25.06.2013/15:54

Wódka: letnie przeliczanie procentów

Latem młodzi konsumenci wybierają wódkę, kierując się przede wszystkim ceną. Starsi patrzą na moc i markę. Obie grupy najchętniej przyrządzają drinki, bo picie w kieliszkach robi się mniej modne.

Wódka, jako trunek spożywany przy okazji grilla, największą popularnością cieszy się wśród młodzieży. Decyduje o tym rachunek ekonomiczny – cena alkoholu zawartego w wódce, w przeliczeniu na złotówki, wypada bardzo przystępnie. Sprzedawcy wśród najlepiej rotujących produktów wymieniają najczęściej Absolwenta i Złoty Kłos.
O wyborze wódki decyduje również moda. Choć Polacy piją coraz mniej mocnego alkoholu, prawdą jest również, że coraz bardziej lubimy miksować i odchodzimy od tzw. picia kieliszkowego na rzecz drinków. To w dużym stopniu zasługa producentów i dystrybutorów, którzy wykreowali tę potrzebę poprzez rozmaite akcje marketingowe, jak choćby konkursy barmańskie (np. Finlandia Vodka Cup).

Grill – spotkanie niezobowiązujące

– Alkohol często towarzyszy letnim wyjazdom, spotkaniom towarzyskim czy grillom. Ze względu na wysokie temperatury, najchętniej spożywamy wtedy piwo, choć coraz częściej sięgamy również po wino, napoje RTD, np. Jim Beam z colą, oraz lekkie drinki na bazie czystej czy smakowej wódki, a także likierów, jak np. Bols Blue, Yoghurt, Campari, Cointreau czy Passoa – wylicza Agnieszka Boryś, specjalista ds. PR marek w CEDC.

Osoby w przedziale wiekowym 30­‑40 lat przy grillu wolą napić się piwa zamiast wódki, ewentualnie w grę wchodzi wino. Jeśli jednak konsumenci wybierają mocny alkohol, to ich decyzja wynika z preferencji smakowych, w mniejszym stopniu z ceny. Co ciekawe, przy ruszcie rzadko pojawiają się wódki z najwyższej półki, ponieważ grill uznawany jest za spotkanie niezobowiązujące. Drogie trunki po prostu tu nie pasują. Trzydziesto­‑ czy czterdziestolatki kupują Czystą de Luxe, Krupnik, Żubrówkę Białą, Wyborową czy Żołądkową Gorzką. Sięgają również po wódki smakowe – najczęściej po Lubelską Cytrynówkę i Lubelską Grejpfrutową. Nie chodzi tylko o smak, ale także o zawartość alkoholu, która jest wyraźnie niższa niż w czystej wódce. – Lato to zdecydowanie czas smakowych, owocowych trunków. Dotyczy to również mocnych alkoholi. Jako lider kategorii wódek kolorowych wyznaczamy trendy, dlatego w naszej ofercie pojawiają się kolejne smaki. Polacy cenią sobie wódki Lubelskie i jestem przekonana, że to będzie kolejne lato z sukcesem sprzedażowym Cytrynówki, Miętówki z Limonką i Ananasowej – mówi Karolina Wróblewska, brand manager Stock Polska. Producent wprowadza także nowość pod nazwą Antonówka Lubelska.

Czerwiec miesiącem niespodzianek

Nowości przygotowała także firma MV Poland. Na początku czerwca na półki trafiła wódka Stumbras w butelce z nową szatą graficzną. Oferta obejmuje Stumbras Cranberry (żurawina) i Stumbras Quince (pigwa). Do wódki Stumbras Cranberry producent dodaje sok z dojrzałych żurawin i do każdej butelki wkłada jagody. Z kolei składnikiem wódki Stumbras Quince jest sok z pigwy oraz kawałki owoców. Nowością jest także wódka Stumbras Pure o wydłużonym procesie filtrowania. – Analizując miesiące czerwiec, lipiec i sierpień z lat 2011­‑2012, widać, że nasze produkty z rodziny wódek Stumbras, w której mieszczą się zarówno wódki czyste, jak i kolorowe, odnotowały wzrost sprzedaży na poziomie 30 proc. – mówi Joanna Gemza, junior brand manager MV Poland. I dodaje: – Wciąż najbardziej popularne wśród konsumentów są wódki czyste – Stumbras Centenary, Ozone, Exclusive Kosher czy Kalashnikov. Na drugim miejscu plasują się smakowe Stumbras Bison Grass, Stumbras Rye Bread czy Ozone Melon.
W czerwcu na rynek trafiły nowości Pernod Ricard. – Dwa nowe warianty dołączyły do rodziny Wyborowa Smaki Świata. Arbuz & Mięta oraz Marakuja to pierwsze takie propozycje na polskim rynku. Z kolei marka Luksusowa, z myślą o sezonie letnim, przygotowała Luksusową Świeży Ogórek. Jest to pierwszy alkohol o tym smaku na krajowym podwórku – podkreśla Arkadiusz Dobosz, vodka category marketing manager w Pernod Ricard Polska.
Hubert Wójcik

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (126) Czerwiec - Lipiec 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.