REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (14-20.10.2019)
 

12 września 2018, 10:05

Marka Luximo od Biedronki, źródło: materiały własne

Marka Luximo od Biedronki, źródło: materiały własne

Produkty private label zajmują odpowiednio 14% i 15% wszystkich standów Biedronki i Lidla. W sklepach Grupy Jeronimo Martins na dodatkowych ekspozytorach wystawiane są głównie artykuły chemiczne, sieć należąca do Grupy Schwarz promuje w ten sposób przede wszystkim słodycze.

REKLAMA

Agenci platformy TakeTask udali się w 26. tygodniu 2018 roku do 55 losowo wybranych sklepów Biedronki i 54 placówek Lidla na terenie kraju. W badanych punktach sieci Jeronimo Martins zaobserwowano 993 standy. U niemieckiego konkurenta naliczono ich 1016 sztuk. Zebrane dane posłużyły do przeprowadzenia szczegółowej analizy tzw. ekspozycji dodatkowych w dwóch wyżej wymienionych dyskontach.

– Udział marki własnej w asortymencie Biedronki wynosi 44%, a w Lidlu 65%. Tak można wyczytać z danych Instytutu Badawczego ABR SESTA. Natomiast nasze badanie wykazało, że produkty private label ww. sieci są znacznie mniej widoczne na standach. W sklepach Biedronki mają 14%, a w placówkach niemieckiej sieci Lidl – 15% – informuje Arkadiusz Cybulski, dyrektor zarządzający platformą TakeTask.

Trzeba pamiętać o tym, że produkty marek własnych mają niskie ceny. Z tego powodu sieciom bardziej opłaca się sprzedawanie powierzchni promocyjnej w formie standów producentom marek narodowych niż oferowanie swoich wyrobów. Z kolei dla wytwórcy, który ma mniejszy udział w półce regularnej, np. pod względem szerokości asortymentu, jest to możliwość zwiększenia swoich ekspozycji w sklepach.

– Biedronka wyraźnie postawiła na kosmetyki i chemię gospodarczą, dlatego w całym zestawieniu, po marce własnej, miejsca od drugiego do szóstego zajmują producenci oferujący tego typu asortyment. Natomiast w przypadku Lidla wysokie pozycje mają wytwórcy dostarczający słodycze. Ferrero jest drugie w kolejności po private label. Wprawdzie jako trzeci uplasował się Unilever, a zaraz po nim – Reckitt Benckiser, ale piąty w klasyfikacji jest Mondelez, a szósty Maspex – zaznacza Arkadiusz Cybulski.

Odsetek artykułów poszczególnych producentów odzwierciedla ich relacje z detalistami. One z kolei wynikają po części z wcześniejszych umów, w których partnerzy biznesowi uzgadniają ilość promocji do zrealizowania w ciągu roku oraz priorytety w odniesieniu do okresów promocyjnych. Zatem mniejszy udział Procter & Gamble czy Colgate-Palmolive w Lidlu, jak również – Ferrero w Biedronce, może być wynikiem ustaleń kontraktowych wytwórców z danym dyskontem.

Podejście do słodyczy

– W Biedronce w kategorii słodyczy na pierwszym miejscu są artykuły, które produkuje Mondelez. Mają 20% udziałów w tzw. ekspozycjach dodatkowych. W tym zakresie podobny wynik odnotował asortyment Sunny Family – 19%. W dyskoncie Grupy Jeronimo Martins produkty cukiernicze marki własnej stanowią jedynie 6% ekspozytorów. W porównaniu z pivate label Lidla występują kilka razy rzadziej na standach – zauważa ekspert z platformy TakeTask.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~oburzony klient 1 ponad rok temuocena: 100% 

    A kiedy LIDL na KAŻDYM swoim produkcie napisze pełne dane producenta towaru? Jakoś w Biedronce można na prawie każdym towarze przeczytać, kto dla nich wyprodukował daną rzecz!

    oceń komentarz
REKLAMA
do góry strony