REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
Tesco Supermarket w Łodzi przy ul. Retkińskiej, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Tesco Supermarket w Łodzi przy ul. Retkińskiej, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Sieć Tesco ograniczyła liczbę marketów w Polsce z 450 do ok 350 placówek, a według ostatnich doniesień, liczba sklepów ma spaść finalnie do ok. 320 sklepów, które będą generowały sprzedaż na poziomie 5 mld zł. Brytyjczycy twierdzą, że zamykają sklepy nierentowne lub takie, które nie rokują na przyszłość. Sprawdziliśmy, które sieci podzielą między siebie ok. 2,5 proc. rynku, które Tesco odda w ramach restrukturyzacji sieci i asortymentu.

REKLAMAITCOM - Belka w artykułach

Jeszcze w czerwcu 2018 r. Matt Simister, szef Tesco na Europę Centralną mówił, że udziały Tesco w Polskim rynku sięgają 5 proc. Jednak było to wtedy, gdy operator miał w 420 sklepów. W tym roku, po sfinalizowaniu planowanych zamknięć i sprzedaży części obiektów, udziały Tesco w Polskim rynku detalicznym mogą już spaść poniżej 3 proc., natomiast obroty Tesco mogą na koniec roku finansowego spaść nawet o ponad połowę. 

W okresie największej potęgi firmy obroty wynosiły ok. 12 mld zł, teraz ten poziom może się obniżyć nawet do ok. 5 mld zł. Będą to konsekwencje mocnego ograniczania asortymentu, zamknięcia (finalnie) ponad 130 sklepów i ograniczenia powierzchni hipermarketów. Tak mocny spadek będzie potężnym ciosem w firmę, która w najlepszych czasach była trzecim, co do wielkości detalistą w Polsce.

Teraz będzie się plasowała pod koniec TOP 10 największych sieci handlowych w Polsce, za Żabką, czy Carrefourem. Problemy jednego z największych rynkowych graczy, to szansa dla pozostałych, aby w miarę niewielkimi nakładami zwiększyć udziały w polskim rynku detalicznym. 

Przeanalizowaliśmy sytuację w ponad 60 lokalizacjach, z których Tesco postanowiło zrezygnować, aby sprawdzić którzy konkurenci zyskają najwięcej na problemach brytyjskiej sieci. Wydaje się, że będzie to oczywiście Biedronka, bo właśnie ta sieć sąsiaduje z największą liczbą zamykanych lub już zamkniętych sklepów Tesco, ale są także mniej oczywiści beneficjenci.

- Byłbym ostrożny w zakładaniu, że to Biedronka zyska najwięcej. Najpierw należałoby odpowiedzieć na pytanie dlaczego kupujący wybierali Tesco, a nie pobliski dyskont Biedronki czy Lidla. Często przyczyną mógł być wybrany rodzaj asortymentu – zwraca uwagę Bartosz Bolecki, Retail Business Unit Director w PMR.

– Może być więc tak, że konsumenci nadal wybiorą hiper- lub supermarket zamiast dyskontu, nawet jeżeli będzie to oznaczało dłuższy dojazd do sklepu. Nie możemy zapominać o tym, że sześć hipermarketów Tesco ma zostać przejętych przez Kaufland. Niewątpliwie najbliższa konkurencja zamykanych sklepów zyska (zwłaszcza w sferze zakupów impulsowych lub tych klientów, którzy wybierali Tesco ze względu na najkrótszą odległość od sklepu), ale byłbym ostrożny przed zakładaniem jak duża będzie to część sprzedaży zamkniętych sklepów – dodaje Bartosz Bolecki.

Markety Kaufland sąsiadują z zamkniętymi sklepami Tesco w 14 miejscowościach. Dodatkowo niemiecki operator ma wejść w miejsce 6 jeszcze działających hipermarketów Tesco, co umożliwia pozyskanie klientów w 20 lokalizacjach. Kaufland stanie się w ten sposób pierwszą siecią hipermarketów, która wskakuje w miejsce niektórych placówek brytyjskiej marki.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 31

  • 17
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 6
    OBOJĘTNY
  • 6
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (4)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Klient 4 11 dni temuocena: 50% 

    Jeżeli klienci będa chcieli przejść z sieci z lat 90 do wizualnie wyglądającej wewnatrz także jak z lat 90 to wybiorą dino. Jeżeli będzie klientom zależeć na wizualnej transformacji wybiorą lidl czy kaufland. Ale w dino słabe promocje, czasem po 10 groszy ;) natomiast w kaufland promocje nawet po 40% (od kilku do kilkunastu zł) bardzo różnego asortymentu, lidl akcja kupuje nie marnuje. Jeżeli u mnie zamknęli by tesco gdzie czasem coś kupuję, zmieniam na lidla i kaufland.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Ryba 3 13 dni temuocena: 80% 

    czy Wiadomości Handlowe zainteresowane są małymi firmami będącymi najemcami pasaży Tesco? Może jakiś mały artykuł? Z pewnością kilka osób będzie zainteresowanych.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Laura 2 16 dni temuocena: 100% 

    kto zyska, kto straci:.... proponuję jeszcze jeden wątek. tesco ma podpisane umowy nie tylko z dostawcami, usługodawcami ale też najemcami powierzchni na terenie pasaży Tesco. to często drobni, lokalni przedsiębiorcy, firmy rodzinne, które nie znajdą funduszy na reprezentowanie przez kancelarie prawne i wieloletnie spory. Ich umowy i spadek wejść do tesco spowoduje niejdedny upadek budżetu domowego i dramaty ludzi na działalnści gospodarczej. Uważam, że wiadomości handlowe mogłyby zając sie też wątkiem handlowców, którzy czytają wiadomości handlowe a są jedynie drobnymi graczami w tej całej maszynie

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Krakowianin 1 16 dni temuocena: 44% 

    Nie zgadzam się z treścią. Tesco było a właściwie jest jedynym sklepem który szanuje klienta. Mam na myśli system scanshop. Konkurencja traktuje klientów jak bydło któremu trzeba kazać dwukrotnie przeżucać towar i poganiać z pastwiska. Tesco jako jedyne poszło w nowoczesny system czytników i będzie mi bardzo przykro jak jego zabraknie

    oceń komentarz
REKLAMA
do góry strony