02.11.2016/21:38

Grzegorz Łaptaś, PwC Polska: Przed sieciami Polomarket, Stokrotka, czy Piotr i Paweł naprawdę trudne zadanie

Sieci takie jak Stokrotka, Topaz, Mila, Dino, Polomarket, Frac, Piotr i Paweł czy Słoneczko będą musiały stawić czoło postępującej konsolidacji lub rozwinąć się kosztem mniejszych formatów. Będzie to zadanie o tyle trudne, iż granica pomiędzy dyskontem a supermarketem coraz bardziej się zaciera – mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Grzegorz Łaptaś, dyrektor PwC Polska.

Panie dyrektorze spójrzmy trochę szerzej na rynek detaliczny w Polsce. Z jednej strony widzimy kłopoty finansowe Marcpolu i Almy, z drugiej - potężne inwestycje Carrefoura, Tesco, czy Grupy Muszkieterów w nowe magazyny. Czy rynek zaczyna się wyraźnie dzielić na liderów i outsiderów?

Mogę powtórzyć tylko to, co mówię od dziesięciu lat. Polska jest dużym, rozwijającym się rynkiem, jednak wciąż bardzo rozdrobnionym w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Jego konsolidacja kosztem mniejszych graczy jest więc nieunikniona. Będzie ona postępować powoli, ale nie da się jej zatrzymać. Już teraz blisko połowa z 80 000 małych formatów jest tak naprawdę w jakiejś formie franczyzy. W perspektywie kilku lat sklepów naprawdę niezależnych będzie zapewne mniej niż 20 000.

Którzy dystrybutorzy mają najlepsze perspektywy na rozwój w najbliższych latach, a kto może mieć kłopoty?

Myślę, że ci, którzy operują w największych formatach będą mieli najtrudniej. Jednocześnie mamy na rynku dużo lokalnych sieci, np. takie sieci jak: Stokrotka, Topaz, Mila, Dino, Polomarket, Frac, Piotr i Paweł czy Słoneczko.

Wszystkie one będą musiały stawić czoło postępującej konsolidacji lub rozwinąć się kosztem mniejszych formatów. Będzie to zadanie o tyle trudne, iż granica pomiędzy dyskontem a supermarketem coraz bardziej się zaciera.

Lidl ma szansę na podwojenie ilości posiadanych sklepów, podczas gdy Biedronka osiągnęła już takie zagęszczenie, że trudno jej będzie utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju.

Czyli Lidl będzie w stanie przekroczyć liczbę 1200 sklepów w Polsce? W formacie standardowym, czy będzie musiał wejść w mniejsze sklepy?

Zakładając, że produktywność mierzona zyskiem EBITDA sklepu na metr kwadratowy powierzchni handlowej w Lidlu jest wyższa niż u większości konkurentów, sieć może wchodzić nawet w stosunkowo zagęszczone regiony i odbierać innym klientów. Dopóki jest taka możliwość, trudno spodziewać się eksperymentu z czymś poza core biznesem.

Czy rosnący w siłę e-commerce może w najbliższych latach jeszcze mocniej spowolnić rozwój sieci handlowych w Polsce?

Siła e-commerce polega głównie na tym, iż omija on sieć dystrybucji, co automatycznie przekłada się na niższe ceny sprzedawanych produktów. Jednak rynek pokazał już, że handel tradycyjny ma się dobrze, a internet pozostaje przede wszystkim inkubatorem innowacji.

I tak jeden z producentów kawy oferuje możliwość skomponowania on-line własnej mieszanki, którą wyśle potem pod wskazany adres. Inny przykład: mało znany producent jednorazowych maszynek do golenia zapewnia swoim klientom regularne dostawy produktu do domu, np. kilka takich maszynek tygodniowo. Dzięki temu mężczyzna nie musi pamiętać o ciągłym uzupełnianiu stanu maszynek lub robić jakichś niepotrzebnie dużych zapasów tego produktu.

Internet pozwala zatem sprawdzić zupełnie nowy, niemożliwy do zrealizowania w sklepie stacjonarnym model biznesowy. Natomiast na ten moment nie ma technologii, która pozwoliłaby branży spożywczej na mocne wejście do wirtualnego handlu. Rewolucję mogłoby wywołać wprowadzenie do sieci dystrybucji tzw. unmanned solutions, czyli dronów, robotów lub bezzałogowych ciężarówek, ale na to musimy jeszcze trochę poczekać.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • njlhj 04.11.2016

    [usunięte przez administratora] z Polski zagranicznych szwabów itd. nie będzie problemu i konkurencji !! banda nieudaczników i sprzedawczykó.

  • Karol 03.11.2016

    Zmiany dokonują się przede wszystkim w sposobie zamówień i transferu doświadczeń użytkowników z B2C do B2B, polski rynek może pokazać tu już kilka udanych koncepcji.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.