07.09.2016/15:27

Olivier Touzalin, prezes McCormick Polska: Polski rynek jest najbardziej konkurencyjny w Europie

- Polski rynek jest najbardziej konkurencyjny w Europie. Aż 35 proc. sprzedaży przypraw jest realizowane przez promocje. We Francji tylko 5 proc. - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Olivier Touzalin, prezes firmy McCormick Polska.

W 2011 roku McCormick przejął markę Kamis za 830 mln zł. Branża zastanawiała się, czy nie przepłaciliście. Czy po tych pięciu latach nadal uważa Pan, że warto było tyle zapłacić?

To była w stu procentach trafna decyzja. Zostaliśmy właścicielem dwóch marek: Kamis i Galeo. Według badania przeprowadzonego przez GfK Kamis jest jedną z najchętniej wybieranych przez polskich konsumentów marek. Przejęcie pozwoliło McCormickowi umocnić się na rynku musztard, ketchupów, przypraw i octów oraz otworzyło drzwi na trzy duże rynki: Rosji, Ukrainy i Rumunii. Na każdym z nich jesteśmy dziś liderem kategorii przypraw, wysyłamy tam około 40 proc. produkcji zakładu w Stefanowie. Co ważne, produkty sprzedajemy w tych krajach pod markami Kamis i Galeo, a nie pod lokalnymi brandami.

Co czyni Polskę atrakcyjnym rynkiem dla takiego producenta przypraw jak McCormick?

Używacie bardzo dużo przypraw i ziół, przeciętne gospodarstwo domowe kupuje średnio 16-17 saszetek rocznie, to najwięcej w Europie. Rynek jest wart około 900 mln zł. Oznacza to, że możliwości rozwoju są duże. Kultura i tradycja kulinarna są bardzo silne – Polacy lubią gotować w domu i rzadko kupują dania gotowe w porównaniu np. z krajami anglosaskimi. Wciąż relatywnie rzadko jadają w restauracjach.

To główna przeszkoda?

Polski rynek jest najbardziej konkurencyjny w Europie. Aż 35 proc. sprzedaży przypraw jest realizowane przez promocje. We Francji tylko 5 proc. Polscy konsumenci są wrażliwi na ceny. Wyzwaniem też jest wielość marek na rynku, np. w przypadku ketchupów jest ich aż 25, a w innych krajach pięć, góra sześć. To utrudnia biznes nie tylko producentom, ale także sprzedawcom. Bo jak taki właściciel dwustumetrowego sklepu ma to wszystko pomieścić? Magazynowanie towaru kosztuje. Uważam, że zarządzanie kategorią to w handlu w Polsce temat praktycznie nieruszony.

W ub.r. właściciel marki lodów Grycan wprowadził listę 12 bestsellerów, by ułatwić detalistom przygotowywanie zamówień i wybór najlepiej rotujących pozycji. W efekcie w sklepach poprawiła się dostępność najpopularniejszych wariantów. Takie inicjatywy są chyba zwiastunem zmian na lepsze?

My też dajemy handlowcom takie zestawienia. Jest to oczywiście pewien start do budowania zarządzania kategoriami produktów, ale wciąż jesteśmy na początku długiej drogi. Prowadzimy różne projekty z sieciami handlowymi, by podzielić się wiedzą na temat zarządzania kategoriami, którą wypracowaliśmy w innych krajach.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • hajerKopel 14.09.2016

    No tak ,Konkuruja ze sobo Germance ,Portugalce i Fancki ,a gdzie polocki ? jak małpy ido do marketow bo zzaGranico jest ,lepiej nas trujo niz nosi truli ,luli

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.