14.02.2020/11:56

Ceny promocyjne tzw. małpek pozostaną stabilne nawet do połowy roku [ANALIZA]

Przez ostatnie dwa lata średnie ceny promocyjne tzw. małpek wzrosły tylko o 0,7 proc. Najbardziej zdrożały spirytusy – o 3,8 proc. Wódki czyste podskoczyły o 1,9 proc., a smakowe prawie stanęły w miejscu. Najmocniej potaniały butelki 50 ml – o 5,5 proc. Te o pojemności 100 ml miały spadek o 2,3 proc. Opakowania 200 ml poszły w górę o 1,4 proc.

Ten stan wkrótce może się zmienić, bo rząd poszedł na starcie z branżą, chcąc wprowadzić tzw. podatek od małpek. Jednak niektórzy analitycy uspokajają. Sklepy będą chciały jak najdłużej utrzymać wrażanie, że cen w promocji to nie dotknęło, a tym samym – kieszeni ich klientów. I co najmniej do czerwca tak powinno pozostać.

– Z ogólnych danych wynika, że od początku 2018 r. do 2019 r. średnie ceny promocyjne tzw. małpek wzrosły zaledwie o 0,71 proc. Najbardziej podrożały spirytusy – o 3,85 proc. Wódki czyste podskoczyły o 1,97 proc., a smakowe – o 0,01 proc. Zatem można stwierdzić, że wskazane różnice są kompletnie niezauważalne dla konsumentów – mówi Krzysztof Zych z międzynarodowej firmy analityczno-doradczej UCE Group.

Natomiast Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland tłumaczy, że niewielkie wzrosty są nieuniknione prawie w każdym segmencie rynku ze względu na rosnące koszty produkcji i transportu. Wynikają one m.in. z coraz wyższych opłat za energię i cen paliw. Planowane podwyżki akcyz na wyroby alkoholowe podniosą ich ceny w sposób zauważalny. Najbardziej zdrożeją spirytusy, następnie – wódki czyste, a na końcu – smakowe.

– Ale to dalej może nie być powodem do tego, żeby sieci drastycznie podniosły ceny. Co istotne, wódki smakowe, które są przecież coraz częściej kupowane przez konsumentów, najmniej zdrożały. W mojej ocenie, dzięki temu zabiegowi sieci chciały pokazać, że tego typu alkohole, sprzedawane w małych butelkach, wciąż są w dobrych cenach, mimo widocznych podwyżek wielu innych towarów – komentuje Zych.

Biorąc pod uwagę poszczególne opakowania, widać, że najbardziej potniały butelki 50 ml, bo o 5,48 proc. Jednak w tym formacie to dość marginalny produkt. W tej kategorii wódki czyste odnotowały spadek o 7,91 proc., a smakowe – o 4,33 proc. Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland stwierdza, że najmniejsze małpki mogą być uznawane przez konsumentów za porcję gotową do degustacji. Łatwiej więc ulec impulsowi zakupu niż w przypadku większych pojemności. Do tego niska cena i promocja sprawiają, iż klienci odruchowo i często decydują się na kupno.

– Spadek zaliczyły też opakowania 100 ml – o 2,30 proc. Jednak w tej kategorii najbardziej poszły w dół wódki smakowe – o 3,25 proc., a mniej potaniały czyste – o 2,38 proc. Wzrost o zaledwie 0,91 proc. odnotowały spirytusy, które właśnie w tej wielkości butelkach najczęściej służą do wzmacniania słabszych trunków, kaw czy deserów. Sieciom mniej zależy na ich promocji niż pięćdziesiątek, częściej kupowanych w celu szybkiego, samotnego spożycia – zaznacza dr Maria Andrzej Faliński, ekspert rynku detalicznego.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • damian 14.02.2020

    I tak i i nie.
    Manipulacja słowami kluczowymi.
    Po pierwsze w tamtym roku tj. 2019 producenci zaczęli zmniejszać objętość butelki z 100 ml na 90, czyli de facto podwyżka najmniejszego formatu w szklanym opakowaniu została już przeprowadzona. Ceny promocyjne z gazetek nijak mają się do rzeczywistości.
    Trudno żeby w gazetce znalazł się artykuł w kiepskiej promocji.

    Co do cen detalicznych w tym roku, to jak wspominałem wcześniej najgorzej tradycyjnie będą mieli najmniejsi, którzy w towar zaopatrują się na bieżąco, właściciele małych sklepów, ale z jakimś konkretnym zapasem gotówki z całą pewnością zakupią większą partię towaru przed drugą połową roku.
    Rząd też będzie zadowolony, ilość wyprodukowanego alkoholu może być rekordowa, akcyza będzie się zgadzać, do tego co najważniejsze mistrzostwa w piłce nożnej(choć tu przoduje piwo niby) . Dla branży prawdziwy sprawdzian za rok. . Co ciekawe następne wybory po prezydenckich dopiero w 2023, wiele nas czeka, zwłaszcza w 2021.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.