REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 31.08.2019)
Papierosy, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Papierosy, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

W latach 80-tych 42% Polaków paliło wyroby tytoniowe – dziś jest to 24%. Do spadku liczby palaczy przyczyniła się w dużej mierze prowadzona przez rząd polityka antynikotynowa.

REKLAMA

Istotnym czynnikiem, który wpłynął na spadek palenia we wszystkich grupach wiekowych była ustawa z 1997 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, wprowadzająca m.in. całkowity zakaz reklamy wyrobów tytoniowych. Kolejnym, istotnym sukcesem było wprowadzenie licznych zakazów palenia m.in. na terenie szpitali i innych podmiotów leczniczych, w pomieszczeniach zakładów pracy, w środkach transportu publicznego, na przystankach komunikacji publicznej, na placach zabaw oraz w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych (poza wyznaczonymi, odseparowanymi miejscami).

 

W 2008 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opracowała sześć działań o udokumentowanej skuteczności, jakie należy podejmować aby skutecznie ograniczać palenie wyrobów tytoniowych, tzw. pakiet MPOWER (Monitor, Protect, Offer, Warn, Enfocre, Raise). Obejmuje on: monitorowanie postaw wobec tytoniu, ochronę przed dymem tytoniowym, oferowanie pomocy w leczeniu uzależnienia, informowanie i ostrzeganie o ryzyku zdrowotnym związanym z używaniem tytoniu, eliminowanie praktyk marketingowych naruszających zakaz reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, stymulowanie wzrostu cen wyrobów tytoniowych. 

 

Jak wynika z tegorocznego raportu WHO „Monitorowanie użycia tytoniu i polityka prewencyjna”, po 10 latach od ogłoszenia wspomnianych sześciu działań 63% światowej populacji (4,7 miliarda ludzi) jest objęta co najmniej jedną z zalecanych rekomendacji. Dla porównania w 2007 roku działaniami wskazywanymi w raporcie WHO objęte było jedynie 15% światowej populacji (1 miliard ludzi). 

 

Polska jest jednym z liderów wprowadzania polityki antynikotynowej. Ministerstwo Zdrowia kontynuuje działania mające na celu ograniczanie palenia wyrobów tytoniowych. Przykładem jest wdrożona w 2016 roku do prawa krajowego dyrektywa tytoniowa. Ustanowiła ona m.in. zakaz wprowadzania do obrotu papierosów posiadających charakterystyczny aromat (wyjątkiem są papierosy mentolowe, na które ustanowiono okres przejściowy do 2020 roku.), obowiązek umieszczania na opakowaniach wyrobów tytoniowych ostrzeżeń zdrowotnych zajmujących 65% zewnętrznego obszaru opakowania oraz uregulowała rynek papierosów elektronicznych.

 

W Polsce rośnie liczba osób zainteresowanych zerwaniem z nałogiem tytoniowym. Po pojawieniu się na wyrobach tytoniowych drastycznych zdjęć przestrzegających przed skutkami palenia, liczba wejść na stronie www.jakrzucicpalenie.pl wzrosła z 88 144 (I-IV 2016) do 1 564 368 (I-IV 2017).

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 10

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 10
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony