18.06.2024 / 11:24
StoryEditor

40 proc. użytkowników platformy Vinted w Polsce ma garderobę składającą się głównie z rzeczy używanych

40 proc. użytkowników platformy Vinted w Polsce ma garderobę składającą się głównie z rzeczy używanych (fot. Shutterstock)
Prawie dwie trzecie (65 proc.) użytkowników Vinted twierdzi, że co najmniej jedna czwarta elementów ich garderoby to rzeczy używane. Większość (65 proc.) kupujących na Vinted twierdzi, że woli kupować mniej, ale droższych i trwalszych rzeczy, niż większe ilości tańszych. Ponad jedna trzecia (36 proc.) użytkowników Vinted zwykle lepiej dba o swoje ubrania, ponieważ wie, że później może je odsprzedać.

Vinted, platforma C2C odzieży używanej, zmienia garderoby na całym kontynencie. Według najnowszego Vinted Impact Report, rzeczy używane zaczynają stanowić podstawową częścią naszych szaf. Raport Vinted przypomina nie tylko o tym, że rzeczy z drugiej ręki są lepsze od nowych zarówno pod kątem oddziaływania na klimat, jak i na portfele członków społeczności, ale również oferuje unikalny wgląd w zwyczaje i nawyki zakupowe rzeczy z drugiego obiegu.

Według raportu, który opiera się na badaniach przeprowadzonych wśród ponad 100 tys. członków platformy przez start-up zajmujący się technologiami klimatycznymi Vaayu, a także na własnej analizie Vinted, rzeczy z drugiej ręki na stałe zakorzeniły się w zwyczajach konsumenckich członków platformy. Prawie dwie trzecie (65 proc.) użytkowników Vinted twierdzi, że co najmniej jedna czwarta elementów ich garderoby to rzeczy używane, a dla ponad jednej trzeciej (37 proc.) użytkowników Vinted ubrania używane stanowią już połowę lub więcej ich garderoby. Prym wiodą Niemcy, Francja, Polska i Wielka Brytania, gdzie ponad 40 proc. członków twierdzi, że ponad połowa ich garderoby składa się z perełek z drugiej ręki.

Mniej rzeczy, ale trwalszych

Oprócz wymiany garderoby z nowej na używaną, członkowie platformy zmieniają również swoje nawyki zakupowe. Prawie trzech na czterech (72 proc.) użytkowników kupuje mniej lub taką samą liczbę przedmiotów jak wcześniej, a co trzeci (31 proc.) w swoich zakupach uwzględnia więcej rzeczy używanych niż nowych. Większość (65 proc.) kupujących na Vinted twierdzi, że woli kupować mniej rzeczy, ale droższych i trwalszych niż większe ilości tych tańszych. Tylko niewielka grupa użytkowników (18 proc.) twierdzi, że kupiła coś na Vinted spontanicznie, ponieważ przeglądała i uznała jakąś rzecz za ładną. We Francji ta grupa jest jeszcze mniejsza i stanowi zaledwie 12 proc. "spontanicznych nabywców".

– Z naszego raportu wynika, że rzeczy używane mogą stać się produktem pierwszego wyboru w Europie. Nasi członkowie już dostrzegają korzyści w swoim codziennym życiu. Odkrycia te zachęcają nas do dalszego inwestowania w to, aby używanie rzeczy z drugiej ręki było łatwe i dostępne dla każdego. Pomimo tej pozytywnej tendencji, second-hand nadal pozostaje niewielką częścią rynku fashion. Przed nami zatem mnóstwo pracy. Jesteśmy zmotywowani, aby rzeczy używane stały się pierwszym wyborem, ponieważ przyniesie to ogromne korzyści zarówno środowisku, jak i gospodarce – mówi Thomas Plantenga, CEO w Vinted Group.

Świetny stosunek jakości do ceny

Według raportu główną motywacją członków Vinted do wybierania rzeczy używanych zamiast nowych jest świetny stosunek jakości do ceny: prawie połowa (48 proc.) zdecydowała się na zakup rzeczy używanej, ponieważ cena była niższa niż nowej rzeczy. Nie oznacza to jednak kompromisu w kwestii jakości; zdecydowana większość (84 proc.) kupujących na Vinted uważa, że jakość używanych przedmiotów kupionych na Vinted jest równie dobra lub nawet lepsza niż rzeczy z pierwszej ręki.

Niemal 30 proc. Polaków (29,1 proc.) sięga po rzeczy z drugiego obiegu, aby działać bardziej odpowiedzialnie na rzecz klimatu - według badania konsumenckiego przeprowadzonego przez StemMark w listopadzie 2023 r.

Świadomość, że ubrania mogą zyskać drugie, trzecie życie, a nawet więcej, inspiruje członków do lepszego dbania o swoją garderobę. Ponad jedna trzecia (36 proc.) użytkowników Vinted zwykle lepiej dba o swoje ubrania, ponieważ wie, że później może je odsprzedać na platformie. Platforma Vinted umożliwiła milionom osób sprzedawanie swoich rzeczy używanych, a 81 proc. stwierdziło, że gdyby nie Vinted nie zaangażowaliby się w odsprzedaż.

Dlaczego second-hand jest lepszy dla klimatu?

Jeśli chodzi o wpływ na klimat, badania przeprowadzone przez Vaayu pokazują, że członkowie Vinted pomogli uniknąć emisji 679 kiloton CO2, kupując produkty używane zamiast nowych tylko w 2023 r. – co odpowiada liczbie około 512 tys. lotów między Londynem a Los Angeles. Dwie piąte (40 proc.) transakcji na Vinted pozwoliło uniknąć zakupu nowego produktu, co oznacza, że uniknięto emisji niezbędnych do wyprodukowania nowej rzeczy.

28.10.2025 / 22:50
StoryEditor
Żabka robi mocny skok. Co napędza wyniki i wzrost udziałów rynkowych sieci convenience?
Sklep sieci Żabka

Grupa Żabka, właściciel największej sieci convenience w Europie, prezentuje imponujące wyniki po trzech kwartałach 2025 roku. Sprzedaż do klienta końcowego osiągnęła blisko 23,27 mld zł, co oznacza wzrost o 14,1%. Silna ekspansja sieci (już 12 099 sklepów), wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL), innowacje cyfrowe oraz rygorystyczna dyscyplina kosztowa to główne motory, które pozwoliły na skokowy wzrost skorygowanego zysku netto o ponad 54%.

Potężny wzrost wyników i ekspansja sieci Żabka

Żabka konsekwentnie umacnia swoją pozycję na rynku, osiągając solidne wzrosty we wszystkich kluczowych wskaźnikach. Sko...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.10.2025 / 13:56
StoryEditor
Te auta firmowe kochają polscy przedsiębiorcy. Czy elektryki wyprzedzą diesla?
Te auta firmowe kochają polscy przedsiębiorcy. Czy elektryki wyprzedzą diesla? (fot. Canva)

Polscy przedsiębiorcy napędzają rynek motoryzacyjny w naszym kraju. Tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu „Jakie auta kochają polscy przedsiębiorcy” opracowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). I jest w tym dużo prawdy, gdyż w 2024 r. spośród wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce ponad 2/3 nabyli klienci instytucjonalni. A co wpływa na wybór konkretnego samochodu do firmy?

W artykule przeczytasz:

  • Czym się kierują przedsiębiorcy kupując samochód firmowy?
  • Skąd przedsiębiorcy pozyskują finansowanie na zakup samochodów firmowych?
  • SUV-y to już ponad połowa nowo rejestrowanych samochodów
  • Samochody premium coraz popularniejsze w firmach
  • Hybrydy i auta elektryczne wyprzedzają diesla?
  • Czy chińskie auta podbiją rynek samochodów firmowych?
  • Jakie marki najchętniej kupują przedsiębiorcy?
  • Jak będzie zmieniał się rynek?

Czym się kierują przedsiębiorcy kupując samochód firmowy?

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozuje, że w 2025 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych wzrośnie do 585 tysięcy. To stanowi wzrost o niemal 5,5 proc. rok do roku. Wyniki te są realizowane w dużej mierze dzięki aktywnym planom zakupowym firm z sektora MŚP.

Co ciekawe, praktycznie wszyscy uczestnicy najnowszego badania EFL zadeklarowali zamiar nabycia auta firmowego w ciągu najbliższych 24 miesięcy. Dokładniej ujmując, 48 proc. ankietowanych ma taki plan jeszcze w bieżącym roku, a pozostałe 52 proc. planuje zakup samochodu do firmy w przyszłym roku. Około 30 proc. przedsiębiorców zamierza nabyć jedno auto, a 39 proc. planuje zakup od dwóch do pięciu pojazdów.

Przedsiębiorcy przy podejmowaniu decyzji o zakupie auta do firmy kierują się rozsądkiem. Oto najważniejsze kryteria wyboru:

  • cena – 70 proc. wskazań,
  • marka – 45 proc. wskazań,
  • wyposażenie – 41 proc. wskazań,
  • rodzaj napędu – 40 proc. wskazań,
  • całkowity przebieg – 38 proc. wskazań.

Skąd przedsiębiorcy pozyskują finansowanie na zakup samochodów firmowych?

Wśród przedsiębiorców najbardziej preferowanym sposobem finansowania zakupu samochodów pozostaje leasing. Tę formę wskazało 62 proc. badanych. Na drugim miejscu plasuje się kredyt, który planuje wykorzystać 32 proc. firm. Na dalszych pozycjach jest także zakup za gotówkę (16 proc.) oraz wynajem długoterminowy (11 proc.). Warto jednak dodać, że część przedsiębiorców korzysta z kilku rozwiązań jednocześnie.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 76% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31. październik 2025 04:45