17.04.2025 / 11:16
StoryEditor

Załamanie zysków w przemyśle spożywczym. Jakie są perspektywy dla branży?

Załamanie zysków w przemyśle spożywczym. Najgorzej w zakładach mięsnych i mleczarniach (fot. Canva + PKO BP)

Rentowność przedsiębiorstw z przemysłu spożywczego w ostatnim kwartale 2024 dramatycznie spadła. Największy spadek zysków odnotowały zakłady mięsne oraz mleczarnie. Z czego to wynika? Jakie są prognozy analityków dla branży na 2025 r.?

Z artykułu dowiesz się: 

  • Znaczny spadek rentowności polskich firm
  • Dynamiczny wzrost kosztów w przemyśle spożywczym
  • Największe spadki rentowności dotyczą zakładów mięsnych oraz mleczarni
  • Koniunktura w przemyśle spożywczym najniższa ze wszystkich sektorów
  • Przychody w przemyśle spożywczym będą rosnąć. Ale czy wzrośnie też rentowność?

Znaczny spadek rentowności polskich firm

Centrum Analiz banku PKO BP opublikowało raport z analizami sektorowymi za pierwszy kwartał 2025 roku. Jak podkreślają analitycy, wśród polskich firm dominuje duża niepewność o najbliższą przyszłość. Przedsiębiorstwa liczą się też z dużymi wyzwaniami jakie stoją przed nimi, a na dodatek wiele z nich musi borykać się ze spadkiem rentowności.

Z danych zebranych przez Centrum Analiz PKO BP wynika, że stopa rentowności sprzedaży netto (ROS) w 2024 r. wyniosła zaledwie 3,6 proc., co była najsłabszym wynikiem przyjemniej od 2015 roku. Co więcej, w ostatnim kwartale 2024 roku była jeszcze niższa i wyniosła 3,2 proc., czyli o 0,6pp mniej niż średnio w ostatnich kwartałach w poprzednich pięciu latach.

Dynamiczny wzrost kosztów w przemyśle spożywczym

Ostatni kwartał 2024 r. pod tym kątem był jeszcze gorszy dla przemysłu spożywczego. Wskaźnik ROS w branży spadł do poziomu zaledwie 2,9 proc. Oznacza to, ze rentowność tego sektora w ujęciu rok do roku pogorszyła się

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 80% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11.08.2025 / 12:29
StoryEditor
Makro po ostrych cięciach. Jak wygląda przyszłość hurtownika na polskim rynku?
Jedna z kluczowych hal Makro - Al. Jerozolimskie, Warszawa

Makro Polska przeprowadza głęboką restrukturyzację biznesu w Polsce. Skutkiem tych działań jest m.in. zamknięcie cztery hal, co nastąpi już 30 września br. Przedstawiciela Makro pytamy więc co dalej. Czy kolejne hale też pójdą pod młotek? - Polski rynek jest dla Metro, a tym samym dla Makro, rynkiem priorytetowym - zapewniają przedstawiciele firmy.

Z artykułu dowiesz się:

  • Skala zwolnień w Makro
  • Przyczyny zamknięcia hal Makro
  • Czy Makro przestawia się na większe miejscowości? 
  • Makro inwestuje w delivery

Pod...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11.08.2025 / 17:00
StoryEditor
Auto na start w Żabce – dla kogo, jakie modele i ile to kosztuje?
Auto na start w Żabce – dla kogo, jakie modele i ile to kosztuje? (fot. Żabka Polska)

Franczyzobiorcy sieci sklepów Żabka mogą skorzystać z programu "Auto na start". Sprawdzamy, jakie są warunki oraz koszty. Ile osób już z niego skorzystało? Na jaki samochód mogą liczyć franczyzobiorcy?

W artykule przeczytasz: 

  • Auto na start w Żabce – dla kogo?
  • Jakie są koszty i modele pojazdów w programie Żabki?
  • Na jakich warunkach franczyzobiorca otrzyma samochód od Żabki?
  • Ilu franczyzobiorców skorzystało z Auto na start w Żabce?
  • Karta Paliwowa – kto może z niej skorzystać? 

Auto na start w Żabce – dla kogo?

Program "Auto na start" to jeden ze sposobów sieci Żabka, aby zachęcić franczyzobiorców do prowadzenia sklepów w mniejszych miastach i na terenach wiejskich: do 60 tysięcy mieszkańców i zamieszkujących na co dzień w innych lokalizacjach, co może stwarzać wyzwania logistyczne.

Jakie są koszty i modele pojazdów w programie Żabki?

Samochody, które są dostępne w programie "Auto na start" w Żabce, to modele marki Toyota Yaris Cross z niskoemisyjnym napędem hybrydowym. Pod koniec 2022 roku Żabka Polska powiększyła swoją flotę samochodów o 500 egzemplarzy takich pojazdów. 

– Są one udostępniane na zasadach dzierżawy na 6 miesięcy od otwarcia sklepu. Realny koszt, który ponosi franczyzobiorca za korzystanie z samochodu, wynosi 200 zł netto miesięcznie, płatny w rozliczeniu końcowym – podaje biuro prasowe sieci Żabka.

Na jakich warunkach franczyzobiorca otrzyma samochód od Żabki?

Auto może otrzymać franczyzobiorca, który podpisze umowę współpracy z Żabką do 31 grudnia 2025 roku, obejmie sklep w innej miejscowości (do 60 tys. mieszkańców) niż miejsce zamieszkania oraz wykaże, że dojazd do sklepu komunikacją publiczną jest utrudniony. 

Warto jednak pamiętać, że wniosek o przyznanie "Auta na start" należy złożyć w terminie 7 dni o daty podpisania umowy współpracy franczyzowej. Żabka Polska podaje także, że franczyzobiorca musi wykazać „długotrwałe problemy komunikacyjne” z dotarciem do sklepu z miejsca zamieszkania w celu prowadzenia placówki. W praktyce sprowadza się do sytuacji, kiedy nie ma połączeń komunikacyjnych oferowanych przez przewoźnika publicznego lub prywatnego w odpowiednich godzinach.

Ilu franczyzobiorców skorzystało z programu "Auto na start" w Żabce?

Samochody w programie "Auto na start" w Żabce trafiają do kolejnych franczyzobiorców. Sieć sklepów convenience nie przewiduje możliwości odkupienia samochodu przez franczyzobiorcę, który go użytkował.

Od 2022 r., czyli od początku istnienia programu inicjatywy, skorzystało z niej 140 franczyzobiorców. Biuro prasowe Żabki Polska zapewnia także, że program będzie kontynuowany w 2026 r.

Karta Paliwowa Plus – kto może z niej skorzystać? 

Niektórzy franczyzobiorcy mogą skorzystać też z programu Karta Paliwowa Plus. Chodzi o osoby prowadzące sklep w miejscowości do 30 tys. mieszkańców, oddalonej od miejsca zamieszkania. Karta Paliwowa Plus jest przyznawana na 6 miesięcy, a wniosek trzeba złożyć w ciągu 14 dni od otwarcia sklepu. Warto także pamiętać, że franczyzobiorca może skorzystać tylko z jednego programu: "Auto na Start" lub Kartę Paliwową Plus.

image

Żabka wchodzi tam, gdzie inni odpuścili. Przejmuje lokale po Społem i Tesco

20. sierpień 2025 10:20