04.08.2016/16:54

Honorata Jarocka, Mintel: Polski rynek żywności i napojów jest coraz bardziej innowacyjny

Polski rynek żywności i napojów jest coraz bardziej innowacyjny, jednak patrząc na to, co dzieje się na bardziej zaawansowanych rynkach Europy Zachodniej, w wielu przypadkach nadal możemy być postrzegani jako „naśladowca” – mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Honorata Jarocka, analityk firmy Mintel.

Jak ocenia Pani polski rynek FMCG pod względem innowacyjności?

Tempo innowacji na rynku żywności i napojów w Polsce rośnie w ostatnich latach, co obrazuje rosnąca dynamika liczby nowych wdrożeń. Mówimy tutaj zarówno o całkowicie nowych produktach, jak również o nowych wariantach, np. nowych smakach; o produktach, w których dokonano zmiany składu, oraz produktach w nowych lub odświeżonych opakowaniach, a także produktach na nowo wprowadzonych na rynek. W 2015 roku najbardziej aktywnymi kategoriami pod względem liczby nowości były: nabiał, odpowiadający za 12 proc. wszystkich wdrożeń, sosy i przyprawy odpowiadające za 11 proc. wdrożeń i wyroby piekarnicze odpowiadające za 9 proc. wdrożeń.

Jak wypadamy w tym obszarze w porównaniu z Europą Zachodnią?

Polski rynek żywności i napojów jest coraz bardziej innowacyjny, jednak patrząc na to, co dzieje się na bardziej zaawansowanych rynkach Europy Zachodniej, w wielu przypadkach nadal możemy być postrzegani jako „naśladowca”. Jednak, co bardziej optymistyczne, coraz częściej miano to ewoluuje w stronę „wczesnego naśladowcy”. Na przykład, spośród wszystkich nowości w kategorii nabiału wprowadzonych w Polsce w 2015 roku, 8 proc. nosiło oświadczenia o tym, że produkt nie zawiera laktozy lub zawiera jej obniżoną wartość. Dla porównania, w Niemczech ten odsetek wynosił ponad 18 proc. Mimo wszystko w Polsce pojawia się coraz więcej przełomowych nowości. Ciekawym przykładem są batony Ronzo na bazie mączki ze świerszczy, napoje Chias z nasionami chia oraz makarony ekologiczne Fabijańscy na bazie wody źródlanej – portfolio obejmuje na przykład takie unikalne warianty jak makaron quinoa i makaron z grochu.

A gdyby zestawić polski rynek z Europą Wschodnią?

Porównując Polskę z innymi krajami Europy Wschodniej pod kątem innowacji na rynku spożywczym, okazuje się, że Polska jest jednym z bardziej interesujących i inspirujących rynków. Globalna Baza Nowych Produktów firmy Mintel (GNPD) wskazuje, że w 2015 roku Polska odpowiadała za największy odsetek nowych wdrożeń w tym regionie - 34 proc.

Czy Polski konsument lubi nowości?

Patrząc na preferencje konsumentów, zainteresowanie nowościami i unikalnymi atrybutami jest w Polsce na relatywnie wysokim poziomie. Dla przykładu, siedmiu na dziesięciu konsumentów deklaruje, że lubi sięgać po nowe rodzaje batonów zbożowych lub energetycznych, zaś prawie połowa respondentów byłaby zainteresowana zakupem wyrobów piekarniczych z dodatkiem składników typu „superfoods", czyli np. nasion chia, bądź quinoa. Co ciekawe, również trzech na dziesięciu Polaków stwierdza, że byliby zainteresowani lodami na bazie napojów roślinnych, np. mleka migdałowego lub kokosowego. Dodatkowo, byliby w stanie zapłacić wyższą cenę za takie warianty.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.