19.10.2016/13:12

Szef Wyborowej: detaliści, postawcie na jakość oferty!

Rozmowa z Erikiem Benoist, prezesem firmy Wyborowa Pernod Ricard.

Branża alkoholowa uważa, że sytuacja po kryzysie wywołanym podwyżką akcyzy w 2014 roku i związanym z tym spadkiem sprzedaży, powoli się stabilizuje. Tymczasem wódka wciąż jest na minusie. Skąd zatem w branży ten optymizm?

Zgodnie z danymi Nielsena sprzedaż wódki przez ostatnie dwanaście miesięcy, licząc do czerwca, utrzymywała się mniej więcej na tym samym poziomie. Dla porównania – rok wcześniej w analogicznym okresie rynek zmniejszał się w tempie blisko 5 proc. Także ceny były stabilniejsze niż rok wcześniej. Jeśli zaś chodzi o wartość rynku, widać minimalny wzrost, o 0,1 proc. Ponadto obserwujemy znaczny wzrost innych segmentów, zwłaszcza whisky. Krótko mówiąc, sytuacja jest lepsza niż rok temu.

Największy wzrost na słabym rynku wódki notują produkty w małych opakowaniach – jest to około 6 proc. Czy będziecie inwestować w ten segment?

Segmenty ekonomiczny i mainstream – w których duże znaczenie mają małe objętości – nie są tym, w czym chcemy się specjalizować. Ważne są dla nas wyższe segmenty. Produkty ekonomiczne nie są priorytetem dla firmy Wyborowa Pernod Ricard.

A co nim jest?

Skupiamy się na jakości, prezentacji różnych sposobów picia wódki – nie tylko w formie shotów – i na innowacyjności, czyli dostarczeniu polskim konsumentom nowych produktów, pomysłów. Chcę również przypomnieć, że jesteśmy bardzo zaangażowani w promocję oznaczenia „Polska Wódka”, które świadczy, że alkohol został wytworzony tutaj, z polskich surowców.

Czy posługiwanie się znakiem „Polska Wódka” ma większe znaczenie u nas, czy na rynkach zagranicznych, kiedy eksportujemy nasze produkty?

Jestem Francuzem. Szampan jest ważny na świecie, ponieważ jest ważny we Francji. Podobnie jest z koniakiem. Chcę powiedzieć, że sukces każdego alkoholu na świecie wynika z tego, że najpierw jest on ważny w kraju pochodzenia. To oznacza, że w pierwszej kolejności liczy się polski rynek. Chcemy, żeby najpierw polski konsument zrozumiał, czym jest polska wódka, dlaczego jest dobrej jakości i że wódki różnią się od siebie smakiem. Jeśli już Polacy będą o tym przekonani, łatwiej będzie wypromować tę wódkę na świecie.

Grupa Pernod Ricard zanotowała w tym roku 2-proc. wzrost obrotów. Jaki wpływ na ten wynik ma sprzedaż w Polsce?

Polska, wraz z Hiszpanią i Wielką Brytanią, należy do krajów, które w największym stopniu przyczyniły się do sukcesu naszej grupy w Europie. Nad Wisłą został odnotowany wzrost na poziomie około 10 proc.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.