22.02.2019/10:39

Producenci pieczywa bronią zalet pieczywa mrożonego, odpiekanego w sklepach

Stowarzyszenie Producentów Pieczywa, powołane w celu wspierania konsumpcji pieczywa jako elementu zbilansowanej diety oraz edukowania na temat pieczywa do wypieku, zabiera głos w dyskusji i odnosi się do informacji zawartych w odpowiedzi ministerstwa rolnictwa na interpelację poselską.

W tekście „Ogromna skala nieprawidłowości przy sprzedaży pieczywa odpiekanego z mrożonego ciasta” portal wiadomoscihandlowe.pl zrelacjonował odpowiedź ministerstwa rolnictwa na interpelację poselską.

Przypomnijmy: poseł Marek Wójcik (PO) zwrócił uwagę, że często pieczywo odpiekane w sklepie z zamrożonego ciasta określane jest przez handlowców jako „świeże”. Poprosił ministerstwo rolnictwa o informację na temat wyników kontroli oznakowania pieczywa i zapytał, czy planowane jest wprowadzenie obowiązku specjalnego oznaczania pieczywa odpiekanego z mrożonek.

W odpowiedzi na interpelację sekretarz stanu Szymon Giżyński przekazał w imieniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyniki kontroli prowadzonych przez organy Inspekcji Handlowej, podległej Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Stowarzyszenie Producentów Pieczywa (SPP) potraktowało publikację jako okazję do wyjaśnienia Czytelnikom niektórych kwestii, poruszanych w piśmie ministerstwa.

W odpowiedzi na wątpliwości dotyczące definicji świeżości pieczywa producenci w pierwszej kolejności wyjaśniają na czym dokładnie polega proces produkcji pieczywa do wypieku. Zwracają uwagę, że pieczywo mrożone, czyli inaczej pieczywo do wypieku, a ciasto głęboko mrożone to dwa zupełnie różne pojęcia. Pieczywo mrożone wypiekane jest w ok. 80 procentach. Następnie zostaje wystudzone i zamrożone, czyli poddane jednej z najstarszych, a przy tym naturalnej metodzie konserwacji. Niska temperatura w najlepszy sposób pozwala zachować świeżość produktu do momentu aż trafi na sklepową półkę chrupiący i pachnący. Finalny etap wypieku przebiega w sklepie, niemal na oczach konsumentów.

– W imieniu firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Producentów Pieczywa chciałbym się odnieść do podniesionej kwestii trwałości i przechowywania pieczywa mrożonego. Jego przydatność do spożycia – podobnie jak np. mrożonych owoców czy warzyw – jest określona rygorystycznymi normami, które są bezwzględnie przestrzegane przez producentów zrzeszonych w naszym stowarzyszeniu – wyjaśnia Artur Starek, prezes SPP. – Bardzo duża rotacja produktów i produkcja dostosowana do zamówień sprawiają, że od momentu wypieczenia do chwili zakupu pieczywa przez konsumenta upływają najczęściej 2-3 tygodnie. Nie oznacza to jednak, że ewentualny dłuższy okres przechowywania w jakimkolwiek stopniu wpływa negatywnie na jakość produktu dla konsumenta! Co istotne, datę produkcji pieczywa można odnaleźć na etykietach znajdujących się na kartonach, w których pieczywo trafia do sklepu (data zawarta jest w numerze partii produkcyjnej), tak że nie jest prawdą, że nieznany jest termin wytworzenia produktu – dementuje Artur Starek.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • kj 22.02.2019

    dociekliwy konsument - niektóre sklepy udostępniają składy dopiero na życzenie konsumenta: teoretycznie przy pieczywie powinna być informacja, że o skład proszę pytać przy kasie - no ale mimo wszystko warto zapytać. I tak, taka praktyka jest jak najbardziej legalna. Dopiero jeśli zapytasz kogoś o skład, a obsługa nie dysponuje odpowiednimi wykazami, to robi się problem - czym może zająć się np. Sanepid.

  • dociekliwy konsument 22.02.2019

    Niech sklepy publikują WYRAŹNĄ CZCIONKĄ sklad tego pieczywa, bo trudno znalezc takie informacje na etykiecie cenowej kolo danego rodzaju pieczywa. Czasami nawet nie ma zeszytu ani broszurki ze składem tych produktów obok regału, jak wiec mam sprawdzic co chce kupic i zjesc?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.