Najwięksi dostawcy jedzenia z restauracji tłumaczą się przed UOKiK-iem
UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie firm-pośredników prowadzących internetowe platformy dostawy i zamawiania jedzenia – informuje portal mycompanypolska.pl. Wyjaśnienia złożyły największe firmy zajmujące się dostawą żywności z restauracji.
Według restauratorów, operatorzy pośredniczący w zamówieniach żywności przez internet stosują niekorzystne warunki współpracy. Przedstawiciele branży skarżą się na zbyt wysokie prowizje pobierane za dowozy. Czasem opłata wynosi nawet 30 proc. wartości zamówienia, a do tego dochodzi opłata za dowóz.
UOKiK podjął działania już po pierwszej fali sygnałów. Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające mające na celu wstępne ustalenie, czy zasady współpracy przedsiębiorców prowadzących internetowe platformy dostawy i zamawiania jedzenia z podmiotami oferującymi usługi gastronomiczne, w tym wysokość pobieranych prowizji w okresie stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, mogą naruszać przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów lub Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej”.
Sprawdzono największych pośredników w dostawach żywności. Wszyscy przedsiębiorcy dostarczyli obszerny materiał dowodowy, który pozwolił na odtworzenie stanu faktycznego i prawnego w przedmiotowej sprawie. Poświęciliśmy uwagę przede wszystkim ustaleniu, jakie modele współpracy stosują przedsiębiorcy, a także w jaki sposób kształtowane są ceny oraz jak rozkładają się ciężary w stosunkach z podmiotami oferującymi usługi gastronomiczne - odpowiedział urząd portalowi mycompanypolska.pl.
Zdaniem UOKiK operatorzy nie naruszyli prawa unijnego ani krajowego. Nie podwyższyli też cen. Kontrolerzy nie dopatrzyli się koordynacji zachowań platform internetowych ani zmian w sposobie rozliczania z restauratorami. Według regulatora rynku, zgromadzony materiał dowodowy nie wskazuje na istnienie innego rodzaju praktyk ograniczających konkurencję skutkujących tworzeniem barier wejścia na ten rynek.
UOKiK nie zamknął postępowania.
2 komentarze
-
04.01.2021
sssd
-
25.11.2020
Nie bardzo rozumiem..... Za to, ze firma pośrednicząca zamieści na swojej stronie informację o danej restauracji - pobiera 30% od sprzedaży każdego produktu + koszty dowozu. Oznacza to, iż restauracja ma o 30% niższy dochód na sprzedawanym jedzeniu czyli niekiedy podnosi cenę bo jej się nie opłaci taka umowa - bowiem to restauracja ma koszty pracowników, lokalu etc.
1