22.10.2019/09:09

We wrześniu Polacy zacisnęli pasa. Wydali mniej niż przed rokiem, oszczędzali na żywności

Poszerzenie programu Rodzina 500+ na każde dziecko nie przyniosło na razie oczekiwanego skutku – donosi „Puls Biznesu”. Dynamika sprzedaży detalicznej we wrześniu wyniosła 4,3 proc. i była gorsza od sierpniowej o 0,1 pkt proc. rdr. Bardzo duży wpływ miała tu inflacja cen żywności, bo sprzedaż w tej kategorii spadła o 2,9 proc. To najgorszy wynik od 2002 r.

„Puls Biznesu” jasnych stron sytuacji rynkowej doszukuje się w fakcie, że najlepiej sprzedawały się we wrześniu meble oraz artykuły RTV i AGD. „To pozytywny aspekt opublikowanych danych, wskazujący, iż popyt na trwałe dobra konsumpcyjne pozostaje mocny, a obecne wyhamowanie wzrostu sprzedaży detalicznej może być spowodowane czynnikami przejściowymi. Szczególnie że nastroje konsumpcyjne pozostają optymistyczne, a odzwierciedlający je indeks utrzymuje się na poziomie zbliżonym do historycznego maksimum. Być może też nastąpiła pewna zmiana zwyczajów konsumpcyjnych gospodarstw domowych i w obliczu rosnących dochodów w większym stopniu rośnie konsumpcja usług, które w statystykach sprzedaży detalicznej nie są ujmowane. Dane wskazują też, że rozszerzenie programu 500+ na pierwsze dziecko ma słabsze przełożenie na konsumpcję, gdyż beneficjenci transferów o większych dochodach mogą mieć większą skłonność do zaoszczędzenia otrzymanych pieniędzy” – tłumaczy w rozmowie z PB Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium.

Z kolei Michał Rot, ekonomista PKO BP, zwraca uwagę, że dodatkowe przychody z zasiłków socjalnych przeznaczane są być może na usługi, które nie są uwzględnione w danych o sprzedaży detalicznej.

Więcej we wtorkowym „Pulsie Biznesu”

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.