08.03.2021/10:51

Alpay Güner, CEO MediaMarktSaturn Polska: Transformacja grupy jest na ukończeniu. Testujemy projekt convenience [WYWIAD]

Ogólnie rzecz biorąc, nie rozróżniamy już między sprzedażą internetową i stacjonarną. Oferujemy wszystkie stosowne rozwiązania, a nasi klienci mogą wybrać to, co jest dla nich najlepsze. Mogą kupić w jednym z naszych kanałów cyfrowych, odebrać w dowolnym sklepie lub skorzystać z obsługi sklepowej i zamówić wysyłkę do domu bezpośrednio ze sklepu. Nasze markety są jednocześnie hubami magazynowymi, więc mamy rozbudowaną sieć połączeń - mówi w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Alpay Güner, CEO MediaMarktSaturn Polska.

Kilkanaście miesięcy temu sieć MediaMarkt rozpoczęła proces transformacji wewnętrznej. Jak wygląda obecnie nowy model biznesowy w jakim funkcjonuje cała grupa? Jak wygląda model biznesowy w przypadku polskiego oddziału firmy? Na czym polegały zmiany, jakie zadania przejęła centrala firmy? Na czym polegała standaryzacja procesów i formatów? Dlaczego firma musiała przeprowadzić transformację, na jakim jest ona etapie (w PL) i jakie są jej efekty? Co firma chciała osiągnąć przeprowadzając transformację?

Cała grupa MediaMarktSaturn przechodziła proces transformacji, który miał na celu zoptymalizowanie naszych mocnych stron i wykorzystanie ich do dalszego rozwoju. Cała inicjatywa rozpoczęła się w 2018 roku i zakończyła w 2020. Bardzo ważnym jej elementem jest nowa struktura organizacyjna (Nowy Model Operacyjny). Na poziomie całej Grupy standaryzujemy i upraszczamy procesy i struktury, tak aby działać jeszcze efektywniej i lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Dotyczy to zarówno funkcji administracyjnych, jak i organizacji naszych kanałów sprzedaży i sklepów. Dzięki przeniesieniu zadań administracyjnych ze sklepów do centrali oszczędzamy czas i pieniądze, a pracownicy sklepów mogą skoncentrować się na tym, co najważniejsze: na naszych klientach.

W przyszłości struktura zarządzania w naszych sklepach będzie wszędzie taka sama, ujednolicony zostanie również format sklepów w całej Europie. Jeśli chcemy zaoferować naszym klientom jednolite i unikalne wrażenia zakupowe w każdym sklepie – od Warszawy po Zurych – potrzebujemy jednolitego systemu! Dzięki takiemu podejściu zapewnimy sobie dalszy lepszy rozwój w obszarach takich jak zarządzanie kategoriami produktów, zakup czy logistyka.
W naszej branży bardzo ważne jest poszerzanie kompetencji, dlatego zwiększamy zastosowanie narzędzi cyfrowych w celu lepszej komunikacji, pracownikom oferujemy zupełnie nowy, kompleksowy program szkoleniowy

Wprowadzenie Nowego Modelu Operacyjnego oznacza oczywiście także rewizję naszego aktualnego portfolio sklepów. Będąc odpowiedzialną firmą systematycznie analizujemy i oceniamy, czy nasze sklepy są dochodowe czy też - w indywidualnych przypadkach – zamknięcie jest nieuniknione.

Podejmowane działania, zwłaszcza w trudnym dla handlu okresie pandemii, są konieczne w celu uzyskania trwałej poprawy ogólnej kondycji. Dlaczego nie mielibyśmy wysyłać naszych produktów z polskiego magazynu do Niemiec Wschodnich? Albo dlaczego nie mielibyśmy dostarczać z południowych Niemiec do Austrii? To tylko kilka przykładów. Przyszłość łańcucha dostaw to brak granic. Wszystkie te punkty są w trakcie budowy, tak aby stworzyć największą sieć w Europie w naszej branży. Prostota jest kluczem do dalszego rozwoju.

Jaki wpływ wprowadzone zmiany mają na funkcjonowanie sklepów w Polsce? To pytanie dotyczy nie tylko osób zarządzających sklepami i menadżerów, kierujących firmą w Polsce, ale także szeregowych pracowników (jak zmieniły się ich kompetencje i zakres obowiązków)? Dlaczego? Co to zmieniło?

Uproszczenie procesów i przeniesienie zadań administracyjnych do centrali daje pracownikom sklepów możliwość skupienia się w 100% na kliencie. Z kolei w realizacji naszego celu, jakim jest bycie pierwszym wyborem dla użytkowników nowych technologii, pomaga rozwijanie kompetencji naszych doradców - zarówno w zakresie produktu, jaki i obsługi.

Na jakich obszarach działalności (klient, sprzedaż, itd.) koncentrują się obecnie „sklepy”?

Nasze działania są skierowane na zadowolenie klienta, dlatego zmiany dotyczą wszystkich procesów i obszarów, które wpłyną na pozytywne doświadczenia osób mających kontakt z naszą marką - we wszystkich dostępnych kanałach.

Ciąg dalszy wywiadu - na kolejnej stronie.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Ekspert rtv 09.03.2021

    Nie płacą wypracowanych premi pracownikom. Bo sklep nie wyrobił planu, niegdyś wielki Mediamarkt i Saturn teraz na szarym końcu, media ekspert i euro już dawno zostawili ich w tyle...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także