12.03.2021/14:43

Tesco w Polsce - krótka historia sukcesu i upadku brytyjskiej sieci

Sprzedaż polskich aktywów sieci Netto Polska kończy 25-letnią historię Tesco w naszym kraju. To kolejny gigant - po sieciach Geant, Real, Ahold, Plus, czy Leader Price, który nie poradził sobie na bardzo konkurencyjnym polskim rynku detalicznym.

Brytyjskie Tesco rozpoczęło działalność w Polsce w listopadzie 1995 roku, przejmując sieć supermarketów Savia, które działały pod tym szyldem do 1 września 2011 roku. Tego dnia zostały przemianowane na supermarkety Tesco.

Pierwszy hipermarket z logo Tesco został uruchomiony  w 1998 roku we Wrocławiu. W tym samym roku koncern wprowadził na półki produkty private label Tesco Korzystny Zakup. W 2000 roku dołączyły do nich produkty marki Tesco.

W 2002 roku spółka Tesco Polska przejęła sieć hipermarketów Hit, umacniając się na rynku i zwiększając liczbę sklepów do 34. W 2005 roku firma przejęła sieć 9 marketów Julius Meinl, zwiększając swój stan posiadania do 74 placówek handlowych.

W 2006 roku operator wprowadził do sprzedaży odzież amerykańskiej marki Cherokee oraz przejął sieć Leader Price, zwiększając liczbę sklepów do 116. Łączna wartość inwestycji Tesco w Polsce w latach 1995 ‑2008 wyniosła 9 mld zł. Pod koniec 2011 roku liczba sklepów Tesco dobiła do 400. Tesco w Polsce to również 29 stacji benzynowych oraz trzy centra dystrybucyjne.

W 2012 roku operator umożliwił klientom robienie zakupów przez internet, uruchamiając usługę Tesco/EZakupy. I jest jednym z najbardziej innowacyjnych operatorów handlowych na polskim rynku.

W 2013 r. brytyjski operator jest u szczytu swojej potęgi na polskim rynku. Firma zarządza siecią 450 hiper- i supermarketów i zatrudnia w naszym kraju niemal 30 tys. pracowników. Już wtedy Tesco widzi zagrożenia płynące z modelu funkcjonowania firmy opartego na „starych” hipermarketach i planuje wielki plan modernizacji.

W 2015 r. z Tesco odchodzi Ryszard Tomaszewski, który zarządzał siecią przez dziewięć lat. To symboliczny moment, w którym zaczynają się problemy brytyjskiej sieci w Polsce. Nie są one jedynie konsekwencją błędnych decyzji władz sieci, ale także szybkimi zmianami w trendach konsumenckich i handlowych.

Niestety ambitny plan modernizacji sieci hipermarketów nie został w pełni zrealizowany, a firma popada w stagnację. Brak decyzji dotyczących kierunki rozwoju i inwestycji wywołuje kolejne problemy i coraz większy odpływ klientów ze sklepów. Co zmusza operatora do cięcia kosztów i zwolnień pracowników.

Od 2016 roku Tesco rozpoczęło proces redukcji sklepów i restrukturyzacji zatrudnienia. Przyczyną jest niedostateczna rentowność sieci, która nie wytrzymuje konkurencji ze strony innych dynamicznych operatorów działających na polskim rynku. W sumie do czerwca 2020 r. Tesco zamknęło i sprzedało w Polsce ponad 120 sklepów.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Salceson 15.03.2021

    Rysiek o 9 lat za dlugo !

  • Lewis 15.03.2021

    Dbali o kure : Rysiu , George , Czesiek i inni . Ale za duzo mysleli o sobie , konkurencja rosla szybciej i madrzej !

  • xxxxx 19.06.2020

    nie potrafili zadbać o kurę ,która im znosiła złote jajka.....

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.