06.05.2024 / 08:34
StoryEditor

Dino grozi dalsza erozja marż? Analityk wskazuje, co czeka polską sieć supermarketów w 2024 r.

Na zdj. Dino w Zbąszynie (fot. Dino)
Analityk DM BOŚ Jakub Viscardi spodziewa się w 2024 r. niskiego dwucyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej Dino. Zakłada też 10-proc. wzrost rok do roku liczby uruchamianych nowych sklepów. Jak powinno się to przełożyć na tegoroczne przychody notowanej na GPW sieci sklepów spożywczych?

Według Jakuba Viscardiego, wzrost sprzedaży Dino w 2024 r. powinien sięgnąć rok do roku 19 proc. (wobec 30 proc. w 2023 r.). - Niższa niż rok temu dźwignia operacyjna powinna w dalszym ciągu negatywnie oddziaływać na rentowność operacyjną, dlatego oczekujemy dalszego spadku rok do roku marży operacyjnej spółki w br. - czytamy w raporcie przygotowanym przez DM BOŚ, który trafił do dystrybucji 25 kwietnia o godz. 7.40.

Do kiedy może potrwać erozja marż?

Viscardi zauważa, że w 2023 r. na dynamikę przychodów Dino oddziaływało negatywnie zwolnienie tempa uruchamiania nowych sklepów, hamująca inflacja w połączeniu z wymagającą bazą (rosnąca inflacja cen żywności i napływ imigrantów), a zyski przygasiły rosnące koszty osobowe po podwyżce minimalnej płacy.

- Jednak oczekujemy wzrostu rok do roku wolumenów sprzedaży, które powinny poprawić wynik LFL w drugiej połowie roku przy założeniu, że nastąpi przyspieszenie tempa otwierania nowych sklepów w drugim półroczu br., niższe koszty energii częściowo zrekompensują presję na koszty osobowe, a siła nabywcza konsumentów poprawi się w konsekwencji spadku inflacji i wzrostu dochodu rozporządzalnego - napisał Viscardi.

Analityk oczekuje w 2024 r. "dalszej erozji marż spółki, które w przyszłym roku powinny się odbić (mniejsza presja na koszty osobowe, więcej uruchomionych nowych sklepów oraz poprawa siły nabywczej powinny napędzać wzrost w ujęciu LFL w połączeniu z oczekiwaną poprawą warunków zakupów od dostawców)".

Przedstawiciel DM BOŚ wśród katalizatorów Dino wymienia w raporcie: szybszy rozwój sieci sklepów, wzrost zaufania konsumentów i konsumpcji, lepsze warunki zakupowe w związku z szybszym rozwojem sieci sklepów, podwyżkę płacy minimalnej, rosnącą skalę działalności skutkującą dźwignią operacyjną, oraz wzrost za pomocą przejęć wynikający z konsolidacji rynku.

Czynniki ryzyka wskazane przez Viscardiego to natomiast: niepowodzenie planu szybkiej ekspansji sieci sklepów, spowolnienie na rynku spożywczym, presja płacowa, rosnąca konkurencja skutkująca presją na marżę zysku brutto, brak atrakcyjnych lokalizacji dla nowych sklepów, niekorzystna zmiana warunków kooperacji z Krot-Invest, efekt kanibalizacji w niektórych lokalizacjach i wysoka inflacja, skutkująca presją cenową ze strony dostawców.

Wyniki Dino już w tym tygodniu

Dino opublikuje skonsolidowany raport za pierwszy kwartał br. 9 maja, czyli w najbliższy czwartek. Już wcześniej firma poinformowała, że otworzyła od stycznia do końca marca br. 32 nowe sklepy. Na koniec pierwszego kwartału sieć Dino liczyła 2438 sklepów (rok wcześniej było ich 2210). Powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino urosła do 960,9 tys. mkw. (wobec 869,4 tys. mkw. rok wcześniej).

W 2023 r. przychody grupy kapitałowej Dino Polska wyniosły niemal 25,67 mld zł, o 30 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Przychody samej spółki Dino Polska, operatora sklepów dino, sięgnęły prawie 25,66 mld zł.

wiadomoscihandlowe.pl
14.12.2025 / 19:12
StoryEditor
System zbiórki szklanych butelek po staremu? Jest szansa, że resort zrobi krok wstecz
Jest szansa na nowelizację pozwalającą na utrzymanie tzw. producenkiego systemu zbórki szklanych butelek (fot. Shutterstock)

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) rozważa wprowadzenie poprawki do ustawy kaucyjnej. Może ona uratować dotychczasowy, sprawnie funkcjonujący system zbiórki i ponownego napełniania szklanych butelek wielokrotnego użytku.

Z nieoficjalnych informacji, do których dotarł portal ecoekonomia.pl, wynika, że resort klimatu i środowiska może w najbliższym czasie skierować do dalszego procedowania popraw...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.12.2025 / 10:08
StoryEditor
„Grupa Eurocash powinna pójść w ślady Żabki”. Analityk mBanku ocenia strategię giganta
”Grupa Eurocash powinna pójść w ślady Żabki”. Analityk mBanku ocenia strategię giganta (Fot. Grupa Eurocash + LinkedIn)

– W perspektywie stworzenie jednej sieci handlowej i utwardzenie franczyzy może być dla Eurocashu korzystne – uważa Janusz Pięta, analityk BM mBanku. Jakie widzi on mocne i słabe strony strategii Grupy Eurocash? Wyjaśnia także dlaczego rynek zareagował dość sceptycznie na tę wizję transformacji giganta handlu.

W artykule przeczytasz:

  • Dlaczego nowa strategia Grupy Eurocash nie spodobała się inwestorom?
  • Integracja i cięcie kosztów – mocne i słabe strony strategii Grupy Eurocash
  • Ryzyko na rynku alkoholi
  • Utwardzanie franczyzy może być szansą dla Grupy Eurocash
  • Retail Media oraz e-commerce mają potencjał      
  • Czy Grupa Eurocash wróci na ścieżkę wzrostu?

Grupa Eurocash 9 grudnia 2025 r. zaprezentowała nową strategię, która zakłada stworzenie zintegrowanego biznesu oraz cięcie bazy kosztowej. Jednak nowy kierunek rozwoju firmy nie podbił serca rynku. Widać to było chociażby po spadku kursu akcji spółki na GPW.

Dlaczego nowa strategia Grupy Eurocash nie spodobała się inwestorom?

Taką reakcją rynku jest nieco zdziwiony Janusz Pięta, analityk Biura Maklerskiego mBanku. Przyznaje on, że osobiście spodziewał się pozytywnej reakcji inwestorów na ogłoszony kierunek działań.

– W strategii Grupa Eurocash pokazała pożądany kierunek zmian, czyli transformację biznesu w stronę zintegrowanej sieci handlowej. Dodatkowo spółka pokazała znaczne cięcia kosztów. Ale w strategii firma pokazuje także zmniejszenie liczby centrów dystrybucji, zamknięcie kolejnych Delikatesów Centrum czy redukcję etatów. Rynek najwidoczniej odczytał to jako sygnał, że generalnie perspektywy tego biznesu nie są świetlane – wyjaśnia Janusz Pięta.

Co więcej, obawy inwestorów wzbudza fakt, że poprzednia strategia spółki nie została w pełni zrealizowana. A to automatycznie sprawia, że inwestorzy giełdowi i rynek z dystansem podchodzą do nowej strategii.

image

Eurocash ogłasza nową strategię! Grupa zwolni 3000 osób, zamknie ponad 150 sklepów i hurtowni

 

Integracja i cięcie kosztów – mocne i słabe strony strategii Grupy Eurocash

W ocenie analityka BM mBanku mocną stroną nowej strategii Grupy Eurocash jest integracja sieci oraz obniżenie bazy kosztowej. Jednak może to być też problematyczne dla spółki. Zmniejszenie liczby centrów dystrybucyjnych może spowodować, iż część dotychczasowych klientów zdecyduje się odejść do konkurencji. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 70% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19. grudzień 2025 16:27