27.06.2018/12:44

Rynek pracownika to wyzwanie dla sieci handlowych

Sytuacja na rynku pracy w Polsce staje się bezprecedensowa. Niskie bezrobocie i rosnące wymagania płacowe są największym wyzwaniem dla wielu sieci handlowych. Tylko te firmy, które odpowiednio wcześnie wdrożyły długoterminowe strategie utrzymania właściwych relacji z pracownikami, odnajdują się w nowej rzeczywistości.

Rynek pracy w Polsce w bardzo krótkim czasie zmienił się z rynku pracodawcy w rynek pracownika. W efekcie przedsiębiorcy muszą coraz mocniej zabiegać o utalentowanych i mających odpowiednie kwalifikacje pracowników. To tym trudniejsze, że w wielu branżach, również w handlu i usługach, trwa swoista rewolucja. W walce o klienta coraz ważniejsza staje się jakość obsługi, a w tej kwestii kluczowe są kompetencje personelu.

- Konsumenci zwracają uwagę na to, jak są traktowani przez pracowników danej sieci czy firmy usługowej. Cena jest i pozostanie ważnym elementem konkurencyjności przedsiębiorstw, ale coraz istotniejsze jest to, czy personel jest dobry. Dlatego przedsiębiorcy muszą wyszukiwać najbardziej wartościowych pracowników, dbać o nich, szkolić, żeby móc z ich pomocą wyróżnić się na rynku – mówi Marcin Petrykowski, managing director w firmie Standard & Poors Global Ratings.

Z kolei w ocenie Dariusza Kalinowskiego, prezesa spółki Emperia Holding, to, co się dzieje obecnie na rynku pracy, jest normalną sytuacją, która nie powinna wzbudzać nadmiernych obaw.

– Rosnące oczekiwania płacowe pracowników czy kandydatów na pracowników nie są największym problemem detalistów. Chodzi o to, że nasycenie konkurencyjne rynku zmienia proporcje sprzedaży like‑for‑like. I to jest poważniejszy problem – mówi Kalinowski.

Przyznaje, że zawirowania na rynku pracy mogą być kłopotliwe dla sieci, które mają dużą liczbę sklepów i planują dalszą ekspansję terytorialną.

– Emperia zamierza w tym roku otworzyć mniej więcej sto nowych placówek. W sytuacji, kiedy wchodzimy na nowe rynki, musimy zachęcić ludzi, którzy jeszcze nas nie znają, do tego, żeby chcieli się u nas zatrudnić. Wiemy, jak to robić i takie podejście wpisuje się w naszą strategię – podsumowuje Dariusz Kalinowski.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.