10.04.2024 / 17:22
StoryEditor

Dlaczego kajzerka nie drożeje mimo podwyżki VAT-u na żywność? Dziwna promocja w Biedronce

Kajzerki w sklepie Biedronka (wiadomoscihandlowe.pl/MG)

Były 33 grosze, a po przywróceniu 5 proc. VAT-u na żywność pozostały nadal 33 grosze, tyle że w promocji. Mowa o cenie kajzerki w sieci sklepów Biedronka przed i po zdjęciu tarczy antyinflacyjnej. Pozostaje pytanie, skoro jest promocja, to kiedy było drożej i dlaczego nie może być drożej?

Na podstawie cen kajzerki można przejść niezłą lekcję ekonomii. Jest tu koncepcja niewidzialnej ręki rynku, polityka fiskalna państwa i wreszcie wzajemne oddziaływanie konkurencji, a konkretnie wojna cenowa pomiędzy Biedronką a Lidlem z koszykiem "Faktu" w tle.

Ceny kajzerek w dwóch sieciach dyskontów nie zmieniają się od wielu miesięcy. Cena najtańszej bułki w sklepach Lidl i Biedronka pozostaje taka sama, mimo że mieliśmy do czynienia z wysoką inflacją. Przemysł piekarniczy cierpiał w tym czasie również z powodu podwyżek cen gazu, prądu oraz wielokrotnego wzrostu płacy minimalnej. Jednak pomimo takich trudności rynkowych i wzrostu cen pozostałego pieczywa, cena regularna kajzerki pozostawała niezmienna.

Można było się spodziewać, że wraz z wprowadzeniem podwyżki VAT-u na żywność również wzrośnie cena kajzerek w dwóch największych sieciach dyskontowych, prowadzących tak zaciekłą rywalizację, ale tak się nie stało. Przynajmniej nie w pierwszych dniach kwietnia.

Trudne decyzje po podwyżce VAT-u

I tu można zauważyć paradoks. Sieć handlowa Biedronka, jeszcze przed 1 kwietnia 2024 roku zapowiedziała, że pomimo wzrostu stawki podatku VAT na niektóre produkty spożywcze z 0 proc. do 5 proc. utrzyma ceny regularne na ponad 4 tys. produktów, nie tylko tych z 5 proc. VAT-em.

Kajzerka nie znalazła się na liście artykułów o zamrożonej cenie. Powyższe informacje potwierdziła Justyna Dobaj, specjalista ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

– Kajzerki w sklepach sieci Biedronka kosztują od wielu miesięcy 0,33 zł. Po przywróceniu przez rząd od 1 kwietnia bieżącego roku, stawki VAT 5 proc. na produkty żywnościowe, cena regularna kajzerek wzrosła do 0,35 zł. Zgodnie z naszymi zapowiedziami zamroziliśmy ceny 4000 produktów z wyjątkami obejmującymi np. pieczywo od lokalnych małych dostawców – mówi przedstawicielka sieci Biedronka.

Skąd w takim razie jej stała cena pomimo wzrostu podatku? Otóż kajzerka jest obecnie w promocji.

– Ponieważ kajzerka jest jednym z najbardziej podstawowych produktów spożywczych kupowanych przez naszych klientów i w trosce o ich portfele wprowadziliśmy promocję, przywracającą cenę 0,33 zł – wyjaśnia Justyna Dobaj.

Przedstawiciele Biedronki nie odpowiedzieli nam na pytanie o to, kiedy kajzerka kosztowała w sklepach tej sieci 35 groszy. Z naszych informacji wynika, że jeśli faktycznie tak było, to wyższa cena została wprowadzona na chwilę, aby później ją obniżyć.

Dlaczego kajzerka nie może podrożeć?

Klienci nieustannie porównują ceny w najpopularniejszych dyskontach, a jak zauważyła przedstawicielka Biedronki, kajzerka jest jednym z najbardziej podstawowych produktów spożywczych. Ale nie tylko troska o finanse osobiste wpływa na decyzje sieci handlowej.

Podobny rodzaj kampanii, jak Biedronka – związanej ze stawką VAT – zapowiedział Lidl. Z tym, że ta sieć pozostawiła u siebie ceny wszystkich produktów objętych podwyżkami w związku ze zmianą wysokości stawki podatku na niezmiennym poziomie. Wśród kategorii produktowych wymienianych przez Lidla są mięsa i wędliny, owoce i warzywa, nabiał oraz pieczywo, w tym kajzerki.

Z kolei ten produkt jest uwzględniany w słynnym już koszyku dziennika "Fakt". W ostatnim badaniu cen, przeprowadzonym 28 marca i 2 kwietnia ceny omawianego artykułu były takie same w obu sieciach i niższe niż w Aldim i Dino. Lidl będzie trzymał cenę kajzerki na niezmiennym poziomie przez cały kwiecień. Czy Biedronka będzie trzymać się swojej promocji?

image
Etykieta cenowa kajzerki w sklepie Biedronka (wiadomoscihandlowe.pl/MG)
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl/mg
Magda Głowacka
14.12.2025 / 09:23
StoryEditor
Rynek outdoorowy odbija. Firma 8a.pl chce mieć udział w jego wzroście

Rynek outdoorowy w Polsce warty jest ok. 2,5 miliarda złotych i w połowie tego roku zaczął wyraźnie odbijać. Firma 8a.pl postanowiła wykorzystać hossę do tego, żeby otworzyć największy stacjonarny sklep outdoorowy w Polsce.

Najnowszy salon 8a.pl ma 721 mkw. powierzchni, co czyni go największym stacjonarnym sklepem outdoorowym w Polsce. Jest on zlokalizowany w krakowskiej Galerii Solvay przy ulicy ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.12.2025 / 23:27
StoryEditor
Jysk stawia twarde warunki dostawcom i wyznacza bardzo ambitne cele
Sklep sieci Jysk w Polsce (Jysk)

Sieć Jysk znacząco podnosi poprzeczkę w obszarze zrównoważonego rozwoju, angażując swoich dostawców w realizację konkretnych i mierzalnych celów klimatycznych. Firma poinformowała, że wszyscy dostawcy Jysk zostali objęci działaniami związanymi z wyznaczaniem celów redukcji emisji zgodnych z inicjatywą Science Based Targets initiative (SBTi). To właśnie emisje związane z zakupionymi towarami i usługami stanowią największą część całkowitego śladu węglowego Jysk.

Cele SBTi kluczowe dla łańcucha dostaw Jysk

W odpowiedzi na skalę emisji w kategorii „Zakupione towary i usługi” Jysk wyznaczył cel zaangażowania dostawców, który został ofic...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17. grudzień 2025 13:45