19.01.2024 / 12:57
StoryEditor

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur odwołane! Minister finansów wskazuje nowy termin, w którym system ruszy w Polsce. Kiedy to się stanie?

Andrzej Domański, minister finansów i Marcin Łaboda, szef KAS informują o przesunięciu terminu wprowadzenia KSeF (youtube.com/@MinisterstwoFinansow)
Krajowy System e-Faktur (KSeF), który miał zacząć funkcjonować od 1 lipca 2024 roku, został przełożony. Minister finansów Andrzej Domański poinformował w piątek, 19 stycznia br. o wykrytych krytycznych błędach, w jego ocenie uniemożliwiających wprowadzenie systemu w terminie.

Szef resortu finansów powiedział podczas briefingu prasowego, że nie ma szans, aby KSeF został uruchomiony w tym roku.

– Problemy dotyczą kodu, systemu jego funkcjonalności oraz wydajności. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której polskie firmy nie mogą wystawiać faktur. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której stabilność obrotu gospodarczego jest zagrożona. Nie możemy dopuścić do paraliżu i bałaganu na kształt polskiego ładu – mówił.

Andrzej Domański zapowiedział rozpisanie przetargu na zewnętrzny audyt systemu. Ministerstwo Finansów zintensyfikuje również proces konsultacji z środowiskami przedsiębiorców.

KSeF i tak zostanie wdrożony

Przesunięcie wejścia w życie systemu nie oznacza, że nowy rząd jest przeciwny jego wprowadzeniu.

– KSeF jest potrzebny polskiej gospodarce. Chcę to bardzo wyraźnie podkreślić, będzie wprowadzony – dodał Andrzej Domański. Stwierdził, że resort musi dbać o dochody budżetu, uszczelniać system i informatyzować polską gospodarkę, ale wprowadzenie KSeF-u nie może zagrażać stabilności prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Marcin Łoboda, sekretarza stanu w Ministerstwie finansów szefa Krajowej Administracji Skarbowej wyjaśnił, że błędy związane z prowadzeniem krajowego systemu e-faktur dotyczą przede wszystkim przepustowości. Gdyby system wszedł w życie w obecnym kształcie przedsiębiorcy mogliby mieć zablokowaną możliwość korzystania z niego, przez brak odpowiedniego narzędzia – kodu.

Taka sytuacja powodowałaby, że nie mogliby wystawić e-faktur. – To jest ze szkodą dla przedsiębiorców przede wszystkim, ale również dla budżetu państwa ze względu na płynność działalności gospodarczej – powiedział Łoboda i dodał: – Naszym priorytetem jest, aby przedsiębiorcy nie odczuli zbytnio przejścia na poziom e-faktur z faktur papierowych czy pdf-owych.

Data wejścia systemu będzie podana dopiero po zakończeniu audytu. – W tym roku obowiązkowego KSeF-u na pewno nie będzie – podkreślił minister finansów.

Resort finansów rozpocznie konsultacje z przedsiębiorcami

Zapytany o sposób informowania przedsiębiorców o zmianach, Marcin Łoboda zapowiedział, że KAS mocniej zaangażuje się w proces edukacyjny i z całą pewnością uruchomi infolinię związaną z wdrożeniem KSeF-u.

– Ten czas, w którym będzie trwał audyt, będzie wykorzystamy między innymi na to, aby zintensyfikować konsultacje i dyskusje ze środowiskami przedsiębiorców. Już zobowiązałem pana ministra Łabodę i pana ministra Stawickiego (wiceszef KAS – red) do tego, aby konsultacje zostały jak najszybciej zorganizowane i żeby głos przedsiębiorców jak najszybciej mógł zostać uwzględniony.

System przekładany wielokrotnie

KSeF to platforma do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej system w sierpniu 2021 roku, a w październiku tego samego roku miały ruszyć testy e-faktur. Ostatecznie dobrowolny KSeF wystartował 1 stycznia 2021 roku.

Wtedy zapowiadano, że e-faktury mają być obowiązkowe dla wszystkich od 2023 roku. Jak widać i to się nie udało. Dopiero w sierpniu 2023 roku prezydent Andrzej Duda złożył podpis pod ustawą wprowadzającą obowiązek wystawiania faktur poprzez Krajowy System e-Faktur. Obowiązek e-fakturowania miał wejść w życie 1 lipca 2024 roku, ale dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT miało nastąpić to pół roku później.

Minister Andrzej Domański tłumaczył, że przejmując tekę ministra finansów został błędnie poinformowany, że prace nad KSeF-em idą zgodnie z planem i większe ryzyka nie są widoczne. - Po miesiącu ten obraz wydaje się niezgodny z rzeczywistością. Jeżeli audyt wskaże na jakieś poważne uchybienia po stronie wcześniejszego kierownictwa, będą wyciągane konsekwencje – oznajmił.

wiadomoscihandlowe.pl
23.12.2025 / 12:28
StoryEditor
Jak Biedronka przygotowuje benefity? Zajrzeliśmy do prezentów dla pracowników [TYLKO U NAS]
Święta w Biedronce. Jak powstają paczki dla 85 tys. pracowników (fot. materiały prasowe)

Jak projektuje się świąteczne benefity w firmie zatrudniającej dziesiątki tysięcy osób i dlaczego nie są one dziełem przypadku? O kulisach tworzenia prezentów, testowania produktów i słuchania głosu pracowników opowiada Katarzyna Chlebuś, starsza menedżerka ds. Programów dla pracowników w Biedronce.

Biedronka w  Polsce zatrudnia ponad 85 tysięcy pracowników. Struktura zatrudnienia w firmie  jest bardzo zróżnicowana zarówno pod względem wieku, narodowości czy doświadczenia zawodowego. Jak sieć odpowiada na potrzeby tak szerokiej i zróżnicowanej grupy pracowników, aby oferta benefitów była dla nich realną wartością, a nie jedynie dodatkiem? Jak w praktyce łączy się potrzeby różnych pokoleń i narodowości?

Różnorodność naszej organizacji to fakt, z którym pracujemy na co dzień. Zatrudniamy przedstawicieli czterech pokoleń, osoby z ponad 40 krajów, a 67 proc. naszych pracowników to rodzice – choć warto dodać, że ten wskaźnik systematycznie się obniża. Jeszcze kilka lat temu przekraczał 70 proc., dziś jest już wyraźnie niższy. To pokazuje, jak dynamicznie zmienia się struktura naszej załogi i jak ważne jest uwzględnianie tych zmian przy projektowaniu benefitów.

Istotnym elementem jest także zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Obecnie współpracujemy z ponad dwoma tysiącami takich pracowników, m.in. dzięki projektowi asystentów kas samoobsługowych i utworzeniu specjalnego stanowiska najlepiej dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, choć OzN  były obecne w naszej organizacji także wcześniej. Programy wsparcia i benefity muszą więc uwzględniać bardzo różne sytuacje życiowe i zawodowe. Trzeba jasno powiedzieć, nie da się stworzyć jednego rozwiązania, które w równym stopniu zadowoli wszystkich.

Dlatego kluczowym narzędziem są dla nas badania opinii pracowników. Ten proces prowadzimy systematycznie od ponad 10 lat. Co roku mierzymy poziom satysfakcji, ale też oczekiwania wobec benefitów i programów wsparcia. Z biegiem czasu one się zmieniają – podobnie jak zmienia się nasze życie prywatne i zawodowe oraz profil osób, które dołączają do firmy. Naszym celem jest projektowanie benefitów w sposób możliwie elastyczny, tak aby móc na bieżąco reagować na te potrzeby: modyfikować istniejące rozwiązania, wprowadzać nowe lub rezygnować z tych, które nie przynoszą oczekiwanego efektu.

Dalsza część wywiadu pod zdjęciem

image
Katarzyna Chlebuś, starsza menedżerka ds. Programów dla pracowników w Biedronce
FOTO: materiały prasowe

Raz w roku prowadzimy rozbudowaną ankietę dotyczącą benefitów i programów dla pracowników. Uzupełniają ją krótsze badania po konkretnych działaniach, na przykład po wydaniu paczek świątecznych. Dzięki nim możemy szybko sprawdzić poziom zadowolenia i zebrać bezpośredni feedback. Interesuje nas nie tylko to, jak pracownicy oceniają dane rozwiązanie, ale również jakie zmiany lub nowe elementy proponują.

Przykładem może być właśnie paczka świąteczna. Co roku pytamy pracowników o jej zawartość. W ubiegłym roku wiele osób wskazywało na konkretne urządzenia, jak choćby airfryer. Nie komunikujemy na bieżąco wyników takich pytań, bo chcemy zachować element niespodzianki, ale jeśli widzimy powtarzające się sugestie dotyczące produktów czy całych kategorii, staramy się je uwzględniać. To podejście przekłada się zarówno na rosnący poziom satysfakcji z benefitów, jak i na coraz większe zaangażowanie w same badania.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.12.2025 / 08:58
StoryEditor
Co piją polskie nastolatki? Jak często nieletni sięgają po kawę, energetyki i piwo 0%? [DANE]
Co trzeci nastolatek deklaruje, że pije napoje energetyczne (fot. Shutterstock)

Choć herbata i soki wciąż królują w codziennym jadłospisie młodzieży, to słodzone napoje gazowane są ulubieńcami polskich nastolatków. Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna pokazuje też, czym osoby w wieku 13-17 lat kierują się przy wyborze napojów oraz jak podchodzą do kontrowersyjnych produktów, takich jak energetyki czy piwo bezalkoholowe.

Napoje pite przez największy odsetek konsumentów w wieku 13–17 lat to kolejno: herbata (80 proc.), soki owocowe (76 proc.) oraz słodzone napoje gazowane i woda ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. grudzień 2025 09:35