REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 24.11.2019)
Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia

Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia (materiały własne)

- W ubiegłym roku te trzy formaty rosły lub utrzymały swoją siłę. Dyskonty w wydatkach gospodarstw domowych wzrosły o 8,7 proc. rok do roku, na rynku który według szacunków GfK wzrósł o niecałe 3 proc. Dyskonty spełniają konkretne potrzeby. Rosną również supermarkety, nie tak szybko, ale wzrosły o 3,1 proc. Sklepy sieciowe spożywcze wzrosły o 2,1 proc. Te formaty mają strategię działania dostosowaną do potrzeb konsumenta - mówi w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Szymon Mordasiewicz, Dyrektor Handlowy Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia.

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Dyskonty mają się bardzo dobrze, tak jak wspomniałem rosną o 8,7 proc. Co więcej, strategia którą realizują znajduje odzwierciedlenie w tym, że przejmują pewne misje zakupowe od kanałów, które tradycyjnie wcześniej były utożsamiane z pewnymi misjami zakupowymi. Przejmują udział w byciu najważniejszym miejscem dla rutynowych zakupów. 69 proc. konsumentów powiedziało, że właśnie w dyskontach dokonuje najczęściej rutynowych zakupów. Rok wcześniej było to 57 proc., a przyjmowało się, że kanałem wiodącym dla rutynowych zakupów są sklepy spożywcze. One wciąż są ważne, ale w tym wypadku spadły z 74 proc. do 70 proc. Dyskonty realizują konkretną strategię asortymentową, cenową, sprzedażową, komunikacyjną i dzięki temu staja się coraz ważniejsze.

A co z hipermarketami?

Hipermarkety historycznie są wciąż są bardzo ważne dla dużych zakupów dla domu, ale straciły na znaczeniu. Jako najważniejsze miejsce do dokonywania zakupów wymienia je 49 proc. osób, rok wcześniej było to 55 proc., za to dyskonty wzrosły z 56 proc. do 65 proc. - kto by się tego spodziewał?

Tymczasem polityka asortymentowa pozwala realizować duże zakupy także w dyskontach. To było nie do pomyślenia jeszcze parę lat temu i pewnie składa się na to kilka działań podjętych przez dyskonty. Ale istotnym czynnikiem jest również to, że konsument może nie potrzebować wielkiego wyboru produktów. Może nie potrzebuje 10 lub 15 marek na półce, a wystarczy marka wiodąca, produkt pomiędzy i markę własną, która de facto jest marką prywatną nie marką własną.

W jakich kanałach Polacy będą wydawać fundusze budżetów domowych w najbliższych latach?

Będą rosły sklepy i sieci, które będą miały dobrą odpowiedź na dzisiejsze potrzeby klientów. Udziały w rynku zdobywają lub bronią te formaty które skutecznie realizują strategię proximity, convenience i dopasowania do konsumenta: supermarkety, dyskonty i sieciowe sklepy spożywcze. W ubiegłym roku te trzy formaty rosły lub utrzymały swoją siłę. Dyskonty w wydatkach gospodarstw domowych wzrosły o 8,7 proc. rok do roku, na rynku który według szacunków GfK wzrósł o niecałe 3 proc. Dyskonty spełniają konkretne potrzeby. Rosną również supermarkety, nie tak szybko, ale wzrosły o 3,1 proc. Sklepy sieciowe spożywcze wzrosły o 2,1 proc. Te formaty mają strategię działania dostosowaną do potrzeb konsumenta. W tym samym momencie hipermarkety maleją o 2,7 proc. wartości sprzedaży i spożywcze nie sieciowe, które zmalały o 2,5 proc. potwierdzają tę tezę.

Jaki wpływ na sprzedaż produktów markowych ma rozwój marek własnych, czy też – jak Pan powiedział - prywatnych?

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony