10.04.2024 / 17:22
StoryEditor

Dlaczego kajzerka nie drożeje mimo podwyżki VAT-u na żywność? Dziwna promocja w Biedronce

Kajzerki w sklepie Biedronka (wiadomoscihandlowe.pl/MG)

Były 33 grosze, a po przywróceniu 5 proc. VAT-u na żywność pozostały nadal 33 grosze, tyle że w promocji. Mowa o cenie kajzerki w sieci sklepów Biedronka przed i po zdjęciu tarczy antyinflacyjnej. Pozostaje pytanie, skoro jest promocja, to kiedy było drożej i dlaczego nie może być drożej?

Na podstawie cen kajzerki można przejść niezłą lekcję ekonomii. Jest tu koncepcja niewidzialnej ręki rynku, polityka fiskalna państwa i wreszcie wzajemne oddziaływanie konkurencji, a konkretnie wojna cenowa pomiędzy Biedronką a Lidlem z koszykiem "Faktu" w tle.

Ceny kajzerek w dwóch sieciach dyskontów nie zmieniają się od wielu miesięcy. Cena najtańszej bułki w sklepach Lidl i Biedronka pozostaje taka sama, mimo że mieliśmy do czynienia z wysoką inflacją. Przemysł piekarniczy cierpiał w tym czasie również z powodu podwyżek cen gazu, prądu oraz wielokrotnego wzrostu płacy minimalnej. Jednak pomimo takich trudności rynkowych i wzrostu cen pozostałego pieczywa, cena regularna kajzerki pozostawała niezmienna.

Można było się spodziewać, że wraz z wprowadzeniem podwyżki VAT-u na żywność również wzrośnie cena kajzerek w dwóch największych sieciach dyskontowych, prowadzących tak zaciekłą rywalizację, ale tak się nie stało. Przynajmniej nie w pierwszych dniach kwietnia.

Trudne decyzje po podwyżce VAT-u

I tu można zauważyć paradoks. Sieć handlowa Biedronka, jeszcze przed 1 kwietnia 2024 roku zapowiedziała, że pomimo wzrostu stawki podatku VAT na niektóre produkty spożywcze z 0 proc. do 5 proc. utrzyma ceny regularne na ponad 4 tys. produktów, nie tylko tych z 5 proc. VAT-em.

Kajzerka nie znalazła się na liście artykułów o zamrożonej cenie. Powyższe informacje potwierdziła Justyna Dobaj, specjalista ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

– Kajzerki w sklepach sieci Biedronka kosztują od wielu miesięcy 0,33 zł. Po przywróceniu przez rząd od 1 kwietnia bieżącego roku, stawki VAT 5 proc. na produkty żywnościowe, cena regularna kajzerek wzrosła do 0,35 zł. Zgodnie z naszymi zapowiedziami zamroziliśmy ceny 4000 produktów z wyjątkami obejmującymi np. pieczywo od lokalnych małych dostawców – mówi przedstawicielka sieci Biedronka.

Skąd w takim razie jej stała cena pomimo wzrostu podatku? Otóż kajzerka jest obecnie w promocji.

– Ponieważ kajzerka jest jednym z najbardziej podstawowych produktów spożywczych kupowanych przez naszych klientów i w trosce o ich portfele wprowadziliśmy promocję, przywracającą cenę 0,33 zł – wyjaśnia Justyna Dobaj.

Przedstawiciele Biedronki nie odpowiedzieli nam na pytanie o to, kiedy kajzerka kosztowała w sklepach tej sieci 35 groszy. Z naszych informacji wynika, że jeśli faktycznie tak było, to wyższa cena została wprowadzona na chwilę, aby później ją obniżyć.

Dlaczego kajzerka nie może podrożeć?

Klienci nieustannie porównują ceny w najpopularniejszych dyskontach, a jak zauważyła przedstawicielka Biedronki, kajzerka jest jednym z najbardziej podstawowych produktów spożywczych. Ale nie tylko troska o finanse osobiste wpływa na decyzje sieci handlowej.

Podobny rodzaj kampanii, jak Biedronka – związanej ze stawką VAT – zapowiedział Lidl. Z tym, że ta sieć pozostawiła u siebie ceny wszystkich produktów objętych podwyżkami w związku ze zmianą wysokości stawki podatku na niezmiennym poziomie. Wśród kategorii produktowych wymienianych przez Lidla są mięsa i wędliny, owoce i warzywa, nabiał oraz pieczywo, w tym kajzerki.

Z kolei ten produkt jest uwzględniany w słynnym już koszyku dziennika "Fakt". W ostatnim badaniu cen, przeprowadzonym 28 marca i 2 kwietnia ceny omawianego artykułu były takie same w obu sieciach i niższe niż w Aldim i Dino. Lidl będzie trzymał cenę kajzerki na niezmiennym poziomie przez cały kwiecień. Czy Biedronka będzie trzymać się swojej promocji?

image
Etykieta cenowa kajzerki w sklepie Biedronka (wiadomoscihandlowe.pl/MG)
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl/mg
09.09.2025 / 10:56
StoryEditor
Biedronka i jej menedżerowie z zarzutami prezesa UOKiK! Grożą im ogromne kary

Prezes UOKiK postawił zarzuty spółce Jeronimo Martins Polska, operatorowi sieci sklepów Biedronka, za niejasno komunikowane ceny. Firmie grozi kara aż do 10 proc. rocznego obrotu. Oprócz tego zarzuty usłyszały trzy osoby zarządzające - im z kolei grozi kara do 2 mln zł. Mamy stanowisko Biedronki.

Jak tłumaczy UOKiK, podstawą podjętych przez niego działań były sygnały napływające od konsumentów, którzy opisywali różne nieprawidłowości podczas akcji promocyjnych sieci ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.09.2025 / 08:44
StoryEditor
Sieć Foot Locker sprzedana! Wiemy ile była warta
Sieć Foot Locker ma ponad 2,4 tys. sklepów. W Polsce działa ich 12 (fot. Shutterstock)

Dick‘s Sporting Goods - największa sieć zajmująca się detalicznym handlem produktami sportowymi w Stanach Zjednoczonych - sfinalizował przejęcie firmy Foot Locker. Co amerykański gracz ma zyskać dzięki temu zakupowi i ile na niego wyłożył?

Zgodnie z informacjami z maja 2025 r. amerykańska firma Dick‘s Sporting Goods przejęła także amerykańską sieć sklepów Foot Locker, sprzedających przede wszystkim obuwie, ale ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12. wrzesień 2025 17:00