07.07.2014/22:06

Polacy lubią coś przekąsić

Na całym świecie, także w Polsce, zmienia się styl konsumpcji. A ponieważ coraz więcej decyzji zakupowych zapada w sklepie, warto wiedzieć, jak dziś zachowują się konsumenci. Przeanalizujmy to na przykładzie przekąsek.

72_WH136-2To, jak jemy i pijemy, wpisuje się w nasz model życia. A świat przyspiesza: coraz więcej pracujemy lub przeplatamy pracę z czasem wolnym. To przekłada się na zwyczaje żywieniowe – choć Polacy są mocno przywiązani do spożywania trzech głównych posiłków, podobnie jak w innych krajach, rośnie u nas znaczenie drobnych przekąsek jadanych w ciągu dnia. Tak jak Hiszpanie mają swoje tapas, Szwedzi fikę, Niemcy przerwę na kawę i drugie śniadanie, a Anglicy słynne five o’clocks, czyli momenty delektowania się filiżanką herbaty, tak my jesteśmy przywiązani do drugiego śniadania i podwieczorków.

Z ostatnich badań, przeprowadzonych na zlecenie Mondelez Polska, wynika, że najczęściej sami spożywamy ulubione przysmaki (tak robi 70 proc. z nas), ale chętnie dzielimy się nimi z bliskimi – co trzecia przekąska jest spożywana w towarzystwie, co tłumaczy wysyp produktów, głównie słodyczy, w formacie do dzielenia się. Takie „nowe stare” wyroby proponują m.in. Mars Polska, producent batonów Mars, Snickers i Twix, LOTTE Wedel (Bajeczny, Pierrot), Wawel (Kasztanki, Malaga, Tiki Taki), czy Mondelez Polska (praliny Milka Crispello).

Planują, ale...

Socjologowie, badający zachowania konsumenckie, nie mają wątpliwości, że sięganie po niewielkie ilości pożywienia w przerwach dzielących śniadanie, obiad i kolację to silny trend w całej Europie. Ta, zdawałoby się, niewinna zmiana przyzwyczajeń otwiera nowe perspektywy dla producentów przekąsek – począwszy od klasycznych wafli i batonów, poprzez ciasteczka i napoje (czy wiecie, że jedną z najpopularniejszych przekąsek jest kawa?), czy, jakże popularne dziś, mięsne snacki. Wystarczy porównać półkę z produktami do „przekąszania” dziesięć lat temu i dziś. Kiedyś królowały po prostu chipsy, batony i wafelki. Dziś różnorodność form i smaków jest tak duża, że odpowiednią przekąskę znajdą dla siebie nawet osoby pozostające na permanentnej diecie. Dowodem liczne ciasteczka funkcjonalne, oferowane m.in. przez Sante i Kupca.

Dzisiejszy konsument ma względem przekąski coraz więcej wymagań. Musi być wygodna, gotowa do spożycia, w atrakcyjnej formie i opakowaniu. Ma dostarczyć chwili przyjemności, energii, dobrze, jeśli oferuje dodatkową wartość, np. stopniowo uwalniane węglowodany, jak ciastka belVita.

Jak widać, aktywny udział w umacnianiu nowych trendów mają producenci. Detaliści też powinni przystosować się do nowych czasów. Przede wszystkim mieć świadomość, że coraz więcej decyzji o wyborze konkretnego produktu (aż 47 proc.) zapada przy półce w sklepie. Jest tak, choć w 48 proc. przypadków zakup przekąsek planujemy z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem. Rodzaj przekąski wybieramy w zależności od nastroju, okazji czy pory dnia (rano – jako zastrzyk energii, po południu – by się „doładować”, zwalczyć chwilowy spadek formy, wieczorem – dla relaksu i przyjemności).

Brand manager twarzą marki

Skoro tak często wybór danej przekąski jest spontaniczny, producenci inwestują w kampanie i materiały wspierające sprzedaż, uczestniczą w nowatorskich projektach, także takich, które zrywają z klasycznym zarządzaniem kategorią. Kilka miesięcy temu pisaliśmy o sklepie sieci Mokpol, w którym powstały tzw. światy marek.
Firmy, które są właścicielami silnych brandów, mają środki finansowe na szeroko zakrojone działania. Coraz częściej są to akcje niestandardowe, wykorzystujące nowe nośniki (ekrany dotykowe na sali sprzedaży, aplikacje na urządzenia mobilne), angażujące pracowników firmy – bywa, że kampanii użyczają twarzy sami pracownicy. Taką akcję prowadzi właśnie, pod hasłem „Uśmiech. Podaj dalej”, firma Mondelez Polska, właściciel marek Milka, Prince Polo, Oreo, Alpen Gold czy Jacobs. Jest ona częścią dużego międzynarodowego projektu i bazuje na okazjach do sięgania i łączenia grup produktów w różnych porach dnia. Ludzie, których widzimy na atrakcyjnych materiałach promocyjnych (producent skierował je do wiodących sieci handlowych) to pracownicy firmy, na co dzień pracujący dla marek biorących udział w akcji. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Mondelez Polska, dodaje to całemu przedsięwzięciu autentyczności.



101_separator



 Znamy potrzeby konsumentów

Jako eksperci od przekąsek doskonale wiemy, przy jakich okazjach w ciągu całego dnia konsumenci potrzebują się pożywić i dodać sobie energii. Praktycznie każdy produkt z naszego portfolio jest w stanie zaspokoić taką potrzebę. Stąd pomysł, aby pokazać możliwość konsumpcji poszczególnych grup produktów w trakcie trzech okazji w ciągu dnia. Jeśli dodamy do tego wiele pozytywnych emocji, które niesie ze sobą hasło „Uśmiech. Podaj dalej”, radosnych pracowników firmy na materiałach wizualnych oraz nagrodę w postaci atrakcyjnych klapek, kojarzących się z odpoczynkiem i wakacjami, otrzymamy naprawdę unikatową kampanię.

101_separator

Zdaniem Polaków idealne przekąski:

- są łatwo dostępne
- zaspokajają głód
- są gotowe do spożycia
- dają przyjemność jedzenia
- kojarzą się z chwilą dla siebie, ale nadają się na różne okazje
- oferują dodatkową wartość w postaci składników odżywczych

Źródło: badanie jakościowe dotyczące spożywania przekąsek, Warszawa, 22­‑25 kwietnia 2014 roku, CPC dla Mondelez Polska

101_separator

(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (136) Czerwiec - Lipiec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.