14.03.2018/15:10

Zaostrzenie przepisów dotyczących reklamy piwa przesunięte o pół roku

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia. Projekt przewiduje zaostrzenie przepisów dot. reklamowania piwa. Główna zmiana w stosunku do wersji projektu, jaka opuściła resort, dotyczy momentu wejścia w życie nowelizacji. Zamiast 30 czerwca, ma to być 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, emitowanie reklam piwa w mediach takich jak telewizja czy radio legalne jest tylko w godzinach między 20 a 6 rano. Ministerstwo Zdrowia chce natomiast, by skrócić to okno o trzy godziny, tak aby obejmowało czas od 23 do 6 (takie regulacje obowiązywały do września 2002 r.).

Zdaniem Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, takie zmiany oznaczałyby de facto wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy piwa. - Resort nie bierze pod uwagę nie tylko argumentów ekonomicznych, ale także zdania opinii publicznej. Co więcej, Ministerstwo Zdrowia forsuje ten zakaz pomimo braku dowodów na związek pomiędzy reklamą a poziomem spożycia - tłumaczy organizacja.

Związek powołuje się na badania przeprowadzone przez Kantar Public, z których wynika, że 59 proc. Polaków uważa, iż rząd "nie powinien zakazywać reklamy piwa". W przywoływanym badaniu co czwarty respondent poparł wprowadzenie zakazu, 16 proc. osób nie miało na ten temat zdania.

Na etapie uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych, w projekcie ustawy autorstwa Ministerstwa Zdrowia nie zostały wprowadzone istotne zmiany, za wyjątkiem tych dotyczących vacatio legis.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektowanej ustawy, celem szykowanych zmian w prawie jest "zaproponowanie rozwiązań mających na celu zminimalizowanie zjawiska nadużywania alkoholu w Polsce, które staje się coraz większym problemem".

- Powrót do uprzedniego stanu prawnego jest motywowany troską o zdrowie publiczne, a w szczególności o zdrowie osób małoletnich. Ograniczenie godzinowe, o którym mowa zostało wprowadzone głównie, by przeciwdziałać zgubnemu wpływowi jaki reklama w środkach masowego przekazu może mieć na osoby małoletnie - czytamy w uzasadnieniu.

Poza kwestią zmiany godzin emisji reklam piwa, projekt nowelizacji ustawy przewiduje także rozszerzenie katalogu miejsc, w których obowiązuje zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych o: tereny zakładów leczniczych, podmiotów leczniczych i pomieszczenia innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne, a także tereny niektórych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.

Inna zmiana nakłada na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązek odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • robi 12.05.2018

    Czy ministerstwo zdrowia naprawdę nie ma się czym zająć?. Czy służba zdrowia w Polsce jest tak super że można zająć się pierdołami? .Czy te dekle z ministerstwa zdrowia są normalni?! PYTAMY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!CZY WY JESTEŚCIE NORMALNI?!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.