06.05.2024 / 08:34
StoryEditor

Dino grozi dalsza erozja marż? Analityk wskazuje, co czeka polską sieć supermarketów w 2024 r.

Na zdj. Dino w Zbąszynie (fot. Dino)
Analityk DM BOŚ Jakub Viscardi spodziewa się w 2024 r. niskiego dwucyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej Dino. Zakłada też 10-proc. wzrost rok do roku liczby uruchamianych nowych sklepów. Jak powinno się to przełożyć na tegoroczne przychody notowanej na GPW sieci sklepów spożywczych?

Według Jakuba Viscardiego, wzrost sprzedaży Dino w 2024 r. powinien sięgnąć rok do roku 19 proc. (wobec 30 proc. w 2023 r.). - Niższa niż rok temu dźwignia operacyjna powinna w dalszym ciągu negatywnie oddziaływać na rentowność operacyjną, dlatego oczekujemy dalszego spadku rok do roku marży operacyjnej spółki w br. - czytamy w raporcie przygotowanym przez DM BOŚ, który trafił do dystrybucji 25 kwietnia o godz. 7.40.

Do kiedy może potrwać erozja marż?

Viscardi zauważa, że w 2023 r. na dynamikę przychodów Dino oddziaływało negatywnie zwolnienie tempa uruchamiania nowych sklepów, hamująca inflacja w połączeniu z wymagającą bazą (rosnąca inflacja cen żywności i napływ imigrantów), a zyski przygasiły rosnące koszty osobowe po podwyżce minimalnej płacy.

- Jednak oczekujemy wzrostu rok do roku wolumenów sprzedaży, które powinny poprawić wynik LFL w drugiej połowie roku przy założeniu, że nastąpi przyspieszenie tempa otwierania nowych sklepów w drugim półroczu br., niższe koszty energii częściowo zrekompensują presję na koszty osobowe, a siła nabywcza konsumentów poprawi się w konsekwencji spadku inflacji i wzrostu dochodu rozporządzalnego - napisał Viscardi.

Analityk oczekuje w 2024 r. "dalszej erozji marż spółki, które w przyszłym roku powinny się odbić (mniejsza presja na koszty osobowe, więcej uruchomionych nowych sklepów oraz poprawa siły nabywczej powinny napędzać wzrost w ujęciu LFL w połączeniu z oczekiwaną poprawą warunków zakupów od dostawców)".

Przedstawiciel DM BOŚ wśród katalizatorów Dino wymienia w raporcie: szybszy rozwój sieci sklepów, wzrost zaufania konsumentów i konsumpcji, lepsze warunki zakupowe w związku z szybszym rozwojem sieci sklepów, podwyżkę płacy minimalnej, rosnącą skalę działalności skutkującą dźwignią operacyjną, oraz wzrost za pomocą przejęć wynikający z konsolidacji rynku.

Czynniki ryzyka wskazane przez Viscardiego to natomiast: niepowodzenie planu szybkiej ekspansji sieci sklepów, spowolnienie na rynku spożywczym, presja płacowa, rosnąca konkurencja skutkująca presją na marżę zysku brutto, brak atrakcyjnych lokalizacji dla nowych sklepów, niekorzystna zmiana warunków kooperacji z Krot-Invest, efekt kanibalizacji w niektórych lokalizacjach i wysoka inflacja, skutkująca presją cenową ze strony dostawców.

Wyniki Dino już w tym tygodniu

Dino opublikuje skonsolidowany raport za pierwszy kwartał br. 9 maja, czyli w najbliższy czwartek. Już wcześniej firma poinformowała, że otworzyła od stycznia do końca marca br. 32 nowe sklepy. Na koniec pierwszego kwartału sieć Dino liczyła 2438 sklepów (rok wcześniej było ich 2210). Powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino urosła do 960,9 tys. mkw. (wobec 869,4 tys. mkw. rok wcześniej).

W 2023 r. przychody grupy kapitałowej Dino Polska wyniosły niemal 25,67 mld zł, o 30 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Przychody samej spółki Dino Polska, operatora sklepów dino, sięgnęły prawie 25,66 mld zł.

08.05.2024 / 15:48
StoryEditor
Najwięksi w transgranicznym e-commerce. W TOP10 znaleźli się międzynarodowi detaliści, producenci i marketplace
Ikea, Zalando i H&M znalazły się w czołówce rankingu 500 największych europejskich graczy pod względem ich wyników w internetowej sprzedaży transgranicznej (Shutterstock)
Ikea, Zalando i H&M znalazły się w czołówce rankingu 500 największych europejskich graczy pod względem ich wyników w internetowej sprzedaży transgranicznej. W raporcie Cross-Border TOP 500 zwrócono uwagę na spadek obrotów, słabe wyniki w niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym, wyzwania logistyczne oraz konkurencję ze strony amerykańskich i wschodzących chińskich marek, takich jak Shein i Temu.

Zsumowane GMV firm z listy TOP 500 było niższe o 18 proc. w porównaniu z danymi z poprzedniej edycji raportu i spadło do 50 mld euro w 2023 roku. W zestawieniu uwzględniana jest...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.05.2024 / 16:24
StoryEditor
Zmiana u sterów Zalando. Dyrektor operacyjny nowym co-CEO firmy
Zarząd Zalando (fot. Fot. Mat.prasowe/ Zalando)
Obecny dyrektor operacyjny firmy Zalando David Schröder zastąpi Davida Schneidera współzałożyciela spółki na stanowisku współdyrektora generalnego. Firma ma zmienić swoją strategię.

Jak informuje portal retaildetail.eu, Schneider pozostanie w zarządzie Zalando, ale teraz skupi się całkowicie na budowaniu relacji partnerskich. Jak podkreśla, to właśnie partn...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 85% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19. maj 2024 06:45