18.06.2024 / 11:24
StoryEditor

40 proc. użytkowników platformy Vinted w Polsce ma garderobę składającą się głównie z rzeczy używanych

40 proc. użytkowników platformy Vinted w Polsce ma garderobę składającą się głównie z rzeczy używanych (fot. Shutterstock)
Prawie dwie trzecie (65 proc.) użytkowników Vinted twierdzi, że co najmniej jedna czwarta elementów ich garderoby to rzeczy używane. Większość (65 proc.) kupujących na Vinted twierdzi, że woli kupować mniej, ale droższych i trwalszych rzeczy, niż większe ilości tańszych. Ponad jedna trzecia (36 proc.) użytkowników Vinted zwykle lepiej dba o swoje ubrania, ponieważ wie, że później może je odsprzedać.

Vinted, platforma C2C odzieży używanej, zmienia garderoby na całym kontynencie. Według najnowszego Vinted Impact Report, rzeczy używane zaczynają stanowić podstawową częścią naszych szaf. Raport Vinted przypomina nie tylko o tym, że rzeczy z drugiej ręki są lepsze od nowych zarówno pod kątem oddziaływania na klimat, jak i na portfele członków społeczności, ale również oferuje unikalny wgląd w zwyczaje i nawyki zakupowe rzeczy z drugiego obiegu.

Według raportu, który opiera się na badaniach przeprowadzonych wśród ponad 100 tys. członków platformy przez start-up zajmujący się technologiami klimatycznymi Vaayu, a także na własnej analizie Vinted, rzeczy z drugiej ręki na stałe zakorzeniły się w zwyczajach konsumenckich członków platformy. Prawie dwie trzecie (65 proc.) użytkowników Vinted twierdzi, że co najmniej jedna czwarta elementów ich garderoby to rzeczy używane, a dla ponad jednej trzeciej (37 proc.) użytkowników Vinted ubrania używane stanowią już połowę lub więcej ich garderoby. Prym wiodą Niemcy, Francja, Polska i Wielka Brytania, gdzie ponad 40 proc. członków twierdzi, że ponad połowa ich garderoby składa się z perełek z drugiej ręki.

Mniej rzeczy, ale trwalszych

Oprócz wymiany garderoby z nowej na używaną, członkowie platformy zmieniają również swoje nawyki zakupowe. Prawie trzech na czterech (72 proc.) użytkowników kupuje mniej lub taką samą liczbę przedmiotów jak wcześniej, a co trzeci (31 proc.) w swoich zakupach uwzględnia więcej rzeczy używanych niż nowych. Większość (65 proc.) kupujących na Vinted twierdzi, że woli kupować mniej rzeczy, ale droższych i trwalszych niż większe ilości tych tańszych. Tylko niewielka grupa użytkowników (18 proc.) twierdzi, że kupiła coś na Vinted spontanicznie, ponieważ przeglądała i uznała jakąś rzecz za ładną. We Francji ta grupa jest jeszcze mniejsza i stanowi zaledwie 12 proc. "spontanicznych nabywców".

– Z naszego raportu wynika, że rzeczy używane mogą stać się produktem pierwszego wyboru w Europie. Nasi członkowie już dostrzegają korzyści w swoim codziennym życiu. Odkrycia te zachęcają nas do dalszego inwestowania w to, aby używanie rzeczy z drugiej ręki było łatwe i dostępne dla każdego. Pomimo tej pozytywnej tendencji, second-hand nadal pozostaje niewielką częścią rynku fashion. Przed nami zatem mnóstwo pracy. Jesteśmy zmotywowani, aby rzeczy używane stały się pierwszym wyborem, ponieważ przyniesie to ogromne korzyści zarówno środowisku, jak i gospodarce – mówi Thomas Plantenga, CEO w Vinted Group.

Świetny stosunek jakości do ceny

Według raportu główną motywacją członków Vinted do wybierania rzeczy używanych zamiast nowych jest świetny stosunek jakości do ceny: prawie połowa (48 proc.) zdecydowała się na zakup rzeczy używanej, ponieważ cena była niższa niż nowej rzeczy. Nie oznacza to jednak kompromisu w kwestii jakości; zdecydowana większość (84 proc.) kupujących na Vinted uważa, że jakość używanych przedmiotów kupionych na Vinted jest równie dobra lub nawet lepsza niż rzeczy z pierwszej ręki.

Niemal 30 proc. Polaków (29,1 proc.) sięga po rzeczy z drugiego obiegu, aby działać bardziej odpowiedzialnie na rzecz klimatu - według badania konsumenckiego przeprowadzonego przez StemMark w listopadzie 2023 r.

Świadomość, że ubrania mogą zyskać drugie, trzecie życie, a nawet więcej, inspiruje członków do lepszego dbania o swoją garderobę. Ponad jedna trzecia (36 proc.) użytkowników Vinted zwykle lepiej dba o swoje ubrania, ponieważ wie, że później może je odsprzedać na platformie. Platforma Vinted umożliwiła milionom osób sprzedawanie swoich rzeczy używanych, a 81 proc. stwierdziło, że gdyby nie Vinted nie zaangażowaliby się w odsprzedaż.

Dlaczego second-hand jest lepszy dla klimatu?

Jeśli chodzi o wpływ na klimat, badania przeprowadzone przez Vaayu pokazują, że członkowie Vinted pomogli uniknąć emisji 679 kiloton CO2, kupując produkty używane zamiast nowych tylko w 2023 r. – co odpowiada liczbie około 512 tys. lotów między Londynem a Los Angeles. Dwie piąte (40 proc.) transakcji na Vinted pozwoliło uniknąć zakupu nowego produktu, co oznacza, że uniknięto emisji niezbędnych do wyprodukowania nowej rzeczy.

02.09.2025 / 16:01
StoryEditor
Producenci cukru pod presją kosztów i podatku cukrowego. Branża: Ten podatek za bardzo upraszcza złożoność problemu otyłości
Stratuje nowa kampania cukrownicza. Branża boi się kosztów i podatku cukrowego (fot. Krajowa Grupa Spożywcza)

Wszystkie cukrownie w Polsce już rozpoczęły lub za chwilę rozpoczną kampanię cukrowniczą 2025/2026. – Obecna kampania to będzie sprawdzian odporności cukrownictwa – uważa Michał Gawryszczak, dyrektor Biura Związku Producentów Cukru w Polsce. Skąd takie negatywne nastroje w branży?

W artykule przeczytasz: 

  • KGS pierwsza rozpoczęła kampanię cukrowniczą 2025/2026
  • Wzrost kosztów energii jedną z największych bolączek branży cukrowniczej
  • Czy podwyżka podatku cukrowego uderzy w branże cukrowniczą?
  • Baza surowcowa pod znakiem zapytania
  • Kampania cukrownicza 2025/2025 będzie sprawdzianem odporności branży

Krajowa Grupa Spożywcza pierwsza rozpoczęła kampanię cukrowniczą 2025/2026

Już 25 sierpnia kampanie cukrowniczą rozpoczęły cukrownie należące do Krajowej Grupy Spożywczej. 27 sierpnia kampanię rozpoczęły cukrownie koncernu Pfeifer & Langen Polska. Nordzucker Polska planuje rozpoczęcie przerobu buraków cukrowych od 4 września, a Südzucker Polska rozpocznie kampanię z 15 na 16 września.

Wzrost kosztów energii jedną z największych bolączek branży cukrowniczej

Przedstawiciele Związku Producentów Cukru przyznają, że obecnie głównym wyzwaniem branży cukrowniczej jest presja kosztowa. Zwłaszcza te związane z transformacją energetyczną i dostosowaniem produkcji do polityki dekarbonizacyjnej.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 79% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.09.2025 / 10:15
StoryEditor
3 miliony w 2 lata - ważny moment dla sieci KiK i jej programu lojalnościowego
Program lojalnościowy myKiK w ciągu dwóch lat zyskał ponad 3 miliony aktywnych użytkowników w naszym kraju

Sieć KiK odnotowuje kolejny kamień milowy w rozwoju swojej strategii klientocentrycznej. Program lojalnościowy myKiK, uruchomiony w 2023 roku, zyskał ponad 3 miliony aktywnych użytkowników w Polsce.

Z artykułu dowiesz się:

  • myKiK: Na czym polega strategia lojalnościowa sieci
  • Sieć KiK: Digitalizacja i rozwój kanałów sprzedaży
  • Gdzie działa sieć KiK?
Duża popul...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. wrzesień 2025 05:27