22.12.2016/13:49

Technologie zbliżeniowe i mobilne współtworzą nowe zwyczaje zakupowe

Kupujący coraz częściej rezygnują z gotówki, wybierając szybkość i wygodę, jaką zapewniają karty zbliżeniowe i nowe metody płatności. W Europie wydano dotąd 165 mln kart zbliżeniowych, z których można korzystać w 3,4 mln terminali płatniczych przystosowanych do akceptacji płatności w technologii NFC.

Jak wskazują wyniki niedawnych badań zleconych przez Visa (Digital Payments Study 2016), odsetek użytkowników kart zbliżeniowych wzrósł z 36% w 2015 r. do 52% w 2016 r. Tendencja ta nie ogranicza się jednak do osób młodych, obeznanych z nowymi technologiami, lecz występuje we wszystkich grupach wiekowych – przy czym największy wzrost odsetka użytkowników kart zbliżeniowych odnotowano w grupie 55-64 lat.

Upowszechnienie kart zbliżeniowych wywiera również istotny wpływ na popularyzację innych metod płatności. W całej Europie użytkownicy takich kart częściej korzystają z urządzeń mobilnych przy płaceniu w sklepach tradycyjnych (52% użytkowników kart zbliżeniowych wobec 32% pozostałych użytkowników kart), przy dokonywaniu zakupów poprzez aplikację detalisty (49% wobec 31%) lub przy zapłacie za posiłek (50% wobec 30%).

Odnosząc korzyści z płatności zbliżeniowych, konsumenci jednocześnie poznają zalety innych nowych sposobów płacenia. Wg badania w 2016 r. mobilnymi aplikacjami płatniczymi posługiwało się już 44% respondentów, wobec 38% w ubiegłym roku. Niemal połowa (46%) zgadza się z opinią, że dzięki możliwości dokonywania płatności za pośrednictwem urządzenia mobilnego lub ubieralnego łatwiej jest kupić potrzebny artykuł.

Ta dodatkowa wygoda przyczynia się również do upowszechnienia usług portfela elektronicznego w różnych kanałach zakupowych. Konsumenci europejscy zainteresowani są stosowaniem portfeli elektronicznych przy zakupach bezpośrednich (37%), w aplikacji (51%) i w internecie (56%). Wśród uzyskiwanych korzyści najczęściej wymieniana jest większa wygoda (61%) oraz możliwość płacenia w dowolnym czasie i miejscu (59%).

Badanie Visa wykazało również, że konsumenci – zwłaszcza przy zakupach o wysokiej wartości – korzystają jednocześnie z internetowych i tradycyjnych kanałów sprzedaży. 70% europejskich konsumentów przyznaje się do praktyki określanej angielskim terminem „showrooming”, czyli poprzedzania zakupu online wizytą w sklepie tradycyjnym w celu zapoznania się z towarem. Niemal tyle samo (66%) stosuje „webrooming” – najpierw szuka najlepszych ofert cenowych online, a dopiero potem kupuje dany produkt w sklepie.

Pomimo wzrostu sprzedaży internetowej w okresie przedświątecznym handel tradycyjny pozostaje istotnym elementem zwyczajów zakupowych konsumentów. 60% kupujących wciąż docenia możliwość porozmawiania ze sprzedawcą i bezpośredniego przyjrzenia się potencjalnemu upominkowi.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.