28.02.2018/12:20

Potrzeby konsumentów o niskich i wysokich dochodach upodabniają się [NIELSEN]

Potrzeby i oczekiwania konsumentów ciągle się zmieniają, co ma związek m.in. z sytuacją ekonomiczną, społeczno-demograficzną oraz rozwojoem nowych technologii - opisuje Konrad Wacławik, ekspert rynku detalicznego w Nielsen Polska, który przeanalizował, jak na tym tle plasują się preferencje konsumentów z niskim i wysokim dochodem.

Nastroje konsumentów związane z ich sytuacją finansową, czy też pozycją na rynku pracy, są coraz lepsze – Polacy są znacznie powyżej średniej dla Europy (według Nielsen Consumer Confidence Index wskaźnik nastrojów konsumentów w Polsce dla trzeciego kwartału 2017 roku wyniósł 104 vs 87 w Europie). Konsumenci, głównie ci, którzy mieszkają w dużych miastach, coraz częściej cenią sobie wygodę i czas wolny, dlatego są w stanie więcej zapłacić za produkty, które ułatwią i usprawnią im codzienne zadania i oszczędzą czas. Wszyscy natomiast, niezależnie od dochodów, oczekują od sklepów szerokiego asortymentu i wygody dokonywania zakupów.

Dobre nastroje, niezależnie od dochodów

Konsumenci o najniższym dochodzie (do 10 000 dol. na gospodarstwo w skali roku) znacznie częściej niż miało to miejsce 2-3 lata temu deklarują, że ich pozycja na rynku pracy jest dobra lub bardzo dobra (wzrost z około 8 proc. pod koniec 2013 roku do ponad 25 proc. pod koniec 2016 roku wśród osób najmniej zamożnych). Poprawiająca się sytuacja finansowa konsumentów o niższych dochodach przekłada się na wzrost oszczędności oraz wydatków na kategorie niebędące dobrami pierwszej potrzeby (głównie odzież i rozrywka poza domem, w tym wychodzenie do restauracji lub barów). Blisko co trzeci konsument o niskim dochodzie deklaruje, że nadwyżkę, jaka mu zostaje z codziennych wydatków, lokuje jako oszczędności. Również wzrost wskazań na częstsze oszczędzanie deklarują konsumenci o średnim i wysokim dochodzie, co jest potwierdzeniem poprawiającej się sytuacji finansowej.

Na czym oszczędzają konsumenci?    

Konsumenci najczęściej starają się zaoszczędzić na ograniczaniu wydatków na rozrywkę poza domem – odsetek konsumentów wybierających tę formę oszczędności nie zmienił się przez ostatnie 4 lata. Z roku na rok spada natomiast liczba osób wśród najmniej zamożnych, które chcą oszczędzać na ubraniach oraz wybierają tańsze produkty spożywcze. Co więcej, tylko 15 proc. konsumentów o niskim dochodzie spośród tych, którzy oszczędzają na jedzeniu deklaruje, że pozostałoby przy oszczędzaniu na produktach spożywczych (wybierając tańsze marki) gdyby ich sytuacja finansowa poprawiła się w przyszłości – a wiemy z wcześniejszej analizy deklaracji, że prognozy są optymistyczne.

Dobra szybko zbywalne a konsument

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.