06.03.2020/20:30

Trendy na rynku produktów mięsnych: Ekologia, wygoda i czyste etykiety

Obecnie na oczekiwania kupujących mięso i wędliny mocno wpływa ekologia. Ten globalny trend jest już wyraźnie widoczny w Polsce. Dlatego coraz więcej firm będzie skłaniać się do wdrażania rozwiązań prośrodowiskowych zarówno w samej produkcji przetwórczej, jak i w opakowaniach czy w logistyce.

Tendencje związane z ekologią nie ominą też oferty asortymentowej. Zresztą już teraz polskie zakłady mięsne coraz śmielej starają się wprowadzać nowe rozwiązania technologiczne i w ten sposób poprawiać jakość surowca, co w efekcie przekłada się na poprawę jakości gotowych wyrobów.

Czysto i wygodnie

Cały czas silnym pozostaje trend „czystej etykiety”. Klienci oczekują wyrobów z krótkim składem, bez konserwantów – takich, które przypominają szynki czy kiełbasy z dawnych czasów. Kiedy obowiązywały jeszcze normy branżowe, udział mięsa w produkcie był duży

Z drugiej strony konsumenci oczekują także wygody. Obecny styl życia, zwłaszcza ludzi młodych, sprawia, że popularnością cieszą się produkty gotowe, które da się szybko przyrządzić. Szczególnie dobrze sprzedają się tzw. dania obiadowe, czyli gotowe zestawy tylko do podgrzania – zarówno te oferowane na tackach, jak np. ryż, kasza lub makaron z dodatkiem mięsnym; jak i te dostępne w słoikach, jak chociażby kotlety mielone z kapustą, kapuśniak z żeberkiem, zraziki, krupnik, bigos czy fasolka po bretońsku.

Perspektywiczna kategoria

Wiele firm bardzo dużo inwestuje w kategorię produktów convenience. Coraz częściej pojawiają się w niej produkty wysokiej jakości, w tym również wpisane na listę produktów tradycyjnych, bądź posiadające certyfikaty ekologiczne. Z moich analiz wynika, że ta kategoria szybko się rozwija, bo zapotrzebowanie na tego typu artykuły stale rośnie.

Mnie, jako smakosza wołowiny, cieszy rosnące zainteresowanie tym gatunkiem mięsa. Jego spożycie na pewno będzie rosnąć. Wpłynie na to m.in. zmniejszenie różnicy w cenach pomiędzy wołowiną a wieprzowiną. Co więcej, producenci mięsa wołowego podejmują wiele starań w zakresie edukacji społeczeństwa odnośnie zastosowania kulinarnego wołowiny. Na różne sposoby szerzą wiedzę na temat przyrządzania, jak i zastosowania poszczególnych elementów wołowych.

Smak regionów

Zakładam, że w 2020 roku utrzyma się duże zainteresowanie produktami regionalnymi – z małych masarni. Popyt na nie wzrasta szczególnie w okresach świątecznych. W ostatnich latach powtarza się to regularnie. Przed Bożym Narodzeniem czy Wielkanocą klienci nie zwracają uwagi na ceny i wybierają produkty tradycyjne, wiejskie, swojskie. Zazwyczaj są to wyroby w małych porcjach, pachnące wędzeniem w tradycyjnej wędzarni. Nawet duże zakłady mięsne zauważają ten trend, bo w okresach świątecznych spada sprzedaż ich produktów. Dlatego więksi gracze również próbują wprowadzić do oferty produkty przypominające wiejskie wyroby, produkowane metodą zalewową, bez nastrzyków.

Autor: Teresa Pietrzyk, dyrektor ds. zakupów w sieci Nasz Sklep

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.