego, a także w skali branży opakowań na poziomie całej Unii Europejskiej. Według prognoz Santander Bank Polska dalszy rozwój branży będzie wymagał średniorocznych nakładów na poziomie 3,3-4,1 mld zł.

Pod względem konsumpcji opakowań per capita Polska niemal dogoniła średnią unijną już w 2019 r., przy 172 kg na mieszkańca wobec 177 na poziomie UE. Bardzo blisko do średniej unijnej jesteśmy również pod względem udziału opakowań z tworzyw sztucznych w masie konsumowanych opakowań – ok. 20 proc.

Jak zwracają uwagę analitycy banku, na poziomie unijnym widzimy malejący udział tego segmentu, zaś na rynku krajowym od kilku lat jego udział rośnie. Kontrastuje to np. z Czechami, gdzie plastik zdecydowanie częściej zastępowany jest papierem niż w Polsce. Za naszą południową granicą ponownie wykorzystuje się aż 71 proc. masy opakowań, gdy tymczasem w Polsce jest to jedynie 56 proc.

– Realia sprzyjają daleko idącym zmianom na rynku opakowań. Z jednej strony regulacje wytyczają producentom opakowań ścieżkę rosnących celów recyklingu i dążenia do gospodarki obiegu zamkniętego. Z drugiej strony, widzimy że oczekiwania odbiorców mogą wyprzedzić zmiany regulacyjne – aby do tych zmian doszło, Polacy muszą w większym stopniu przełożyć swoje prośrodowiskowe deklaracje na codzienne konsumenckie wybory. Firmy, które wcześniej to dostrzegą, mogą zbudować w bliskiej przyszłości silniejszą pozycję na tym dynamicznie rosnącym rynku.– podsumowuje Maciej Nałęcz.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także