01.10.2020/13:22

W Polsce rośnie trend wegetariański

Liczba wegetarian w Polsce pozostaje od zeszłego roku na stałym poziomie, zwiększa się jednak odsetek osób, którer rozważają wykluczenie mięsa z diety. Wpływ na to ma poszerzająca się oferta dla wegetarian w restauracjach. 

Wzrost zainteresowania daniami bezmięsnymi potwierdzają dane Pyszne.pl. Według sporządzonego na zlecenie firmy raportu „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020”,   wegetarianizm   i   weganizm   znalazły   się   wśród   trendów   o najsilniejszym wpływie na zwyczaje żywieniowe Polaków w ostatnim dziesięcioleciu. O ile w skali Polski wskazało je 9% respondentów, to prawie dwa razy większe znaczenie mają dla osób w grupie wiekowej 18-24 lata czy dla mieszkańców największych miast.

W środowiskach tych trend wege wziął górę chociażby nad popularyzacją nowych kuchni, takich jak azjatycka czy gruzińska. W ciągu ostatniego 10-lecia jeden na pięciu Polaków skosztował roślinnych zamienników mięsa, przy czym w największych miastach doświadczenie takie stało się udziałem co trzeciej osoby. O ile różnego rodzaju diety stosuje 37% Polaków, to wegetarianami jest 4%. Oznaczato, że ponad 1 mln Polaków w wieku 18-65 lat nie jada mięsa. 7 na 10 wegetarian nieukończyło 35 roku życia, a 6 na 10 wegetarian to kobiety. 

W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców  wegetarianie stanowią 8%, jednak występują   duże   różnice   między poszczególnymi   ośrodkami. Mięso odstawił   więcej   niż   co   dziesiąty   mieszkaniec Warszawy i Krakowa, ale np. tylko 3% wrocławian. Przejście na dietę wegetariańską rozważa 9% Polaków – o jeden punkt procentowywięcej niż rok temu. W grupie tej znajduje się dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn, a najsilniej reprezentowaną grupą wiekową są osoby dorosłe poniżej 24 lat. 

Głównymi powodami są osobiste przekonania i coraz większy dostęp do zamienników mięsa wsklepach – obie odpowiedzi uzyskały po 37% wskazań. 36% potencjalnych wegetarian liczy, że odstawienie mięsa pomoże im schudnąć – co ciekawe w grupie tej znajduje siędwukrotnie więcej panów niż pań. Na popularyzację wegetarianizmu wpływa też istotnie coraz szersza przeznaczona dla nich oferta w restauracjach, ważna dla 31% potencjalnych wegetarian. 

- Restauracje doceniają znaczenie   rynkowe   trendu   wegetariańskiego. Spektakularne   sukcesy odnoszą koncepty gastronomiczne oparte w całości na daniach bezmięsnych, takie jak Krowarzywa czy Tel Aviv. Ofertę dla wegetarian wprowadza także wiele restauracji serwujących mięso, które chcą dostosować menu do ducha czasów, aby odpowiadaćna potrzeby nowoczesnego konsumenta – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl. Według danych serwisu najpopularniejsze w Polsce dania wegetariańskie należą do kategorii obiadowej - są to pierogi ruskie i pizza margherita. 

- Po kuchnię polską czy włoską sięga na co dzień najwięcej użytkowników Pyszne.pl. Zestawienie najczęściej zamawianych dań nie ukazuje jednak w pełni różnorodności dań wegetariańskich dostępnych z dostawą, takich jak hummus, falafel, dania azjatyckie na bazie tofu i soi czy niezliczone wegetariańskie warianty lubianych w Polsce potraw, takich jak sushi, ramen, pad thai czy burgery – komentuje Katarzyna Makowska, brand managerPyszne.pl. Liczba dań wegetariańskich zamówionych na Pyszne.pl wzrosła w lipcu 2020 o 55% wstosunku do analogicznego okresu rok wcześniej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także