Barbara Goździkowska, drogerie Natura: W walce o klienta trzeba zachować zdrowy rozsądek
– Na sali sprzedaży trwa nieustanna walka o atencję klienta. Bardzo ważne jest, aby zachować w tej walce zdrowy rozsądek – mówi Barbara Goździkowska, prezes zarządu sieci drogerii Natura. Zapowiada rozwój sieci, zarówno sklepów stacjonarnych, jak i e-commerce, w którym sieć notuje trzycyfrowe wzrosty sprzedaży. – Jest zarówno przestrzeń, jak i potencjał na rozwój – podkreśla Barbara Goździkowska.
Jakie trendy będą miały największy wpływ na biznes i sektor kosmetyczny w nadchodzącym roku?
Nie będę oryginalna, przewiduję nieustanny wzrost zainteresowania kosmetykami naturalnymi. Wciąż rosnąca świadomość klientów przejawia się w dokonywanych przez nich wyborach zakupowych. Coraz częściej wolą sięgnąć po kosmetyk ze zrozumiałym, łatwym do rozszyfrowania składem mniej znanej czy niszowej marki niż tylko po produkt z reklamy telewizyjnej. Zmusza to marki do większej transparentności i odpowiedzialności za tworzone kosmetyki oraz do edukacji konsumentów. Wiemy, że klienci to bardzo doceniają. Kolejnym trendem, który coraz śmielej poczyna sobie na polskim rynku, jest less waste. Zgodnie z nim klienci wybierają lokalne produkty i poszukują polskich marek kosmetyków naturalnych, organicznych czy ekologicznych.
W których kategoriach rynku kosmetycznego spodziewacie się Państwo największej dynamiki? Jakie kategorie będą sterowały rynkiem?
Niezmiennie spodziewamy się wzrostu w kategoriach związanych z naturalnością oraz niesłabnącego zainteresowania kosmetykami do pielęgnacji ze składnikami wyskoodżywczymi, takimi jak kolagen, kwas hialuronowy. Myślę, że należy zakładać również wzrost w kategorii produktów anti-aging ale nie w znanym nam tradycyjnym ujęciu. Oczywistym jest, że młody wygląd i dobre samopoczucie zawdzięczamy diecie bogatej m.in. w warzywa i owoce. Wybór zdrowych posiłków nie zawsze jest jednak możliwy. W związku z tym firmy kosmetyczne coraz dynamiczniej rozwijają segment suplementów diety. Najpopularniejsze są te, które redukują stres i niwelują szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych. Uzupełniają braki mikroelementów, witamin i minerałów.
Jakie są plany rozwoju sieci Natura w 2020 r.?
Patrzymy w nadchodzącą przyszłość z dużym optymizmem. Nadal planujemy rozwijać nasz biznes w modelu franczyzowym oraz silny nacisk kładziemy na rozwój ecommerce – w IV kwartale 2019 r. możemy tu pochwalić się aż trzycyfrowym wzrostem sprzedaży.
Który z kanałów sprzedaży jest obecnie dla firmy priorytetowy? Czy e-commerce odbiera klientów sklepom?
Nigdy nie deprecjonowaliśmy żadnego z naszych kanałów sprzedaży. Każdy z nich rządzi się trochę innymi prawami i przynosi inne efekty. Musimy pamiętać, że na zakupy do drogerii klienci wybierają się aby sprawdzić kolor, konsystencję, zapach. Produkty wybierają zmysłami. W drogerii internetowej nie kupują eksperymentalnie. Zamawiają albo sprawdzone już produkty albo takie, których sprawdzać nie trzeba. Wyniki sprzedaży e-commerce rosną trzycyfrowo z roku na rok, co ogromnie nas cieszy. Nie zauważyliśmy, aby drogeria internetowa wchłaniała naszych klientów offline.
2 komentarze
-
12.10.2022
Ma Pan racje Panie Tomaszu ale skąd pewność, że w przyszłości nie powstanie jeszcze prostszy produkt który zastąpi kolagen?
-
07.09.2022
Rynek kosmetyków wysokoodżywczych znacznie wyewoluował i wcale nie kwas hialuronowy i kolagen są przedstawicielami składników, którymi zainteresowanie rośnie. Dane z systemu Google Trend ukazują, że kolagen do twarzy jest od wielu lat stabilny. W kwestii kolagenów znacznie mocniej rozwija się kategoria suplementów zawierających liofilizat lub hydrolizat kolagenu. W sumie, to hydrolizat pojawia się w 95% produktach tego typu. Porównując kolagen do twarzy w formie żelów z kolagenem do picia, to na przestrzeni 4 lat różnica popularności między nimi powiększyła się 4-krotnie. Kolagen do picia, jak wiele innych suplementów, wydaje się dla konsumenta łatwiejszym wyborem. Żel kolagenowy wymaga umiejętnej aplikacji oraz przedłuża czas pielęgnacji, bo czas między aplikacją kolagenu, a kremu, który również jest zalecany po aplikacji żelu, znacznie rośnie. Dodatkowo nie każdy krem można łączyć z kolagenem, bo ten może wyłączać działanie kolagenu. Kolagen do picia nie wymaga większego zachodu.
Sam rynek kosmetyków wysokoodżywczych wzbogacił się o wiele nowych substancji, jak np. śluz ślimaka.