18.06.2018/12:51

UOKiK sprawdzi połączenie Auchan z Realem? Urząd rusza z kontrolami wykonania decyzji koncentracyjnych

- Rozpoczęliśmy już kontrole wykonania decyzji koncentracyjnych. W każdej decyzji warunkowej UOKiK precyzuje czas oraz sposób dostarczenia informacji, jak ten warunek został wykonany. Generalnie wykonanie warunków jest analizowane przez nas na bieżąco. Dodatkowo teraz chcemy sprawdzić czy to co spółki określiły w sprawozdaniach z wykonania warunków potwierdza rzeczywistość – mówi w wywiadzie z portalem wiadomoscihandlowe.pl  Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

(...)

Na rynku handlowym jest coraz więcej dużych i „trudnych” transakcji, które wymagają pogłębionej analizy.

To prawda. Jedną z takich transakcji był zakup przez Auchan upadającego Reala, co zaowocowało stworzeniem osobnej sieci kilku hipermarketów pod nazwą Bi1. Jako że sklepy te nie posiadają własnego zaplecza logistycznego ich związek z Auchan jest nie tyle silny, co po prostu oczywisty. Asortyment Bi1 w dużym stopniu jest odbiciem tego, co w swojej ofercie posiada Auchan.

Rozumiem jednak, iż współpraca w zakresie dowozu i sprzedaży marki własnej Auchan w sklepach Bi1 jest dopuszczalna, o ile dany produkt nie jest obiektem zmowy cenowej?

Nie tylko cena ma znaczenie. Proszę zauważyć, że podobnie rzecz ma się z Orlenem, którego benzyna jest do kupienia na stacjach nie tylko samego Orlenu, jak również grup zakupowych zaopatrujących wiele lokalnych sieci. 

Auchan był bardzo rozczarowany decyzją UOKiK nakazującą oddanie kilku lokalizacji po Realu. Przedstawiciele firmy sygnalizowali, że urząd nie rozumie obecnej sytuacji na rynku.  Zdaniem UOKiK sklepy obu sieci pokrywały niekiedy ten sam obszar handlowy, natomiast zarząd spółki uważa, iż nie wzięto pod uwagę rzeczywistej konkurencji ze strony dyskontów. Czy coraz większe przenikanie się sieci spożywczych ma wpływ na metodologię Urzędu?

Od tamtego czasu nie mieliśmy już sytuacji podobnego kalibru. Wtedy kierowaliśmy się zgoła odmienną misją zakupową dyskontów oraz hipermarketów. W ciągu minionych lat istotnym przeobrażeniom uległy nie tylko zwyczaje konsumenckie, ale także prawo oraz strategie sieci handlowych. Rynek FMCG jest dynamiczny, my zaś musimy te zmiany cały czas monitorować, być na bieżąco.

Na rynku handlowym konkurują wszyscy ze wszystkimi. Czy obecne metody analizy, które stosuje UOKiK są jeszcze w stanie w sposób skuteczny opisać sytuację na rynku z działającymi na nim podmiotami w sektorze handlu?

Zawsze po wpłynięciu wniosku siadamy i sprawdzamy jakie narzędzia możemy zastosować w tym badanym właśnie przypadku.

Czy planowane są zmiany w podejściu analitycznym do rynku FMCG w związku z potężnymi zmianami, do których doszło na nim w ciągu ostatnich 25 lat? Jak mogą one wyglądać?

Jesteśmy stali w naszym podejściu i sektor spożywczy oceniamy lokalnie. Trzymamy się przede wszystkim ustawowych 40 proc. mając do dyspozycji precyzyjnie zdefiniowane metodologie. Oczywiście bierzemy pod uwagę również uwarunkowania lokalne, a sama metodologia może niekiedy ewoluować w czasie, żeby rzeczywiście odzwierciedlać i uwzględniać zmiany na rynku.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.