07.08.2017/10:41

Sektor dóbr konsumenckich najlepszy w zarządzaniu kosztami

Najważniejszym priorytetem, a jednocześnie wyzwaniem dla dyrektorów zakupów (CPO - Chief Procurement Officer) jest redukcja kosztów i identyfikacja oszczędności. Najlepiej radzą sobie z tym menedżerowie z firm z sektora dóbr konsumenckich, najgorzej w tym obszarze ocenili się dyrektorzy zakupów z branży TMT. Jak wynika z globalnego badania firmy doradczej Deloitte „Growth: the cost and digital imperative. The Deloitte Global Chief Procurement Officer Survey 2017” największy problem ze znalezieniem wartościowych i utalentowanych pracowników mają działy zakupów działające w sektorze publicznym. Badanie zostało przeprowadzone wśród menedżerów kierujących działem zakupów (CPO) z 480 firm, mających siedzibę w 36 krajach.

Dla 79 proc. CPO najważniejszym priorytetem w tym roku będzie redukcja kosztów. Na drugim miejscu na liście priorytetów znalazło się zarządzaniem ryzykiem (57 proc.), a na trzecim wprowadzenie nowych produktów, usług lub wejście na nowy rynek (52 proc.).

Menedżerowie kierujący działem zakupów w badanych firmach byli również pytani o to, jak radzą sobie z zarządzaniem oszczędnościami. Okazuje się, że 58 proc. badanych zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku udało się im osiągnąć lepszy poziom oszczędności niż rok wcześniej. Co dziesiąty badany przyznał, że wynik ten był gorszy, a w ocenie 30 proc. poziom oszczędności był taki sam.

Najlepiej z tym wyzwaniem radzą sobie firmy z sektora dóbr konsumenckich, wśród których 71 proc. CPO zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku poprawiło zarządzanie oszczędnościami. – Taki wynik pokazuje ogromną konkurencję w sektorze dóbr konsumenckich, co skutkuje ogromną presją na CPO. Nic zatem dziwnego, że na rynku FMCG obserwujemy silną rywalizację i niezbędną specjalizację w używaniu narzędzi wspierających zarządzanie marżą i cenami. Mimo iż 71 proc. badanych deklaruje poprawę swoich wyników, nie oznacza to, że w najbliższym czasie nie będą oni mieli przed sobą jeszcze większych wyzwań – mówi Magdalena Jończak, lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, partner w dziale Konsultingu Deloitte.

Niewiele mniej, bo 66 proc. ankietowanych udzieliło takiej samej odpowiedzi w branży medycznej i farmaceutycznej. – Na drugim biegunie znajdują się z kolei firmy z sektora finansowego i branży ubezpieczeniowej oraz instytucje publiczne. Tylko niespełna połowa dyrektorów działów zakupów w tych sektorach mogła się pochwalić lepszym zarządzaniem oszczędnościami niż rok wcześniej. Jeszcze słabiej z wynikiem 44 proc. wypadły firmy z branży technologia, media, telekomunikacja – mówi Jakub Rosiecki, starszy menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Nawyższą efektywność redukcji kosztów zakupów wykazały działy zakupów z Ameryki Północnej, gdzie 61 proc. ankietowanych zadeklarowało, że poprawiło swój wynik w porównaniu do ubiegłego roku. W regionie EMEA było to 58 proc. Najgorzej wypadły pod tym względem działy zakupów z Ameryki Południowej (43 proc.).

Nowoczesne technologie mają wpływ na wszystkie działy w firmie, nie omija to również działu zakupów. Ich rola w tym procesie jest podwójna. Z jednej strony aż 75 proc. badanych CPO wierzy, że rola zakupów w dostarczaniu innowacyjnych technologii dla ich firm będzie rosła, z drugiej strony wewnętrznie również wykorzystują je, by usprawnić proces zakupowy. Najwięcej badanych udzieliło takiej odpowiedzi w sektorze instytucji finansowych i ubezpieczeniowych oraz firm świadczących usługi profesjonalne (odpowiednio 87 i 82 proc.), czyli branżach gdzie większość zakupów koncentruje się w kategoriach indirect a zarazem są to branże zwykle najszybciej adoptujące najnowsze technologie. Z kolei najmniej ankietowanych CPO twierdząco na to pytanie odpowiedziało w branży przemysłowej (66 proc.).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.