20.04.2024 / 12:51
StoryEditor

TOP10 wiadomości tygodnia: Biedronka vs Lidl, analizy, kluczowe trendy w handlu, małpki, IPO właściciela Żabki, Pokolenia Z i Alfa na zakupach, Retail media, Grupa Eurocash

Top 10 informacji dla handlu
W dzisiejszym podsumowaniu tygodnia polecamy więcej analiz i podsumowań niż informacji newsowych. Polecamy m.in. fragmenty raportu firmy McKinsey, który w niezwykle ciekawy sposób pokazuje rynek retail i analizuje kluczowe trendy.

1. Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Minister zdrowia Izabela Leszczyna jest za, jej resort prowadzi analizy

"Uważam, że alkohol w ogóle nie powinien być sprzedawany na stacji benzynowej" - oświadczyła Izabela Leszczyna, minister zdrowia, na antenie Radia Zet. I zapowiedziała: "Będę przekonywała do tego kolegów i koleżanki z rządu".

2. Zmalały wpływy z opłaty od małpek. Mamy szczegółowe dane od ministerstwa [TYLKO U NAS]

Wpływy z tytułu opłaty od napojów alkoholowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml, czyli tzw. podatku od małpek, zmalały w 2023 r. względem wcześniejszego roku - dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl. Ministerstwo Finansów udostępniło nam dokładne dane o sumie wpłat i liczbie podatników w poszczególnych miesiącach.

3. Czy Lidl odpuszcza wojnę cenową z Biedronką? Zmiana na pozycji lidera rankingu najtańszych koszyków zakupowych!

Auchan, Biedronka i Lidl od miesięcy uciekają reszcie peletonu w wyścigu o miano najtańszej sieci. W marcowym etapie rywalizacji francuski detalista musiał ustąpić portugalskiemu dyskonterowi. Tymczasem niemiecki rywal dostał zadyszki i po największym wzroście wartości koszyka zakupowego został znacznie w tyle za prowadzącą dwójką. Najnowszy raport Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency.

4. Kluczowe trendy w europejskim detalu spożywczym. Jakie czynniki będą kształtować rynek w 2024 r. i latach następnych?

Najnowszy raport firm McKinsey & Company oraz EuroCommerce, The State of Grocery Retail, Europe, 2024, wskazuje osiem głównych trendów, które będą kształtować europejski detal spożywczy w najbliższej przyszłości. Jakie najważniejsze zjawiska będą obserwowane na tym rynku w 2024 r. i następnych latach?

5. Właściciel Żabki ogłosił plan IPO! CVC Capital Partners chce zadebiutować na giełdzie w Amsterdamie

CVC Capital Partners ogłosił w poniedziałek, 15 kwietnia br. zamiar wejścia na parkiet w Amsterdamie. Spółka zamierza pozyskać co najmniej 1,25 mld euro. CVC jest inwestorem strategicznym Żabka Polska.

6. Kadrowy koszmar w sklepach. Skompletowanie załogi to problem dla franczyzobiorców. Jak sobie z nim radzą?

Zdobycie i utrzymanie pracownika jest wyzwaniem dla wielu właścicieli placówek handlowych oraz usługowych. Problem dotyczy nie tylko rodzinnych biznesów prowadzonych często od pokoleń, lecz również franczyzy oraz ajencji.

7. Biedronka robi to naprawdę! Stacje ładowania aut elektrycznych powstają na wsiach. Czy to się w ogóle opłaca?

Firma Powerdot, w kooperacji z siecią Biedronka, postawiła stacje ładowania pojazdów elektrycznych przy dyskontach pod tym szyldem zlokalizowanych w kilkunastu wiejskich gminach, w których aut tego typu jest jak na lekarstwo. Oznacza to, że na zwrot z tych inwestycji trzeba będzie trochę poczekać.

8. Retail media – pole odważnej ekspansji sieci spożywczych i potencjalne źródło dodatkowych zysków [RAPORT]

Według autorów raportu firm McKinsey & Company oraz EuroCommerce, The State of Grocery Retail, Europe, 2024, jednym z kluczowych trendów wpływających na rynek spożywczy w Europie będzie wzrost znaczenia kanału Retail Media w komunikacji z konsumentami i generowaniu dodatkowych przychodów i zysków.

9. Pokolenia Z i Alfa na zakupach. Zamiast smart shoppingu uprawiają smart spending [ANALIZA]

Kryzys gospodarczy i związana z nim inflacja mogą mieć długoterminowe skutki dla najmłodszych pokoleń konsumentów, zwłaszcza że stykają się oni z tymi problemami w kluczowych momentach swego rozwoju. Z lęków i niepewności o przyszłość rodzą się trendy.

10. Grupa Eurocash mocno redukuje liczbę pracowników i etatów. Gdzie zwolnienia były największe?

Grupa Eurocash zdecydowała się na redukcję zatrudnienia, by zachować konkurencyjność i rentowność. Cięcia dotknęły wszystkich spółek działających w ramach grupy.

 

13.06.2025 / 16:35
StoryEditor
Polomarket ruszył z otwieraniem nowych sklepów. Sieć oblega miasto Ojca Rydzyka i Radia Maryja

Sieć Polomarket uruchomiła nowy supermarket przy ul. Andersa 72 w Toruniu. Placówka ruszyła w nowo powstałym kompleksie handlowym. To oznacza, że operator do zestawu zmodernizowanych placówek dołączył zupełnie nowy supermarket, dzięki któremu w rozszerza obecność na mapie Polski.

Uruchomienie przez Polomarket nowego sklepu w Toruniu to ważna informacja. Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich 3-4 lat operator z Giebni skupiał się na modernizacji sieci skle...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.06.2025 / 15:11
StoryEditor
Adam Abramowicz został szefem zespołu ds. franczyzy. Co chce osiągnąć?
Adam Abramowicz został szefem zespołu ds. franczyzy. Co chce osiągnąć? (fot. Materiały prasowe)

4 czerwca to ważna data dla franczyzy w naszym kraju. Dziś odbyło się pierwsze spotkanie reaktywowanego zespołu ds. franczyzy. Wiemy, jakie zapadły na nim ustalenia.

Z artykułu dowiesz się:

  • Reaktywacja zespołu ds. franczyzy
  • Czy w Polsce jest "dzika" franczyza?
  • Co ustalił zespół ds. franczyzy przy MŚP?
We wrześniu 2024 r., nowa rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska ujawniła, że planuje likwidację zespołu ds. franczyzy. Jej decyzja została jednak skrytykowana m.in. przez byłych franczyzobiorców zrzeszonych w Stowarzyszeniu Ajentów i Franczyzobiorców, którzy od lat walczą o uchwalenie ustawy franczyzowej.

Rzeczniczka MŚP zmieniła więc zdanie i wyraziła gotowość do reaktywacji zespołu ds. franczyzy. Podkreśliła jednak, że "warunkiem jest jednak realne zainteresowanie i zaangażowanie ze strony przedsiębiorców i ich organizacji". 

Reaktywacja zespołu ds. franczyzy

Zespół został więc reaktywowany i 4 czerwca br. odbyło się pierwsze “zapoznawcze” spotkanie jego członków. przyjechali reprezentanci zarówno franczyzodawcow, jak i franczyzobiorców. Wybrano przewodniczącego - został nim były już Rzecznik MŚP Adam Abramowicz

Ustalono ponadto, że zespół będzie pracować nad nowym projektem ustawy franczyzowej. - Przez ostatnie trzy lata wiele się zmieniło, chociażby pojawili się nowi - ukraińscy - franczyzobiorcy. Musimy więc zastanowić się, czy napisać ustawę od nowa czy wystarczy ją zaktualizować - relacjonuje nam jeden z członków zespołu.

Dowiedzieliśmy się, że członkowie zespołu dostaną do analizy dotychczasową wersję ustawy franczyzowej i na następnym spotkaniu - data zostanie dopiero wyznaczona - zostanie podjęta decyzja co do dalszych działań nt. uregulowania rynku franczyzy w naszym kraju.  

- Spróbujemy poprawić już istniejący kodeks, choć może to być trudne. Wiem jednak, że przedsiębiorcy mocno chcą, aby zespół dalej funkcjonował - powiedziała Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP. - Wiem, że pod tamtym kodeksem podpisała się tylko część przedsiębiorców. Zależy nam, żeby tę drugą część, która nie zgadza się z zapisami kodeksu, zachęcić do współpracy w ramach naszego zespołu i do wypracowania czegoś wspólnego - dodaje rzeczniczka MŚP.

Czy w Polsce jest "dzika" franczyza?

Majewska wskazała zarazem w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl, że w jej ocenie w Polsce faktycznie istnieje problem dzikiej franczyzy. - Jest on znany i dyskutuje się o nim już od kilku lat. Główne zarzuty dotyczą nieuczciwych praktyk w relacjach między franczyzodawcami a franczyzobiorcami - podkreśliła.

Rzeczniczka MŚP wyraziła też obawę, że do rozwiązania problemu dzikiej franczyzy samoregulacja branży może nie wystarczyć. - Mam nadzieję, że ustawa franczyzowa powstanie. Chciałabym, żeby prace nad nią zostały wznowione i żeby ktoś faktycznie pochylił się nad tym problemem - zadeklarowała Agnieszka Majewska.

Co ustalił zespół ds. franczyzy przy MŚP?

Pierwszy zespół roboczy ds. franczyzy działał od lata 2020 r. Jego przewodniczącym był Paweł Tracz - prezes Polskiego Stowarzyszenia Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, a zarazem franczyzobiorca Żabki. Zespół powołany został przede wszystkim do wypracowania kodeksu dobrych praktyk dla franczyzy, jednak w 2021 r., na ostatniej prostej, prace nad samoregulacją branży przeniosły się poza ten organ.

Finalna wersja kodeksu okazała się być bardziej powściągliwa od wariantów, jakie rozważano wcześniej na posiedzeniach zespołu. W kodeksie zabrakło m.in. zapisów, o które mocno walczył od samego początku właśnie ówczesny rzecznik MŚP. Koniec końców Adam Abramowicz nie chciał dać twarzy temu dokumentowi i to pomimo faktu, że wcześniej publicznie zapowiadał, iż będzie "gwarantem" kodeksu.

- Wypracowana formuła kodeksu nie jest kompromisem, ponieważ nie zawiera w sobie najważniejszego z punktu widzenia franczyzobiorców zapisu o 3- i 6-miesięcznym okresie wypowiedzenia odpowiednio dla franczyzobiorców i franczyzodawców. Świadectwem braku uniwersalnego poparcia dla projektu jest też fakt, że sygnatariuszami kodeksu są prawie wyłącznie organizacje zrzeszające franczyzodawców, ze strony franczyzobiorców jest to tylko jedna organizacja - ubolewał w 2021 r. Adam Abramowicz, informując, że kodeks nie uzyskał jego poparcia.

Dodajmy, że obecnie kodeks ma ok. 50 sygnatariuszy. W gronie tym są m.in. takie sieci jak Żabka, Lewiatan, Intermarche, Delikatesy Centrum czy McDonald‘s.

To właśnie spór niektórych członków zespołu z Abramowiczem zaowocował tym, że zespół ds. franczyzy, choć formalnie wciąż istniał, de facto w 2022 r. przestał działać. Spotkań nie zwoływano, a zatem nie było okazji, by zajmować się jakimikolwiek zagadnieniami związanymi z franczyzą, choć tych nie brakowało.

 

 

15. czerwiec 2025 20:13